به گزارش اکوایران، ماه‌هاست که اسرائیل وعده داده به حملات مکرر حزب‌الله که از سمت لبنان انجام می‌شود، پایان دهد. این حملات باعث شده که ده‌ها هزار نفر از ساکنان مناطق نزدیک به مرز با لبنان تخلیه شوند.

به نوشته خبرگزاری فرانسه، تنش‌های میان اسرائیل و حزب‌الله در این هفته و پس از اصابت راکتی به بلندی‌های جولان اشغالی که منجر به کشته‌شدن ۱۲ کودک شد، افزایش یافت و به ترس و نگرانی‌ها از تشدید بیشتر درگیری اسرائیل با حزب‌الله دامن زد.

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل تهدید کرده که اسرائیل ضربه شدیدی به حزب‌الله وارد خواهد کرد؛ اگرچه جزئیات هرگونه برنامه برای حمله به لبنان ناشناخته مانده است.

کارشناسان به خبرگزاری فرانسه گفتند که استراتژی اسرائیل افزایش فشار بر حزب‌الله خواهد بود و در عین حال، تلاش دارد از تشدید کامل در زمانی که هنوز درگیر جنگی مرگبار با غزه است، جلوگیری کند.

گزینه‌های اسرائیل

اورنا میزراچی، کارشناس حزب‌الله در مؤسسه مطالعات امنیت داخلی اسرائیل گفت که پاسخ «ویران‌کننده‌تر از آنچه تاکنون (اسرائیلی‌ها) انجام داده‌اند، خواهد بود، اما پاسخی است که حزب‌الله می‌تواند آن را مهار کرده و از تبدیل‌شدن آن به یک جنگ تمام‌عیار جلوگیری کند».

حزب الله لبنان

ژان-لوپ سامان، محقق مؤسسه روابط خارجی فرانسه که در امور لبنان تخصص دارد، گفت که اسرائیلی‌ها «می‌خواهند نشان دهند که حاضرند سطح درگیری را یک درجه بالاتر ببرند؛ اما تا چه حد»؟ او افزود که انتخاب هدف و مکان از عوامل کلیدی خواهد بود که توسط کسانی که پاسخ اسرائیل را تعیین می‌کنند، تعیین می‌شود. سامان خاطرنشان کرد: «آیا آن‌ها بیروت را خواهند زد؟ یا همانطور که تاکنون در جنوب (لبنان) مانده‌اند، به این قسمت حمله می‌کنند؟ او افزود که فکر نمی‌کند اسرائیل هنوز به تصمیمی رسیده باشد.

حمله زمینی

کارشناسان به خبرگزاری فرانسه گفتند که در حال حاضر، احتمال حمله زمینی بعید است. مایکل هوروویتز، کارشناس ژئوپلیتیک مؤسسه مشاوره امنیتی لِ‌بِک گفت: «ممکن است اسرائیل بدون زدن بیروت، ضربه سختی به حزب‌الله وارد سازد؛ برای مثال با حملات چندروزه به اهداف نظامی در سایر نقاط کشور». میزراچی و سامان نیز گفتند که حمله زمینی فعلاً بعید است.

گزینه‌های رهبران اسرائیل نیز با توانایی ارتش در تقسیم نیروهای خود بین دو جبهه محدود خواهد شد؛ زیرا از اکتبر سال گذشته، صدها هزار اسرائیلی برای جنگ در غزه بسیج شده‌اند.

ارتش اسراییل

هورویتز اذعان کرد: «مدت‌هاست که ارتش اسرائیل خود را برای جنگی در چند جبهه آماده می‌کند، اما به این معنا نیست که لزوماً می‌خواهد وارد جنگ شود». او افزود که حمله زمینی «خطرناک‌ترین و غیرقابل پیش‌بینی‌ترین سناریو بوده، زیرا ورود نیروهای اسرائیلی به نبرد زمین به معنای عدم عقب‌نشینی هیچ‌یک از طرفین است».

از سوی دیگر، سامان گفت: «پرسش اصلی این است که اسرائیل با دانستن اینکه اوضاع غزه بسیار نامطمئن بوده و ارتش مجبور است مرتباً به مناطق خاصی که قبلاً ادعای پاکسازی آن را داشته، بازگردد، چند نیرو را می‌تواند در غزه باقی بگذارد»؟

میزراچی گفت که انتظار دارد پاسخ اسرائیل «سطح پایین» بوده و برای جلوگیری از جنگی تمام‌عیار طراحی شده باشد؛ اما اسرائیل می‌تواند با دو جبهه مقابله کند، حتی اگر «بهای آن سنگین باشد و دشوارتر شود».

نفوذ متحدان اسرائیل

جامعه جهانی به رهبری ایالات متحده و سازمان ملل متحد برای جلوگیری از گسترش جنگ غزه به لبنان بسیج شده است. هورویتز گفت: «خصوصاً هنگامی که بحث حزب‌الله است، اسرائیل باید به نظر ایالات متحده گوش داده و آن را در نظر بگیرد؛ زیرا احتمال دارد در صورت تشدید درگیری، واشنگتن برای حمایت از اسرائیل مداخله کند».

یوآو گالانت

قوی‌ترین متحد اسرائیل همچنین اصلی‌ترین تأمین‌کننده تسلیحات آن بوده و با درخواست‌های داخلی برای توقف ارسال تسلیحات مواجه است. میزراچی گفت: «آنچه آمریکایی‌ها و شاید برخی از اروپایی‌ها فکر می‌کنند و می‌پرسند، مورد توجه قرار می‌گیرد». او افزود: «اما معمولاً ملاحظات اصلی، منافع اسرائیل است».

پس از حمله ۷ اکتبر حماس، نیروهای اسرائیلی و حزب‌الله مکرراً به تبادل آتش مرزی پرداختند. بر اساس آمار خبرگزاری فرانسه، درگیری‌های مرزی تاکنون دست‌کم ۵۲۹ کشته در لبنان برجای گذاشته که اکثر آن‌ها نظامی، اما ۱۰۰ نفر نیز غیرنظامی بوده‌اند.

طبق اعلام ارتش، در طرف اسرائیلی ۲۴ غیرنظامی و ۲۲ سرباز کشته شده‌اند.