به گزارش اکوایران، اسرائیل مدعی داشتن یکی از بهترین دفاع‌های هوایی در جهان است، اما این سامانه‌های میلیارد دلاری در معرض آزمون هستند. اسرائیل برای احتمال حمله هوایی جدید از سوی ایران آماده شده است، که وعده داده به ترور اسماعیل هنیه، رئیس سیاسی گروه مبارز فلسطینی حماس در تهران پاسخ دهد.

در همین حال، هم حزب‌الله مستقر در لبنان و هم حوثی‌ها در یمن استفاده خود از پهپادهای انفجاری را افزایش داده‌اند که در فرار از دفاع پیشرفته اسرائیل نسبت به موشک‌ها و راکت‌ها مؤثرتر بوده است. تشدید حملات می‌تواند بر سیستم‌های اسرائیل چیره شود.

تهدیدات اسرائیل کدام اند؟

گمان می‌رود که ایران ذخایر قابل‌توجهی از موشک‌های بالستیک و کروز و پهپادهای نسبتاً ارزان‌قیمت را در اختیار داشته باشد که برخی از آن‌ها را در حمله آوریل در پاسخ به هدف قرار دادن کنسولگری خود در دمشق، استفاده کرد.

به نوشته بلومبرگ، اسرائیل و حزب‌الله تقریباً هر روز در امتداد مرز اسرائیل و لبنان با یکدیگر تبادل آتش می‌کنند که تهدیدی برای تبدیل شدن به یک جنگ تمام عیار است. حزب الله، قدرتمندترین متحد منطقه‌ای ایران، علاوه بر پهپادها، زرادخانه‌ای با بیش از 150،000 موشک، از جمله موشک‌های دوربرد و هدایت شونده دارد که می‌توانند به عمق اسرائیل برسند و شهرهای بزرگ و دارایی‌های استراتژیک مانند پایگاه‌های نظامی، فرودگاه‌ها و شبکه‌های برق را هدف قرار دهند.

حوثی‌ها علاوه بر حمله به کشتی‌های تجاری در دریای سرخ، موشک‌های بالستیک و پهپاد به سمت اسرائیل شلیک کرده‌اند. در 19 ژوئیه، یک هواپیمای بدون سرنشین حوثی به ساختمانی در مرکز تل آویو برخورد کرد و یک نفر را کشت و چند نفر دیگر را مجروح کرد.

پدافند هوایی اسرائیل

اسرائیل چه دفاع هوایی دارد؟

گنبد آهنین: فعال‌ترین و شناخته شده‌ترین پدافند هوایی اسرائیل گنبد آهنین است که از سال 2011 هزاران موشک شلیک شده توسط حزب الله و گروه‌های فلسطینی در نوار غزه را رهگیری کرده است. این سامانه که توسط شرکت تسلیحاتی رافائل اسرائیل توسعه یافته و از سال 2014 با شرکت ریتیون مستقر در ایالات متحده تولید مشترک شده است، برای مقابله با پرتابه‌ها و پهپادها با برد کوتاه، از 4 کیلومتر تا 70 کیلومتر طراحی شده است. ارتش اسرائیل می‌گوید گنبد آهنین 90 درصد از این پرتابه‌ها را که به سمت مناطق پرجمعیت می‌روند، رهگیری می‌کند. ارتش اسرائیل در ماه آوریل اعلام کرد که نسخه متحرک و دریایی گنبد آهنین - معروف به C-Dome - عملیاتی شده است. از آن می‌توان برای دفع حملات حزب‌الله که میدان‌های گازی دریایی یا کشتی‌های اسرائیل را هدف قرار می‌دهند، استفاده کرد.

فلاخن داوود: در سال 2017، اسرائیل یک رهگیر میان برد به نام فلاخن داوود را مستقر کرد که توسط رافائل و ریتیون توسعه داده شد. دیوید اسلینگ برای شناسایی و انهدام موشک‌های بالستیک و کروز و همچنین پهپادها در برد اعلام شده تا 200 کیلومتر طراحی شده است. این محدوده جنوب لبنان و همچنین غزه را در بر می‌گیرد.

پیکان: اسرائیل همچنین دارای سیستم دفاع موشکی پیشرفته پیکان است که از انواع Arrow 2 و Arrow 3 تشکیل شده است. توسعه دهندگان گفته‌اند که سیستم پیکان می‌تواند موشک‌هایی را که از فاصله نهایتاً 2400 کیلومتری شلیک می‌شوند رهگیری کند و می‌تواند این کار را بالای جو زمین انجام دهد، جایی که موشک‌های بالستیک دوربرد بخشی از زمان پرواز خود را سپری می‌کنند. اگر ایران از خاک خود موشک‌های بالستیک شلیک کند و حوثی‌ها و گروه‌های متحد ایران در سوریه و عراق به اسرائیل حمله کنند، سامانه پیکان می‌تواند فعال شود.

پرتو آهنین: ارتش اسرائیل در حال آزمایش سامانه دیگری به نام پرتو آهنین است که از لیزر برای رهگیری پرتابه‌های کوتاه‌برد با هزینه کمتر نسبت به گنبد آهنین استفاده می‌کند. انتظار نمی رود که پرتو آهنین قبل از اواسط سال 2025 عملیاتی شود.

پدافند هوایی اسرائیل

آیا می‌توان بر این سیستم‌ها غلبه کرد؟

حزب‌الله از ماه اکتبر با استفاده از پهپادهای انفجاری در شمال اسرائیل صدمات وارد کرده و ده‌ها تلفات گرفته است، پهپادهایی که بسیاری از آن‌ها می‌توانند از دفاع اسرائیل عبور کنند. گمان می‌رود این گروه در حال افزایش ذخایر خود از این پهپادها است.

حمله پهپادی حوثی‌ها به تل آویو، که هیچ هشداری را فعال نکرد، بر آسیب پذیری اسرائیل در برابر پهپادها تاکید کرد. ارتش اسرائیل می‌گوید این پهپاد شناسایی شد اما به دلیل «خطای انسانی» موفق به رهگیری نشد.

علاوه بر این، ارتش اسرائیل اذعان کرده است که اگر تعداد زیادی پرتابه به طور همزمان شلیک شود، پدافند هوایی آن، از جمله گنبد آهنین، ممکن است ناتوان شود. اسرائیل انتظار دارد که حزب الله بتواند در طول جنگ هر روز حدود 3000 موشک و راکت شلیک کند که بسیار فراتر از ظرفیت سیستم‌های طراحی شده برای رهگیری آن‌هاست.

برخی از سامانه‌های جدیدتر پدافند هوایی اسرائیل به تازگی مورد آزمایش جنگی قرار گرفته‌اند. موشک پیکان 3 که به طور مشترک توسط صنایع هوافضای اسرائیل و شرکت بوئینگ توسعه داده شد، اولین موفقیت خود را در میدان نبرد در نوامبر 2023 با ساقط کردن موشک حوثی‌ها به دست آورد. فلاخن داوود در نبردهایی که در ماه مه 2023 شروع شد، موشک‌های غزه را سرنگون کرد. هر دو با موفقیت در حمله آوریل ایران به اسرائیل مورد استفاده قرار گرفتند. در جریان آن حمله، اسرائیل و متحدانش، از جمله ایالات متحده و بریتانیا، عمده 300 پهپاد و موشک شلیک شده به اسرائیل را عمدتاً قبل از ورود به حریم هوایی آن رهگیری کردند. ایالات متحده در حال تشکیل یک اتحاد منطقه‌ای مشابه برای مقابله با حمله پیش بینی شده ایران به اسرائیل است. با این حال، در آن دور، اسرائیل هشدار قبلی در مورد حمله داشت و حزب الله در آن دخالتی نداشت، شرایطی که ممکن است در حمله بعدی تکرار نشود.