به گزارش اکوایران، خبرگزاری رویترز به نقل از دو منبع ارشد ایرانی مدعی شد که ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه از تهران خواسته تا در پاسخ به ترور رهبر حماس توسط اسرائیل، خویشتنداری نشان داده و از حمله‌ای که منجر به آسیب به غیرنظامیان اسرائیلی شود، خودداری کند.

به نوشته رویترز، در حالی که جمهوری اسلامی در حال بررسی پاسخ خود به ترور اسماعیل هنیه توسط اسرائیل است، منابع می‌گویند پیام پوتین توسط سرگئی شویگو، متحد ارشد رهبر کرملین و رئیس شورای امنیت ملی روسیه در دیدار روز دوشنبه با مقامات ارشد ایرانی تحویل داده شد. این دو منبع مطلع از این دیدار به رویترز گفتند که تهران همچنین به مسکو برای تحویل جنگنده‌های روسی سوخو-۳۵ اصرار کرد.

روز سه‌شنبه، خبرگزاری دولتی ریانووستی روسیه گزارش داد که شویگو در سفر خود به تهران درباره ترور هنیه گفتگو کرد.

دو منبع آگاه جزئیات بیشتری درباره مذاکرات شویگو که پیش از تبدیل‌شدن به دبیر شورای امنیت روسیه در ماه می، وزیر دفاع بود، ارائه نکردند. اما آن‌ها تأیید کردند که سفر شویگو یکی از چندین راهی بود که از طریق آن، مسکو نیاز به خویشتنداری را به اطلاع ایران برساند و در عین حال، ترور هنیه را «بسیار خطرناک» خواند و محکوم کرد تا جلوی جنگ در خاورمیانه را بگیرد.

این منابع گفتند که خاورمیانه در آستانه جنگی بزرگ قرار دارد و کسانی که در پشت این ترور بودند، به وضوح در تلاش بودند چنین جنگی رخ دهد.

از آغاز جنگ با اوکراین، روسیه روابط نزدیکتری با ایران برقرار کرده و گفته که برای امضای یک توافقنامه همکاری گسترده با تهران آماده می‌شود.

روز دوشنبه، وزارت امور خارجه ایران گفت که تهران به دنبال افزایش تنش‌های منطقه‌ای نبوده، اما برای جلوگیری از بی‌ثباتی بیشتر باید اسرائیل را تنبیه کند.

دیپلماسی مُرد!

روز دوشنبه، یکی از مقامات مقام دولت بایدن نسبت به خطر وقوع یک درگیری بزرگ منطقه‌ای هشدار داد. این مقام تأکید کرد که میزان پاسخ ایران و حزب‌الله تعیین‌گر اصلی حدود درگیری احتمالی خواهد بود.

با وجود تلاش‌های کشورهای غربی و منطقه‌ای برای متقاعدکردن ایران به واکنش متعادل یا عدم واکنش، چهار منبع ایرانی به طور مستقل تأیید کردند که تهران به مقامات خارجی گفته که شدیداً به ترور هنیه در تهران که در مراسم تحلیف رئیس جمهور جدید شرکت کرده بود، پاسخ خواهد داد.

یک منبع برجسته لبنانی نزدیک به حزب‌الله لبنان گفت: «ضربه تلافی‌جویانه اجتناب‌ناپذیر بوده و دیپلماسی دیگر روی میز نیست». او افزود که ایران می‌خواهد این حمله «شدید» باشد اما منجر به جنگ منطقه‌ای نشود. با این حال، او خاطرنشان کرد که این احتمال جنگ بین حزب‌الله و اسرائیل در لبنان را رد نمی‌کند.

یک مقام ارشد آمریکایی که بر خاورمیانه تمرکز دارد، گفت که واشنگتن تمام تلاش خود برای «منصرف‌ساختن همه طرف‌ها از رسیدن به نطقه‌ای که نمی‌توانند از آن بازگردند» را انجام می‌دهد و تأکید کرد که سایر کشورهای منطقه و اروپا باید بیشتر تلاش کنند. یک مقام قطری گفت که دوحه در حال گفتگوهای مداوم با ایران برای کاهش تنش‌ها است.

یوآو گالانت، وزیر دفاع اسرائیل در روز دوشنبه هشدار داد که این رژیم باید خود را برای هر چیزی، از جمله انتقال سریع حالت تهاجمی آماده کند. بر اساس گفته دو منبع آگاه از ارزیابی‌های اخیر اسرائیل، پاسخ تل‌آویو به هرگونه حمله حزب‌الله یا ایران احتمالاً بیشتر به میزان خسارات وارد‌شده بستگی دارد تا مقیاس حمله.