به گزارش اکوایران، به گفته یک مقام غربی، یک مقام فلسطینی و دو منبع مصری، اسرائیل به دنبال تغییراتی در طرح آتش‌بس غزه و آزادی اسرا توسط حماس است که توافق نهایی برای توقف 9 ماه نبردی را که غزه را ویران کرده، پیچیده می‌کند.

این چهار منبع به رویترز گفتند که اسرائیل می‌گوید فلسطینی‌های آواره باید هنگام بازگشت به شمال منطقه محاصره شده در زمان آغاز آتش‌بس بررسی شوند. این مسئله عقب‌نشینی از توافقی است که به غیرنظامیانی که از جنوب فرار کرده‌اند اجازه می‌دهد آزادانه به خانه‌های خود بازگردند.

این مقام غربی گفت، مذاکره‌کنندگان اسرائیلی خواهان یک مکانیسم بررسی برای جمعیت غیرنظامی هستند که به شمال غزه باز می‌گردند، جایی که می‌ترسند این جمعیت‌ بتوانند از نیروهای حماس که در آنجا مستقر هستند، حمایت کنند.

به گفته منابع فلسطینی و مصری، گروه فلسطینی درخواست جدید اسرائیل را رد کرد، اما یک مقام ارشد اسرائیلی گفت حماس هنوز آخرین پیشنهادات را که انتظار می‌رود «در ساعات آینده» منتشر شود، ندیده است.

این مقام گفت: «پیام‌های حماس عجیب است زیرا ما هنوز آن را ارسال نکرده‌ایم، کسی هنوز آن را نخوانده است. حتی مذاکره‌کنندگان هنوز آن را دریافت نکرده‌اند. آنها قبل از انتقال پیام به حماس، آن را خواهند خواند.»

منابع مصری گفتند که در مورد درخواست اسرائیل برای حفظ کنترل مرز غزه با مصر که قاهره آن را خارج از چارچوبی برای توافق نهایی پذیرفته شده توسط دو طرف رد کرد، نقطه اختلاف نظر دیگری وجود دارد.

دفتر بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، کاخ سفید و وزارت خارجه مصر بلافاصله به درخواست‌ها برای اظهار نظر درباره خواسته‌های اسرائیل پاسخ ندادند.

اخبار مربوط به اختلافات جدید در حالی منتشر شد که جو بایدن، رئیس جمهور ایالات متحده، در مذاکرات روز پنجشنبه در واشنگتن با بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل برای دستیابی به توافق نهایی، برای آتش‌بس تاکید کرد.

جان کربی، سخنگوی امنیت ملی کاخ سفید، گفت: «اکنون نسبت به گذشته به هم نزدیک‌تر هستیم.»

نتانیاهو روز چهارشنبه در سخنرانی خود در کنگره آمریکا گفت که اسرائیل «در تلاش‌ شدید» برای آزادی اسرایی که در غزه نگهداری می‌شوند، مشغول است.

ایالات متحده، قطر و مصر در گفتگوهای غیرمستقیم بین اسرائیل و حماس با محوریت چارچوبی مبتنی بر پیشنهاد اسرائیل و توسط جو بایدن، رئیس‌جمهور ایالات متحده، میانجیگری کرده‌اند.

این چارچوب خواستار سه مرحله است که در مرحله اول، آتش‌بس شش هفته‌ای و آزادی زنان، سالخوردگان و اسرای مجروح در ازای صدها اسیر فلسطینی در اسارت اسرائیل وجود دارد.

گفتگوها در مورد مرحله دوم که بایدن آن را «پایان دائمی درگیری‌ها» می‌خواند، در مرحله اول ادامه خواهد داشت. بازسازی اساسی در مرحله سوم آغاز خواهد شد.

مقامات آمریکایی هفته‌ها گفته‌اند که توافق نزدیک است اما موانع باقی مانده است.

منابع غربی و مصری گفتند که مقامات اسرائیلی در آخرین جلسه مذاکره در قاهره در اوایل ماه جاری میلادی درخواست خود را برای مکانیسمی برای بررسی غیرنظامیانی که به شمال غزه باز می‌گردند مطرح کردند.

اسرائیل نه تنها نگران عقب‌نشینی نیروهای حماس به شمال است، بلکه نگران «عملیات» در میان غیرنظامیانی است که از گروه حاکم غزه پنهانی حمایت می‌کنند.

به گفته این مقام رسمی و سه منبع دیگر، اسرائیلی‌ها همچنین از عقب‌نشینی نیروهای خود از نوار زمینی کیلومتری در امتداد مرز با مصر که توسط اسرائیل به عنوان کریدور فیلادلفیا نامیده می‌شود، مخالفت کردند.