به گزارش اکوایران، بی‌بی‌سی اعلام کرد که بریتانیا در حال آماده شدن برای ارسال یک کشتی جنگی به گویان برای نشان دادن حمایت دیپلماتیک و نظامی از این مستعمره سابق بریتانیا است. این اتفاق پس از آن صورت می‌گیرد که کشور همسایه، ونزوئلا ادعای خود را برای بخش مورد مناقشه گویان که سرشار از نفت و مواد معدنی است، تکرار کرد. وزارت دفاع بریتانیا تایید کرد که اچ‌ام‌اس ترنت در تمرینات مشترک بعد از کریسمس شرکت خواهد کرد. گویان، یکی از اعضای مشترک المنافع، تنها کشور انگلیسی زبان آمریکای جنوبی است.

اچ‌ام‌اس ترنت یک کشتی گشتی فراساحلی، برای جستجوی قاچاقچیان مواد مخدر به دریای کارائیب اعزام شده بود، اما پس از تهدید دولت ونزوئلا به ضمیمه کردن منطقه اسکیبو گویان در اوایل ماه جاری، دوباره مأموریت یافت.

این موضوع این نگرانی را ایجاد کرد که ونزوئلا ممکن است حمله کند و اولین جنگ بین دولتی را در آمریکای جنوبی از زمان درگیری فالکلند در سال 1982 آغاز کند. ونزوئلا مدت‌ها مدعی مالکیت اسکیبو است، منطقه‌ای به مساحت 61000 مایل مربع که حدود دو سوم گویان را شامل می‌شود. تپه‌ها و جنگل‌های آن سرشار از طلا، الماس هستند، در حالی که ذخایر عظیم نفت در سواحل آن یافت شده است. در حالی که اقتصاد گویان به سرعت در حال رشد است، اقتصاد ونزوئلا در وضعیت بدی است.

نیکلاس مادورو، رئیس‌جمهور ونزوئلا، در 3 دسامبر برای حمایت مردم از ادعای کشورش بر اسکیبو، همه‌پرسی برگزار کرد. نتیجه به طور گسترده‌ای مورد اعتراض و مناقشه قرار گرفت، اما او با این وجود نقشه‌ها و قوانین جدیدی را منتشر کرد که اسکیبو را به عنوان بخشی از ونزوئلا نشان می‌داد، فرماندار جدیدی را معرفی کرد و به کسانی که در این منطقه کم جمعیت زندگی می‌کردند، شناسنامه ارائه کرد. او همچنین به شرکت نفت دولتی دستور داده است که مجوز استخراج صادر کند.

مادورو متعاقباً با عرفان علی، رئیس‌جمهور گویان ملاقات کرد و موافقت کرد که از زور استفاده نکند، اما ادعای ارضی خود را حفظ کرده است و هر دو طرف هنوز در مورد چگونگی حل و فصل قانونی اختلاف مرزی با یکدیگر اختلاف دارند.

این هفته، بازار بیمه لویدز در لندن، گویان را به فهرست پرخطرترین مناطق حمل و نقل خود اضافه کرد.

سخنگوی وزارت دفاع به بی‌بی‌سی گفت: «اچ‌ام‌اس ترنت در اواخر این ماه از متحد منطقه‌ای و شریک مشترک المنافع گویان به عنوان بخشی از مجموعه‌ای از تعاملات در منطقه در طول استقرار ماموریت گشت‌زنی در اقیانوس اطلس بازدید خواهد کرد.»

اچ‌ام‌اس ترنت دارای 65 خدمه، حداکثر سرعت 24 گره دریایی و برد 5000 مایل دریایی است و به توپ 30 میلی متری و گروهی از تفنگداران دریایی سلطنتی مسلح شده است. این کشتی همچنین می‌تواند هلیکوپترهای مرلین و هواپیماهای بدون سرنشین را مستقر کند.

اچ‌ام‌اس ترنت بندر اصلی خود جبل الطارق را در اوایل دسامبر ترک کرد و در حال حاضر برای کریسمس در بریج تاون، باربادوس است. انتظار می‌رود این ناو جنگی در جورج تاون پایتخت گویان لنگر بیاندازد و بازدیدها، فعالیت‌های مشترک و آموزش را با نیروی دریایی این کشور و سایر متحدان انجام دهد.

این کشتی عمدتاً برای مقابله با دزدی دریایی و قاچاق، حفاظت از ماهیگیری، مبارزه با تروریسم، ارائه کمک‌های بشردوستانه و عملیات جستجو و نجات استفاده می‌شود، اما نیروی دریایی سلطنتی می‌گوید که برای گشت مرزی و دیپلماسی دفاعی نیز طراحی شده است.

تصمیم برای ارسال اچ‌ام‌اس ترنت به گویان بخشی از تلاش رو به رشد بریتانیا برای نشان دادن حمایت دیپلماتیک بین‌المللی از گویان است.

این هفته، لرد کامرون، وزیر امور خارجه گفت که بریتانیا «به همکاری با شرکای خود در منطقه برای اطمینان از حفظ تمامیت ارضی گویان و جلوگیری از تشدید تنش ادامه خواهد داد.»

دیوید راتلی، وزیر امور خارجه آمریکا در 18 دسامبر از جورج تاون بازدید کرد. او اولین نماینده گروه 7 است که از زمان تجدید ادعای ونزوئلا این کار را انجام داد. او به گویان قول «حمایت بی چون و چرای» بریتانیا را داد و از وعده ونزوئلا برای اجتناب از توسل به زور استقبال کرد.

آقای راتلی ادامه داد: «مسئله مرزی بیش از 120 سال است که حل شده است. مرزهای مستقل در هر کجای دنیا که هستند باید رعایت شوند. بریتانیا به همکاری با شرکای خود در منطقه و همچنین از طریق نهادهای بین المللی برای اطمینان از حفظ تمامیت ارضی گویان ادامه خواهد داد.»

وزیر خارجه ونزوئلا، یوان گیل، از این سفر انتقاد کرد و انگلیس را به بی‌ثبات کردن منطقه متهم کرد.