به گزارش اکوایران، جی‌دی ونس هفته سختی را پشت سر گذاشته و برخی از جمهوری‌خواهان ناامیدی خود را پنهان نکرده‌اند.

به نوشته پولتیکو، علی‌رغم فرصت و شتاب خوبی که با اعلام جی‌دی ونس به عنوان معاون‌اول دونالد ترامپ پیش آمد، انتشار مجدد کلیپ‌های قدیمی از سناتور اوهایو که برخی دموکرات‌ها را «زنان گربه‌دار و بدون فرزند» می‌خواند و می‌گوید والدین باید قدرت سیاسی بیشتری نسبت به غیروالدین داشته باشند، توجه ناخواسته‌ای را متوجهش کرد.

تغییر موقعیت ونس همچنین با ظهور کامالا هریس، معاون‌اول جو بایدن به عنوان محتمل‌ترین نامزد دموکرات‌ها که رکوردهای جمع‌آوری کمک‌های مالی را شکست، مصادف شد. هریس که اولین رئیس‌جمهور زن سیاه‌پوست و جنوب‌شرق آسیا خواهد بود و کمپین انتخاباتیش را با شعار غیررسمی «ما به عقب باز نمی‌گردیم» راه انداخت، تضاد را با کارزار انتخاباتی ترامپ/ونس تشدید کرده است.

همه این‌ها باعث شروع نگرانی و ناامیدی برخی جمهوری‌خواهان شد. برخی مانند چاک کافلین، نماینده جمهوری‌خواه آریزونا اذعان داشتند که ونس «هفته سختی» را پشت سر گذاشته است.

بن شِپیرو، تحلیل‌گر محافظه‌کار صراحتاً این سؤال را مطرح کرد که آیا لازم بود ترامپ ونس را برگزیند؟ او در برنامه اینترنتی خود گفت: «اگر ترامپ ماشین زمان داشت و دو هفته به عقب بر‌می‌گشت، باز هم جی‌دی ونس را انتخاب می‌کرد؟ بعید می‌دانم!»

سایر جمهوری‌خواهان نیز علناً تعجب خود را ابراز داشته و پرسیده‌اند آیا کمپین ترامپ واقعاً موج اظهارنظرها و نوشته‌هایی که با انتخاب سناتور ۳۹ساله دوباره در فضای عمومی بازنشر یافته‌اند را پیش‌بینی می‌کرد؟

جی دی ونس

بیل مک‌کوشن، استراتژیست جمهوری‌خواه در ویسکانسین گفت: «از بین افرادی که به عنوان آخرین گزینه‌های معاون‌اولی مطرح شده بودند، ونس بیشترین ریسک را داشت، زیرا او هرگز در سطح ملی مورد آزمایش قرار نگرفته بود. داگ بِرگام و مارکو روبیو قبلاً برای ریاست‌جمهوری نامزد شده بودند و رأی‌دهندگان آن‌ها را می‌شناختند. اما جی‌دی ونس چنین نبود. بنابراین در انتخاب ترامپ ریسک وجود داشت. ما طی ۱۰۲ روز آینده خواهیم دید که ونس چگونه در مقابل توجهات ناشی از کمپین انتخابات سراسری ایستادگی می‌کند».

یکی از نمایندگان جمهوری‌خواه کنگره اشاره کرد که این نگرانی‌ها تنها از طبقه صاحب‌نظران ناشی نمی‌شود. او گفت: «یک سناتور به غیر از مایک لی نمی‌یابید که جی‌دی ونس را تبلیغ کند».

از زمانی که هریس کارزار انتخاباتی خود را آغاز کرد، دموکرات‌ها حمله به ونس را آغاز کرده و نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که این حملات تأثیر گذاشته‌اند. هری اِنتن، تحلیلگر سی‌ان‌ان گفته که ونس در تمام نظرسنجی‌ها به طور متوسط محبوبیت منفی ۵ درصد دارد که کمتر از هر نامزد معاونت ریاست‌جمهوری در تاریخ است؛ رقمی پایین‌تر از سارا پِیلین، فرماندار سابق آلاسکا که شاید بدنام‌ترین نامزد حزب جمهوری‌خواه باشد.

در دو نظرسنجی رویارویی هریس-ترامپ که این هفته توسط نیویورک تایمز/ کالج سینا و ان‌پی‌آر/بی‌پی‌اس نیوز/کالج ماریست منتشر شد، میزان مطلوبیت ونس در کف ۳ درصدی قرار داشت. نظرسنجی ماریست نشان داد که ۲۸ درصد از رأی‌دهندگان دیدگاه مطلوبی نسبت به ونس داشته، در حالی که ۳۱ درصد او را نامطلوب می‌دانند. چهل و یک درصد نیز مطمئن نبوده یا نام او را نشنیده بودند.

این نماینده کنگره دونالد ترامپ جونیور، فرزند رئیس‌جمهور سابق را متهم کرد که ونس را به عنوان ابزاری برای حفظ میراث پدرش مطرح کرد. همچنین پس از پخش مجدد کلیپ‌های ونس که هریس و سایر دموکرات‌ها را «زنان گربه‌دار بدون فرزند» خطاب می‌کند و می‌گوید که والدین باید قدرت سیاسی بیشتری نسبت به غیروالدین داشته باشند، به نگرانی‌های جمهوری‌خواهان افزوده شد.

در پاسخ به اظهارات ونس، کمپین هریس بیانیه‌ای با عنوان «روز جهانی IVF بر همه به جز جی‌دی ونس مبارک‌باد» منتشر کرد. حتی جنیفر انیستون، بازیگر مطرح هالیوودی که فرزندی ندارد، در این مورد گفت: «آقای ونس، من دعا می‌کنم که دخترت آن‌قدر خوش‌شانس باشد که روزی بچه‌دار شود. امیدوارم او نیازی به روی‌آوردن به IVF به عنوان گزینه دوم نداشته باشد؛ زیرا شما سعی دارید همین را هم از دریغ کنید».

انتخابات آمریکا جی دی ونس

منتقدان همچنین به نگارش پیشگفتار ونس برای کتاب آینده کوین رابرتز، رئیس بنیاد هرتیج که از «انقلاب دوم آمریکا» دفاع کرده، اشاره کردند. ونس در نوشتار گفته که امیدوار این انقلاب «بدون خونریزی» رخ دهد. رابرتز رئیس پروژه ۲۰۲۵ است. یک طرح راست افراطی که حتی ترامپ نیز از آن اعلام برائت کرد.

ونس در نقدی بر این کتاب نوشت: «اکنون همه ما متوجه شده‌ایم زمان آن فرا رسیده که مسیر را تغییر داده و تفنگ‌هایمان را پر کنیم. در مبارزات پیش روی، این ایده‌ها سلاحی ضروری هستند».

یک استراتژیست جمهوری‌خواه کهنه‌کار که در چندین کارزار ریاست‌جمهوری حضور داشته گفت: «من کمی متعجبم که آن‌ها آن‌طور که باید، ونس را بررسی نکردند، یا اگر هم می‌دانستند، خبر داشتند که او در حال نوشتن پیشگفتار کتاب کوین رابرتز است. حالا با وضعیتی مواجهیم که ترامپ پروژه ۲۰۲۵ را می‌کوبد و ونس برای آن پیش‌گفتار می‌نویسد».

لوک شرودر، سخنگوی ونس پولتیکو را به گزارش‌هایی مبنی بر حضور بی‌شمار طرفداران در رویدادهای انتخاباتی ونس و خبر کمک‌های مالی چندین میلیون دلاری ارجاع داد.

به گفته کارشناسان، انتخاب ونس در زمان حضور بایدن در رقابت‌ها و در مرحله‌ای کاملاً متفاوت از انتخابات رخ داد که به جای جذب حوزه‌های جدید، هدف آن تقویت پایگاهی بود که پیش از این نیز قویاً پشت ترامپ متحد شده بودند.

جاشوا نووتنی، استراتژیست سیاسی جمهوری‌خواه در پنسیلوانیا گفت: «ونس یک انتخاب سیاسی نبود. او برای این انتخاب نشد که رأی برخی حوزه‌ها را جذب کند. او به عنوان فردی انتخاب شد که ترامپ به او اعتماد داشت و می‌خواست حکمرانی کند».

جی دی ونس

رقبای هریس در حزب دموکرات نیز به ونس حمله کرده‌اند. اندی بشیر، فرماندار کنتاکی نیز نویسنده «مرثیه هیلبیلی» را شدیداً محکوم کرد و با حقه‌بازخواندن ونس گفت که او اهل اینجا نیست و او را متهم کرد که خاطراتش را برای «سوداگری از مردم» نوشته است. تیم والز، فرماندار مینه‌سوتا نیز مدعی شد: «افرادی مانند جی‌دی ونس هیچ چیز در مورد شهرهای کوچک آمریکا نمی‌دانند» او افزود: «هیچ یک از پسرعموهای شهرستانی من (مانند ونس) به دانشگاه ییل نرفته‌اند». پیت بوتیجج، وزیر ترابری دولت بایدن گفت که او با افراد زیادی مانند ونس در هاروارد ملاقات کرده «که برای پیشرفت هر چیزی که لازم باشد را به زبان می‌آورند».

علی‌رغم هفته وحشتناک ونس، ترامپ تأکید کرده که از انتخاب سناتور اوهایو پشیمان نبوده و روز پنجشنبه به فاکس‌نیوز گفت که حتی اگر می‌دانست هریس نامزد دموکرات‌ها خواهد شد، انتخاب دیگری نمی‌کرد.

ترامپ خاطرنشان کرد: «او کارگران آمریکایی را درک می‌کند. او دیده کارگران به طرز وحشتناکی مورد آزار و اذیت قرار گرفته و از آن‌ها سوءاستفاده می‌شود. او طرفدار کارگران است».