به گزارش اکوایران، اسرائیل برای دفع کامل حمله بزرگ احتمالی از سوی ایران و حزب‌الله مهمات کافی ندارد و مشخص نیست که آیا همسایگان عرب به اندازه گذشته برای کمک وارد عمل می‌شوند یا خیر.

به نوشته پولتیکو، عملیات موشکی ۱۳ آوریل ایران که شامل بیش از ۳۰۰ موشک و پهپاد بود، تا بخشی توسط ائتلافی از متحدان اسرائیل رهگیری شد. اما کشورهای عرب از ترور اسماعیل هنیه، رهبر حماس و فواد شکر، فرمانده نظامی حزب‌الله توسط اسرائیل خشمگین بوده و از تهدیدات تهران مبنی بر اینکه در صورت مداخله پایتخت‌های عربی، آن‌ها نیز هدف خشم ایران قرار می‌گیرند، مضطرب هستند. همچنین باید دید که تلاش‌های آمریکا برای احیای این ائتلاف چقدر موفق خواهد بود و برخی از این کشورها اکنون چقدر تمایل دارند.

جاناتان لرد، مدیر برنامه امنیت خاورمیانه در مرکز امنیت آمریکایی جدید گفت: «به طور کلی، حدودی احساس خستگی وجود داشته و تا حدی تصور می‌کنم که ما به دلیل ترور شکر و هنیه در این موقعیتیم».

در حالی که حمله آوریل توسط ایران و سپس با پیوستن سایر نیروهای مقاومت انجام گرفت، حزب‌الله پس از ترور شکر مسئولیت بیشتری داشته و احتمالاً قصد حمله به مناطق جنوبی‌تر سرزمین‌های اشغالی و استفاده از ذخایر استراتژیک موشک‌های هدایت‌شونده دقیق خود را دارد.

تام کاراکو، مدیر پروژه دفاع موشکی در مرکز مطالعات بین‌المللی و استراتژیک گفت که با توجه به کمبود ذخایر اسرائیل، بزرگترین آسیب‌پذیری این رژیم آنجایی است که ایران و نیروهای مقاومت «سیستم دفاعی به خصوصی را در یک مکان و زمان خاص تحت فشار شدید بگذارند». او افزود: «مشکل از ظرفیت مهمات گنبدهای آهنین است. گنبدهای آهنین کافی در جهان برای مقابله با ۱۰۰ هزار راکت وجود ندارد و این تقصیر گنبد آهنین یا هر سیستم دفاعی دیگری نیست. بلکه بحث دو دوتا چهارتاست».

چنین سناریویی مستلزم آن بوده که ایالات متحده و دیگران با هرگونه پرتابه‌هایی که از خاک ایران خارج می‌شود، مقابله کنند. در همین حال، انتظار می‌رود اسرائیل جت‌هایش را به کار گرفته و پرتابگرهای حزب‌الله در داخل لبنان را هدف قرار دهد و خطر جنگی گسترده‌تر را به جان بخرد.

لرد استدلال کرد که کنارایستادن این‌بار رهبران عرب احتمال صلح را افزایش نخواهد داد. او پیش‌بینی کرد که آن‌ها دوباره «با اکراه» به کمک اسرائیل بروند.

لرد گفت: «من حس ناامیدی و اضطراب آن‌ها را درک می‌کنم، اما در عین حال می‌فهمم که اگر ایران و حزب‌الله موفق شوند آسیب فاجعه‌باری به اسرائیل وارد کنند، منجر به کاهش تنش نخواهد شد. این وضعیت را بسیار بدتر از روز قبل خواهد کرد. من فکر می‌کنم منطق حکم می‌کند که آن‌ها باید وارد عمل شده و به وظیفه خود برای کاهش این حمله تا حد امکان کمک کنند».

آمریکا انتظار دارد که متحدان و شرکای عرب به کمک اسرائیل بیایند. اما یک دیپلمات سابق آمریکایی که در منطقه کار می‌کرد، گفت که هرگونه شکافی در این ارائه حمایت به دلیل بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل خواهد بود.

او افزود گفت: «بحث ناامیدی مشترک از یک جنگی است که در آن، هیچ‌یک از طرفین، نه حماس و نه نتانیاهو، حاضر به سازش نیستند. شما می‌بینید که آنتونی بلینکن و جو بایدن مدام سعی می‌کنند روی این آتش آب بریزند، اما دوباره شعله‌ور می‌شود و در بسیاری از موارد، نتانیاهو کسی است که کبریت را روشن می‌کند».