به گزارش اکوایران، هم‌زمان با افزایش تنش اسرائیل و حزب‌الله، مقامات آمریکایی برای گفت‌وگو بر سر یمن به عربستان سعودی سفر کردند.

سه مقام آمریکایی، به باراک راوید، گزارش‌گر آکسیوس، گفتند که یک هیئت ارشد آمریکایی روز سه‌شنبه برای گفتگو در مورد وضعیت یمن و تنش اخیر بین اسرائیل و حوثی‌های یمن وارد عربستان سعودی شد.

این مسئله از این جهت اهمیت دارد که عربستان سعودی در هفته‌های اخیر نگران افزایش تنش‌ها و کشیده شدن دوباره به درگیری در یمن شده است.

جنگنده‌های اسرائیل 10 روز پیش از این، در واکنش به حمله پهپادی حوثی‌ها به تل آویو، به یمن حمله کردند. این اولین باری بود که اسرائیل مستقیماً به یمن، کشوری که بیش از 1000 مایل دورتر بود، حمله کرد. ارتش اسرائیل اعلام کرد که این حمله پس از بیش از 200 حمله حوثی‌ها علیه اهداف اسرائیلی از 7 اکتبر صورت گرفت.

مقامات آمریکایی گفتند که ریاست هیئت آمریکایی را برت مک گورک، مشاور ارشد کاخ سفید در امور خاورمیانه، بر عهده دارد. باربارا لیف، دیپلمات ارشد وزارت امور خارجه آمریکا در امور خاورمیانه، تیم لندکینگ، نماینده آمریکا در امور یمن و دن شاپیرو، مقام ارشد وزارت خارجه آمریکا در امور خاورمیانه نیز در این هیئت حضور دارند.

یک منبع آگاه از مذاکرات گفته همکاری دوجانبه بین آمریکا و عربستان سعودی برای اجرای روند سیاسی در یمن و تقویت ثبات در یمن و دریای سرخ ادامه دارد.

هیئت آمریکایی در شرایطی راهی منطقه شده که تنش‌ها بین اسرائیل و حزب‌الله هم‌چنان در حال تشدید است و سایه گسترش جنگ بر فراز منطقه سنگینی می‌کند، امری که دولت بایدن در تلاش برای جلوگیری از وقوع آن است.

لوید آستین، وزیر دفاع آمریکا روز سه‌شنبه در جریان سفرش به فیلیپین در یک کنفرانس مطبوعاتی گفت که اگر اسرائیل توسط حزب‌الله به عنوان بخشی از یک جنگ همه‌جانبه مورد حمله قرار گیرد، ایالات متحده به آن کمک خواهد کرد تا از خود دفاع کند. او گفت: «ما از ابتدا در این باره صریح بودیم. ما نمی‌خواهیم این اتفاق بیفتد. ما می‌خواهیم مسائل از طریق راه های دیپلماتیک حل شود». آستین افزود که ایالات متحده نگران است که وضعیت در مرزهای شمالی اسرائیل به یک جنگ همه جانبه تبدیل شود، اما تاکید کرد که معتقد نیست جنگ بین اسرائیل و حزب الله اجتناب ناپذیر است.