به گزارش اکوایران، برنامه کامالا هریس برای رقابت انتخاباتی به عنوان معاون بایدن این بود که نسبت به جی دی ونس بی تفاوت باشد و او را تنها یک دست‌نشانده صرف برای دونالد ترامپ معرفی کند. اما اکنون که او نامزد احتمالی دموکرات‌ها است، کمپین او سناتور اوهایو و گزینه معاونت ترامپ را به عنوان یکی نقطه ضعف مهم نظر می‌گیرد و قصد دارد این پیام را در فرآیند انتخاب معاون خود برساند.

فرصت جدید هریس

به نوشته سی‌ان‌ان، ارتقاء ونس - علیرغم بی‌تجربگی نسبی وی در سیاست - به هریس فرصت جدیدی می‌دهد تا ترامپ را هدف قرار دهد. مشاوران گفتند، پیام فقط این نیست که ونس «عجیب و غریب» است، چیزی که معاون رئیس جمهور این آخر هفته در یک مراسم جمع‌آوری کمک مالی گفت، یا اینکه او دیدگاه‌های انتقاد برانگیزی دارد. پیام این است که سناتور اوهایو نباید در یک قدمی ریاست جمهوری باشد، و اینکه ترامپ او را انتخاب کرده است سؤالات بیشتری را ایجاد می‌کند.

این استراتژی همچنین راهی برای تمرکز بر سن ترامپ است، با تأکید بر اینکه اگر اتفاقی برای یک رئیس جمهور 78 ساله رخ دهد، ونس چقدر به اشغال دفتر بیضی شکل نزدیک خواهد بود.

پس از اینکه ونس به عنوان گزینه ترامپ اعلام شد، در حالی که دموکرات‌ها هنوز منتظر بودند ببینند آیا بایدن از رقابت خارج می‌شود یا خیر، هریس به چند مشاور گفت که این انتخاب ترامپ به معنی شرط بندی او روی پایگاه MAGA خود است، به جای افزایش جذابیت نامزدی خود برای طیف وسیع‌تری از جمهوری‌خواهان. او و تیمش از رویارویی با ونس به جای سایر افراد در لیست رئیس جمهور سابق هیجان زده بودند و مشتاق بودند او را به عنوان یک منافق و چاپلوس ترامپ نشان دهند.

ناآماده‌ترین گزینه

میچ لندریو، معاون کمپین هریس گفت که این جمهوری خواه 39 ساله از اوهایو «یکی از ناآماده‌ترین افرادی است که تا به حال برای تصدی معاونت ریاست جمهوری ایالات متحده قرار داده‌ایم. او از پیشنیاز‌های تصدی این پست، فقط مورد تولد در ایالات متحده را دارد.»

جی دی ونس

لندریو افزود: «او حتی کسب و کاری هم نداشته است. او هرگز چیزی را اداره نکرده است. و او یک تپش قلب با سردمداری بزرگترین موجودیت جهان و یکی از مهمترین آن‌ها فاصله دارد. بنابراین سؤال منصفانه‌ای است که بپرسیم: چگونه می‌توانیم بدانیم که آیا شما توانایی اجرای سیاست‌های امنیت داخلی و ملی برای قدرتمندترین کشور جهان را دارید؟ کاری که ممکن است هر لحظه از شما خواسته شود انجام دهید.»

هریس که برای اولین بار در سال 2016 برای مجلس سنا انتخاب شد، به اندازه ونس که برای اولین بار در سال 2022 انتخاب شد، در مجلس زمان سپری کرده است، پیش از اینکه در سال 2018 برای ریاست جمهوری نامزد شود. افراد حاضر در فهرست کوتاه هریس - که شامل چندین فرماندار، یک سناتور و یک وزیر کابینه است - بیشتر از ونس در دولت خدمت کرده‌اند و تجربه رهبری در انواع دفاتر سیاسی، تجاری و نظامی (و ناسا) را دارند.

سدریک ریچموند، نماینده سابق کنگره و مشاور کاخ سفید بایدن گفت که از این که فکر کند ونس در موقعیتی قرار می‌گیرد که می‌تواند یک شبه رئیس‌جمهور شود، «وحشت» می‌کند.

غیر جدی‌ترین نامزد ریاست‌جمهوری در یک نسل اخیر!

چندین نفر که امیدوار بودند به عنوان معاون هریس انتخاب شوند، این پیام را از زوایای مختلف تکرار کردند.

جی بی پریتزکر، فرماندار ایلینویز، که از جمله افرادی است که برای معاونت در نظر گرفته می‌شود، با اشاره به حضور کوتاه ونس در مشاغل تجاری قبلی خود از ورود به سنا گفت: «من در زندگی‌ام استخدام‌های زیادی انجام داده‌ام، در تجارت و سازمان‌های غیرانتفاعی و در دولت، و زمانی که رزومه شخصی نشان می‌دهد که نمی‌تواند شغلی را حفظ کند یا شغلی را برای بیش از یک یا دو سال نگه نداشته است کاملاً واضح است که مشکلی در آن‌ها وجود دارد.»

کاملا هریس

پریتزکر گفت که گزینه‌های بالقوه دموکرات‌ها نه تنها با تجربه‌تر هستند، بلکه نسبت به ونس که هشت سال پیش از نگرانی مبنی بر این می‌گفت که ترامپ می‌تواند «هیتلر آمریکا» باشد، در موضع‌گیری‌های خود ثابت‌تر عمل کرده‌اند.»

استیون چونگ، مدیر ارتباطات ترامپ، ونس را «بهترین گزینه برای معاون بعدی رئیس‌جمهور آمریکا» خواند، در حالی که گفت کامالا از زمانی که توسط بایدن انتخاب شد، تنها لباس این نقش را پوشیده است.

او به هریس به‌عنوان «غیر جدی‌ترین نامزد ریاست‌جمهوری در یک نسل اخیر» حمله کرد و افزود: «مهم نیست که کامالا چه کسی را انتخاب کند، او نمی‌تواند سابقه تاسف‌بار خود را به عنوان تزار مرزی شکست خورده بایدن، ناظر بر تورم خارج از کنترل، و آزاد کردن جنایتکاران در جوامع را پنهان کند.»

پروسه انتخاب معاون هریس

در حالی که اریک هولدر، دادستان کل سابق بر بررسی رسمی گزینه معاونت هریس نظارت می‌کند، تصمیم‌گیری واقعی در یک دایره تنگ در اطراف معاون رئیس‌جمهور به رهبری رئیس ستاد انتخاباتی او، شیلا نیکس، و معاون رئیس دفتر ریاست‌جمهوری، لورن ولز صورت می‌گیرد.

مشاوران او می گویند هریس معتقد است که مهمترین عامل باید این باشد که چه کسی به پیروزی او کمک می‌کند، همانطور که چهار سال پیش برای بایدن در اولویت بود.

جیمز سینگر، سخنگوی کمپین، گفت: «هریس معاون رئیس‌جمهوری را انتخاب خواهد کرد که واجد شرایط و آماده خدمت به مردم آمریکا، حفاظت از آزادی‌ها و مبارزه برای آینده‌شان باشد»، با این اشاره غیر مستقیم که ترامپ ونس را به این دلیل انتخاب کرد که از تلاش او برای براندازی انتخابات 2020 حمایت کرد.

زیر سوال بردن سن و سلامت ترامپ

با خروج بایدن از رقابت، ترامپ اکنون نامزد بسیار مسن‌تر رقابت است. او اضافه وزن دارد، معروف است که عاشق فست فود است و با ورزش مخالفت فلسفی دارد. او هرگز سوابق پزشکی کامل خود را منتشر نکرده است.

دونالد ترامپ

برای دستیاران هریس، این موضوع باعث می‌شود که انتخاب معاون موضوع مهم‌تری باشد.

زمانی که در سال 2008، جان مک‌کین، سناتور وقت آریزونا، سارا پیلین، فرماندار وقت آلاسکا را به عنوان معاون خود انتخاب کرد، او با اتهام بی‌احتیاطی به دلیل انتخاب فردی کم تجربه مواجه شد، زیرا در آن زمان مسن‌ترین نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری بود و قبلاً یک دوره سرطان را پشت سر گذاشته بود. مک کین در سال 2008 حدود شش سال جوانتر از ترامپ بود. پیلین چند ماه بیشتر از زمانی که ونس در سنا سپری کرده بود به عنوان فرماندار آلاسکا - و قبل از آن، به عنوان شهردار و عضو شورای شهر شهر کوچکش واسیلا - سابقه داشت.

ترامپ تنها رئیس جمهور آمریکاست که بدون تجربه قبلی در دولت یا ارتش انتخاب شده است و گفته است که معتقد است ونس رئیس جمهور خوبی خواهد بود.

کارولین لیویت، سخنگوی مطبوعاتی ترامپ، در پاسخ به سوالی در مورد تاکید دموکرات‌ها بر سن ترامپ، استدلالی مشابه استدلالی را که دموکرات‌ها برای ماه‌ها مطرح می‌کردند، بیان کرد: «مسئله سن نیست، مسئله شایستگی است».

با این حال، این واقعیت‌هایی را تغییر نمی‌دهد که دموکرات‌ها اکنون که دیگر از بایدن دفاع نمی‌کنند، مشتاق‌تر به صحبت درباره آن هستند.

پریتزکر گفت: «این باید شما را در قضاوت در مورد دونالد ترامپ متعجب کند. او می‌داند چند ساله است. و بنابراین این ایده که او فردی با تجربه بسیار کم، و به ویژه تجربه بسیار کمی در اداره هر چیزی، را [به عنوان جانشنی احتمالی خود] انتخاب می‌کند، باید سوالات زیادی را در ذهن مردم ایجاد کند.»