به گزارش اکوایران، ایالات متحده و متحدانش برای جلوگیری از حمله ایران در تلافی ترور رهبر سیاسی حماس به اسرائیل و جلوگیری از بروز جنگ گسترده منطقه‌ای در تلاشند. در عین حال، نگرانی‌ها از اینکه این حمله ممکن است در هر لحظه رخ دهد، افزایش یافته است.

به نوشته بلومبرگ، متیو میلر، سخنگوی وزارت امور خارجه ایالات متحده خبر داد که دولت بایدن نیروهای بیشتری را به منطقه اعزام کرد و آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه کشور با مقامات ارشد قطر و مصر، دو میانجیگر مذاکرات آتش‌بس غزه، در روز دوشنبه گفت‌وگو کرد.

بلینکن در همان روز دوشنبه به خبرنگاران گفت: «این لحظه مهمی است. ما با پیامی بسیار ساده، در دیپلماسی شدید تقریباً شبانه‌روزی درگیریم: همه طرف‌ها باید از تشدید خودداری کرده و برای کاهش تنش‌ها اقدام کنند».

تمرکزها بر آماده‌شدن و احتمالاً کاهش ضربه حمله ایران بوده که پس ترور اسماعیل هنیه در تهران، وعده انتقام داده است. حتی با اینکه نیروهای مسلح اسرائیل در روز یکشنبه اعلام کردند که جابر عزیز، فرمانده ارشد حماس را در عملیات دیگری کشته‌اند، مسئولیت در ترور هنیه را تأیید یا تکذیب نکرده است.

فشارهای آمریکا تنها بخشی از تلاش گسترده‌تر مقاماتی بوده که به دنبال جلوگیری از تشدید چرخه تلافی بین ایران و اسرائیل هستند که می‌تواند به جنگ تمام‌عیار منطقه‌ای منجر شود.

اَیمن الصفدی، وزیر خارجه اردن در سفری نادر به ایران با علی باقری کنی، سرپرست وزارت خارجه کشور دیدار کرد. طبق گفته کاخ سفید، جو بایدن نیز با عبدالله دوم، پادشاه اردن در روز دوشنبه تلفنی گفت‌وگو کرد. به گفته یک فرد مطلع، قطر که سابقه میانجیگری میان ایران و آمریکا دارد نیز با جمهوری اسلامی در تماس بوده است.

در اسرائیل، صبر برخی‌ها پس از روزها انتظار برای انتقام موعود ایران و محور مقاومت لبریز شده است. حتی یکی از قانون‌گذاران ارشد کنست پیشنهاد پیش‌دستی داد. یولی اِدلستین، رئیس کمیته امور خارجه و دفاع پارلمان اسرائیل و یکی از اعضای ارشد حزب لیکود بنیامین نتانیاهو در سخنرانی خود گفت: «نشستن و نگران‌بودن دون شأن ماست؛ باید ابتکار عمل را به دست بگیریم. ما می‌دانیم که چگونه این کار را کرده و باید آن را انجام دهیم».

ارتش اسرائیل

موضع ایران

از سوی دیگر، ایران تأکید داشته که می‌خواهد از جنگ تمام‌عیار با اسرائیل اجتناب کند، در حالی که دوباره وعده انتقام داده است. ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران در روز دوشنبه به خبرنگاران گفت: «تقویت ثبات و امنیت منطقه با مجازات متجاوز و ایجاد بازدارندگی در برابر اسرائیل و ماجراجویی آن محقق خواهد شد». او افزود: «جمهوری اسلامی نمی‌خواهد تنش‌ها را تشدید کرده، اما حق دارد طبق قوانین بین‌المللی اسرائیل را مجازات کند».

تقریباً ۱۰ ماه از آغاز جنگ غزه، افزایش تنش‌ها بسیاری از ترافیک هوایی خارجی را از آسمان اسرائیل و لبنان که تحت کنترل حزب‌الله قرار دارد، دور کرده است. پنتاگون حضور خود در خاورمیانه را از جمله با کشتی‌های جنگی رهگیر موشک تقویت کرده است.

ناو هواپیمابر تئودور روزولت همراه با یک یگان هوایی شامل جنگنده‌های اف/ای-۱۸ای/اف سوپر هورنر و سایر هواپیماهای پیشرفته، در خلیج عمان حضور دارد. این ناو هواپیمابر توسط سه ناوشکن قادر به حمله زمینی و پدافند هوایی شامل یواس‌اس دنیل اینویه، یواس‌اس مایکل مورفی و یواس‌اس راسل همراهی می‌شود.

بر اساس گفته یک مقام دفاعی آمریکایی، دو ناوشکن موشکی دفاعی دیگر به نام‌های یواس‌اس کول و یو‌اس‌اس لابون اخیراً وارد دریای سرخ شده‌اند. یک مقام دفاعی دیگر ایالات متحده گفت که نیروی هوایی این هفته یک اسکادران جنگنده‌های رادارگریز اف-۲۲ را به منطقه اعزام خواهد کرد. یک اسکادران شامل ۱۶ تا ۲۴ جت است.

با افزایش تنش‌ها، سخنگوی وزارت دفاع آمریکا از یک حمله راکتی به پایگاه نظامی الاسد عراق خبر داد که چندین پرسنل آمریکایی را زخمی کرد. لوید آستین، وزیر دفاع ایالات متحده و یوآو گالانت، وزیر دفاع اسرائیل با هم گفتگو داشته و آستین به روز رسانی در مورد اقدامات آمریکا برای تقویت وضعیت نظامی خود در منطقه را به گالانت ارائه کرد.

اسرائیل می‌گوید نیروهایش برای انجام مأموریت‌های دفاعی و تهاجمی در حالت آماده‌باش کامل هستند.

ارتش اسراییل بنیامین نتانیاهو

پناهگاه فرماندهی

یک مقام اسرائیلی گفت که با انتظار یک حمله بزرگ توسط ایران، این رژیم یک پناهگاه فرماندهی زیر تپه‌های قدس فعال کرده است. او افزود که این پناهگاه با نام «مرکز مدیریت ملی» زیر مجتمع دولتی در قدس اشغالی قرار داشته و دارای یک نقطه دسترسی در دامنه‌های غربی این شهر است و با هدف تصمیم‌گیری زمان جنگ فعال شده است.

ایالات متحده در حال فشار بر نتانیاهو برای دوچندان‌کردن تلاش‌ها برای رسیدن به توافق آتش‌بس با حماس بر سر جنگ غزه است. ایالات متحده و کشورهای عربی معتقدند پایان جنگ در سرزمین‌های فلسطینی منطقه را آرام خواهد کرد. ژنرال مایکل کوریلا، رئیس فرماندهی مرکزی ایالات متحده که بر نیروهای آمریکایی در خاورمیانه نظارت دارد، روز دوشنبه برای مذاکره به سرزمین‌های اشغالی سفر کرد. طبق گفته ارتش اسرائیل، کوریلا «یک ارزیابی مشترک از وضعیت امنیتی و مسائل استراتژیک و همچنین آمادگی‌های مشترک در منطقه انجام داد».

سرگی شویگو ایران روسیه

سرگئی شویگو، دبیر شورای امنیت روسیه نیز برای گفت‌وگو با رئیس‌جمهور جدید ایران و سایر مقامات در روز دوشنبه به این کشور سفر کرد. مشخص نیست که آیا شویگو، یکی از نزدیک‌ترین متحدان ولادیمیر پوتین از تهران خواسته تا پاسخ خود به اسرائیل را محدود کند یا خیر.

ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران در پیامی که ظاهراً خطاب به ایالات متحده و متحدانش بود، نسبت به «پیامدهای» حمایت از اسرائیل توسط هر کشوری هشدار داد.

روز یکشنبه، نتانیاهو گفت: «اسرائیل در جنگی چندجانبه علیه محور ایران است. ما با قدرت زیاد به همه بازوهای آن ضربه می‌زنیم. ما برای هر سناریویی آماده‌ایم؛ هم تهاجمی و هم دفاعی».