به گزارش اکوایران، دادگاه ونزوئلا نامزد اصلی اپوزیسیون را از شرکت در انتخابات منع کرد. دولت این کشور همچنین چهره‌های مخالف را به اتهام توطئه دستگیر کرده است.

در این شرایط، دولت آمریکا حکم دادگاه ونزوئلا را که نامزد اصلی اپوزیسیون را از نامزدی برای ریاست‌جمهوری در انتخابات سال جاری منع می‌کند محکوم کرد و افزود که در حال بازنگری در سیاست تحریمی خود علیه این کشور آمریکای لاتین است.

به گزارش بلومبرگ، متیو میلر، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در بیانیه‌ای گفت: «تصمیم برای رد صلاحیت ماریا کورینا ماچادو با تعهد نمایندگان نیکلاس مادورو برای برگزاری انتخابات رقابتی ریاست‌جمهوری ونزوئلا در سال 2024 مغایرت دارد.»

حکم 26 ژانویه، دولت بایدن را در موقعیت ناخوشایندی قرار می‌دهد که در آن باید تصمیم بگیرد آیا تحریم‌های صادرات نفت، گاز و طلا را که برای حمایت از انتخابات آزاد و عادلانه به حالت تعلیق درآورده بود، بازگرداند یا نه. 

این اتفاق به دنبال دستگیری سه دستیار ماچادو به اتهام دست داشتن در آنچه که دولت گفته بود توطئه‌ای برای کشتن مادورو بود، رخ داد.

وزارت امور خارجه گفت که روند دادگاه روز جمعه «فاقد عناصر اساسی است، زیرا ماچادو نه نسخه‌ای از اتهامات علیه خود را دریافت کرده و نه فرصتی برای پاسخگویی به آن اتهامات به او داده شده است. در نتیجه رویدادهای اخیر، ایالات‌متحده در حال حاضر در حال بازنگری در سیاست تحریم‌های ونزوئلا است.»

جراردو بلاید، مذاکره‌کننده ارشد اپوزیسیون نیز از حکم دادگاه انتقاد کرد و گفت که این حکم نقض به اصطلاح توافق باربادوس بین ایالات‌متحده و ونزوئلا است و دولت را به تلاش برای «اشاعه ترور» متهم کرد. او هرگونه دخالت مخالفان در طرح ادعایی ترور مادورو را رد کرد.

بلاید در یک کنفرانس مطبوعاتی در کاراکاس گفت: «ما از هیچ اقدام خشونت‌آمیزی حمایت نمی‌کنیم. تنها هدف ما دستیابی به انتخابات آزاد است.»

در همین حال هکتور رودریگز، سخنگوی دولت این انتقاد را رد کرد و گفت که تصمیم دادگاه پابرجا خواهد بود و توافق باربادوس هرگز نامزد خاصی را ذکر نکرده است. او گفت که کسانی که قانون‌اساسی را نقض کرده‌اند از انتخابات منع می‌شوند و گفت‌وگوها ادامه خواهد یافت.

رودریگز گفت: «ما همچنان برای گفت‌و‌گو آماده هستیم. انتخاباتی تحت نظارت بین‌المللی برگزار خواهد شد و همه نامزدهایی که از قوانین ونزوئلا پیروی می‌کنند می‌توانند در آن شرکت کنند.»

دادگاه روز جمعه گفت که در حال تصویب تصمیم سال 2021 توسط اداره بازرسی است که ماچادو را که پیشتاز نظرسنجی‌ها برای انتخابات بوده است، از نامزدی برای مناصب دولتی به مدت 15 سال منع می‌کند.

ماچادو در بیانیه‌ای که در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد، نوشت: «مادورو و سیستم جنایتکارش تصمیم گرفتند بدترین مسیر را انتخاب کنند؛ انتخابات تقلبی. شک نکنید، ما تا آخر پیش می‌رویم.»

در حالی که ماچادو گفت که تصمیم دادگاه عملاً توافق باربادوس را نابود کرده است، خورخه رودریگز، مذاکره‌کننده ارشد مادورو گفت که دولت از مکانیسم تعیین‌شده در توافق پیروی کرده است و طبق وعده‌های خود انتخابات امسال را اجرا خواهد کرد.