به گزاش اکوایران، چندین منبع مطلع به سی‌ان‌ان گفتند که روسیه در اواخر ماه گذشته آماده تحویل موشک و سایر تجهیزات نظامی به نیروهای حوثی یمن بود، اما در آخرین لحظه و در میان تلاش‌های پشت‌پرده ایالات متحده و عربستان سعودی برای جلوگیری از آن، عقب نشست.

این منابع گفتند سعودی‌ها که سال‌ها قبل از کمک آمریکا به مذاکره برای آتش‌بس شکننده سال ۲۰۲۲، درگیر جنگ بی‌رحمانه‌ای با حوثی‌ها بودند، پس از اطلاع از این ماجرا، به روسیه از تسلیح یکی از بزرگ‌ترین دشمنان ریاض هشدار دادند.

دو منبع افزودند ایالات متحده که در چندین تلاش دیپلماتیک برای جلوگیری از تسلیح حوثی‌ها توسط روس‌ها شرکت داشته، جداگانه از سعودی‌ها خواست تا مسکو را برای عدم پیگیری این تلاش متقاعد سازد.

مذاکرات آمریکا و عربستان سعودی و انتقال قریب‌الوقوع تسلیحات قبلاً گزارش نشده بود. سفارت عربستان سعودی در آمریکا از اظهار نظر خودداری کرد و کرملین درخواست اظهار نظر را پاسخ نداد.

پس از ماه‌ها حمله موشکی و پهپادی حوثی‌ها به کشتی‌های تجاری دریای سرخ که منجر به کشته‌شدن چندین ملوان و زمین‌گیری تجارت جهانی شد، ایالات متحده حوثی‌ها را در ماه ژانویه به عنوان یک سازمان تروریستی جهانی تعیین کرد. با این حال و علی‌رغم چندین دور تحریم و حملات نظامی آمریکا به زیرساخت‌های تسلیحاتی حوثی‌ها، آن‌ها به حملاتشان علیه کشتی‌های تجاری در این آبراه حیاتی ادامه داده‌اند.

یک مقام ارشد آمریکایی گفت که ایالات متحده هرگونه تلاش طرف ثالث برای تقویت منابع تسلیحاتی حوثی‌ها بر خلاف اهدافی است که برای دستیابی به توافق صلح پایدار در یمن بین حوثی‌ها و سعودی‌ها و کمک به ثبات منطقه دنبال می‌کنیم. او افزود گفت که علاوه بر این، مشارکت در چنین معامله تسلیحاتی، «نشان دهنده عدم تعهد» حوثی‌ها به مذاکرات صلح خواهد بود.

کشتی‌های روسی در دریای سرخ

منابع گفتند که هنوز برای جامعه اطلاعاتی آمریکا مشخص نیست که آیا مخالفت عربستان عامل اصلی کنارگذاشتن طرح روسیه برای تجهیز حوثی‌ها بوده یا اینکه فقط یکی از عوامل متعددی بوده که ولادیمیر پوتین را به تغییر نظر خود واداشته است.

مقامات گفتند که روس‌ها تجهیز و مشاوره‌دادن به حوثی‌ها را راهی برای انتقام‌جویی از دولت بایدن به دلیل تسلیح و کمک به اوکراینی‌ها برای حمله به داخل خاک روسیه می‌دانند.

منابع گفتند در حالی که انتقال تسلیحات روسی متوقف شد، مسکو برای مشاوره به حوثی‌ها، طی یک دوره سه‌روزه در اواخر جولای، پرسنل نظامی را به یمن اعزام کرد. منابع گفتند که مقامات آمریکایی شاهد توقف غیرعادی کشتی‌های بزرگ روسی در دریای سرخ جنوبی بودند؛ جایی که پرسنل روسی پیاده شده و توسط حوثی‌ها با قایق به یمن منتقل شدند.

منابع گفتند که روس‌ها کیسه‌هایی با خود حمل می‌کردند؛ اما چیزی که برای حمل سلاح یا قطعات سلاح به اندازه کافی بزرگ باشد، وجود نداشت. مشخص نیست که آیا کشتی‌های روسی تجهیزات مورد نظر روسیه را برای انتقال به حوثی‌ها قبل از کنارگذاشتن این طرح توسط کرملین حمل می‌کردند یا خیر.

قبل و در طول سفر روس‌ها به یمن، حوثی‌ها اقدام غیرمعمولی برای صدور اطلاعیه به دریانوردان انجام دادند که کشتی‌ها را از خطرات احتمالی در دریا آگاه می‌کند. یک مقام آمریکایی گفت اطلاعات حاکی از آن بوده که حوثی‌ها قصد داشتند در زمان میزبانی از روس‌ها، تمرین تیراندازی زنده انجام دهند؛ اما به نظر می‌رسد این برنامه‌ها نیز لغو شده است.

از نوامبر ۲۰۲۳، حوثی‌ها حملات تقریباً روزانه خود علیه کشتی‌هایی که در دریای سرخ تردد می‌کنند را آغاز کرده و باعث شدند ایالات متحده و بریتانیا چندین دور حمله هوایی را در داخل یمن برای تلاش برای از بین‌بردن زیرساخت‌های تسلیحاتی آن‌ها انجام دهند.

همانطور که سی‌ان‌ان قبلاً گزارش داده بود، به نظر می‌رسد این حملات تأثیر قابل توجهی بر ذخایر حوثی‌ها نداشته و این گروه حتی در ماه ژوئن نشانه‌هایی از تمایل به فروش برخی سلاح‌هایشان به گروه شبه‌نظامی الشباب سومالی نشان داد. اما ذخایر یمنی‌ها بی‌پایان نیست؛ خصوصاً از آنجایی که ایالات متحده طی چند ماه گذشته چندین نهاد، عمدتاً از چین و عمان که تصور می‌شود به این گروه قطعات تسلیحاتی عرضه می‌کنند را تحریم کرده است.

حوثی‌ها همچنین به سیستم‌های راداری جدید نیاز دارند که نیروهای فرماندهی مرکزی ایالات متحده به طور مرتب برای خنثی‌کردن حملات موشکی حوثی‌ها، آن‌ها را هدف قرار داده‌اند.