به گزارش اکوایران، پنج فرد افراد آگاه به خبرگزاری رویترز گفتند که ایالات متحده در حال انجام اقدامات دیپلماتیک برای بازدارندگی اسرائیل از حمله به بیروت، پایتخت لبنان یا زیرساخت‌های مهم این کشور، در واکنش به انفجار مرگبار در بلندی‌های جولان است.

به گفته این منابع که شامل مقامات لبنانی و ایرانی هم می‌شود، پس از انفجار اخیر در جولان اشغالی که منجر به کشته شدن 12 فرد غیربزرگسال شد، واشنگتن و دیپلمات‌های اروپایی در تلاش برای جلوگیری از وقوع جنگی تمام عیار بین اسرائیل و جنبش حزب‌الله لبنان است. 

اسرائیل و ایالات متحده مدعیند که حزب‌الله مسئول این حمله موشکی است، اما این گروه مسئولیت آن را رد کرده است.

منابعی که خواستند نامشان فاش نشود به رویترز گفتند که تمرکز این دیپلماسی پرشتاب محدود کردن پاسخ اسرائیل و ترغیب تل‌آویو به هدف قرار ندادن بیروت پرجمعیت، حومه جنوبی این شهر که مقر حزب‌الله است، و یا زیرساخت‌های کلیدی مانند فرودگاه‌ها و پل‌ها بوده است -این‌ها جزئیات محرمانه‌ای است که قبلاً گزارش نشده است.

الیاس بو صعب، معاون رئیس پارلمان لبنان، که اذعان دارد از زمان انفجار روز شنبه جولان با عاموس هوخشتاین، میانجی آمریکایی‌ها در تماس بوده، به رویترز گفت که اسرائیل می‌تواند با خودداری از حمله به پایتخت و اطراف آن از خطر تشدید تنش جلوگیری کند. او گفت: «اگر آن‌ها از حمله به مراکز غیرنظامی اجتناب و از هدف گرفتن بیروت و حومه آن خودداری کنند، می‌توان ارزیابی مثبتی از اقدام آن‌ها داشت».

مقامات اسرائیلی گفته‌اند که این رژیم می‌خواهد در عین ضربه زدن به حزب‌الله، منطقه را وارد جنگی همه‌جانبه نکند. با این حال، دو دیپلمات خاورمیانه‌ای و اروپایی به رویترز گفتند که اسرائیل هیچ تعهدی برای اجتناب از حملات به بیروت، حومه آن یا زیرساخت‌های غیرنظامی نداشته است.

جان کربی، سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید در گفت‌وگو با خبرنگاران ادعا کرد که اسرائیل حق دارد به حمله جولان پاسخ دهد. با این حال او افزود: «اما هیچ کس خواهان جنگ گسترده‌تر نیست. ما با آنها در سطوح مختلف گفت‌وگو داشته‌ایم. اما من قصد ندارم جزئیات این مذاکرات را بیان کنم».

پنج نفری که از فشارهای دیپلماتیک در دو روز گذشته مطلع بوده و یا در این مذاکرات شرکت داشتند، گفتند که تلاش‌ها برای رسیدن به یک رویکرد، مشابه با رویکردی است که شامل تبادل موشکی و حملات پهپادی در آوریل بین اسرائیل و ایران بود که با حمله اسرائیل به کنسولگری ایران در دمشق آغاز شد.

یک مقام ایرانی به رویترز گفت که ایالات متحده حداقل سه بار از زمان حمله روز شنبه به بلندی‌های جولان پیام‌هایی را به تهران منتقل کرده و «هشدار داده که تشدید اوضاع برای همه طرف‌ها مضر است».

در جریان جنگ سال 2006 -آخرین باری که اسرائیل و حزب‌الله با یکدیگر درگیر شدند- نیروهای اسرائیلی حومه جنوبی بیروت موسوم به ضاحیه را بمباران کردند و ساختمان‌های وابسته به حزب‌الله و همچنین برج‌های مسکونی را هدف قرار دادند. در آن زمان فرودگاه بیروت بمباران و از مدار خارج شد و در سراسر لبنان پل‌ها، جاده‌ها، پمپ‌بنزین‌ها و زیرساخت‌های دیگر ویران شد.

یک دیپلمات فرانسوی به رویترز گفت که از زمان حمله جولان، پاریس نیز در ارسال پیام‌هایی بین اسرائیل و حزب‌الله برای کاهش تنش نقش داشته است. فرانسه روابط تاریخی با لبنان دارد این کشور از سال 1920 تا زمانی که در سال 1943 به استقلال رسید، تحت لوای فرانسه بود. پاریس از آن زمان تاکنون روابط نزدیک خود را با بیروت حفظ کرده و حدود 20000 شهروند در این کشور دارد که بسیاری از آنها دارای تابعیت دوگانه هستند.

روز یکشنبه، کابینه امنیتی بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، که متشکل از 10 وزیر است و سیاست‌های خود را در مورد جنگ غزه و حزب الله تدوین کرده، به نخست وزیر و وزیر دفاع اجازه داد تا «در مورد نحوه و زمان پاسخ» به حزب الله تصمیم بگیرند. این تصمیم، همراه با رای ممتنع شرکای ائتلاف راست افراطی نتانیاهو -وزیر دارایی بزالل اسموتریچ و وزیر امنیت ملی ایتامار بن گویر- نشان می‌دهد که اسرائیل -علی‌رغم موضع این چهره‌های افراطی- پاسخی «محدود» را انتخاب کرده است.