به گزارش اکوایران، پس از آنکه اعتراضات سراسری موجب فرار شیخ حسینه، نخست‌وزیر سابق بنگلادش از کشور شد، محمد یونس، برنده جایزه نوبل در روز پنج‌شنبه سوگند یاد کرد و ریاست دولت موقت را بر عهده گرفت.

به نوشته آسوشیتدپرس، اکنون وظایف اصلی یونس بازگرداندن آرامش به بنگلادش و آماده‌سازی انتخابات جدید پس از سرنگونی حسینه است که پس از هفته‌ها اعتراضات دانشجویی که به قیامی علیه حکومت خودکامه ۱۵ ساله او تبدیل شد، به هند گریخت.

محمد شهاب‌الدین، رئیس‌جمهور این کشور مراسم سوگند یونس به عنوان مشاور ارشد که معادل نخست‌وزیر است را با حضور دیپلمات‌ها، اعضای جامعه مدنی، بازرگانان ارشد و اعضای حزب اپوزیسیون سابق، در کاخ ریاست‌جمهوری برگزار کرد. هیچ نماینده‌ای از حزب حسینه حضور نداشت.

۱۶ عضو دیگر کابینه موقت عمدتاً از جامعه مدنی بوده و شامل دو تن از رهبران اعتراضات دانشجویی می‌شوند. اعضای کابینه در مذاکرات این هفته بین رهبران دانشجویی، نمایندگان جامعه مدنی و ارتش انتخاب شدند.

اعتراضات ماه جولای علیه سیستم سهمیه‌بندی برای مشاغل دولتی آغاز شد که به گفته منتقدان، به نفع افراد دارای ارتباط با حزب حسینه بود. اما پس از آنکه اعتراضات به جنبشی علیه دولت تبدیل شد و بیش از ۳۰۰ نفر از جمله دانشجویان و ماموران پلیس در خشونت‌های فزاینده کشته شدند، او در روز دوشنبه استعفا داد و به هند گریخت.

نارندرا مودی، نخست‌وزیر هند در بیانیه‌ای آرزوی موفقیت برای یونس کرد و به گزارش‌هایی مبنی بر هدف قرار گرفتن هندوها در بنگلادش مسلمان‌نشین در جریان خشونت اشاره کرد. مودی گفت: «ما امیدواریم که نظم سریعاً باز گشته و ایمنی و محافظت از هندوها و همه اقلیت‌های دیگر تضمین شود. هند متعهد به همکاری با بنگلادش برای تحقق آرزوهای مشترک دو ملت برای صلح، امنیت و توسعه است».

یونس که به دلیل تحقیقاتش در حوزه بازهای خرداعتباری، جایزه صلح نوبل ۲۰۰۶ را دریافت کرد، در روز پنجشنبه خواستار آرامش و پایان خشونت‌های حزبی شد. او که برای بازی‌های المپیک در پاریس به سر می‌برد، در اولین اظهارنظر پس از بازگشتش گفت که اولویت او بازگرداندن نظم خواهد بود. یونس در کنار رهبران دانشجویی گفت: «بنگلادش یک خانواده است. ما باید آن را متحد کنیم. کشور پتانسیل عظیمی دارد».

یونس مخالف دیرینه حسینه بوده که یونس را به دلیل استفاده از زور برای وصول وام از فقرای روستایی، عمدتاً زنان، «خون‌آشام» خوانده بود. همچنین در روز چهارشنبه، دادگاهی در داکا یونس را در پرونده نقض قانون کار مربوط به یک شرکت مخابراتی که توسط او تأسیس شده بود، تبرئه کرد.

روز سه‌شنبه، رئیس‌جمهور پارلمان را منحل کرد و مسیر را برای دولت موقت هموار ساخت. انتخاب سریع یونس زمانی انجام شد که استعفای حسینه خلائی آفرید و آینده بنگلادش که دارای سابقه حکومت نظامی و بحران‌های بی‌شمار است را در ابهام گذاشت.

ساجیب وازد جوی، پسر حسینه که به عنوان مشاور مادرش فعالیت می‌کند، قول داده که خانواده و حزب «عوامی لیگ»، در سیاست بنگلادش باقی خواهند ماند. بسیاری از ناظران جوی را به عنوان جانشین حسینه در یک فرهنگ سیاسی خاندانی می‌دانند که بر سیاست‌های این کشور جنوب آسیایی تسلط دارد. او گفت: «اگر می خواهیم بنگلادش جدیدی بسازیم، بدون حزب عوامی لیگ امکان‌پذیر نیست. حزب عوامی لیگ قدیمی‌ترین، دموکراتیک‌ترین و بزرگترین حزب بنگلادش است».

چین و ایالات متحده نیز از دولت جدید استقبال کرده‌اند.

متیو میلر، سخنگوی وزارت امور خارجه به خبرنگاران گفت: «ما فکر می‌کنیم دولت موقت نقشی حیاتی در ایجاد صلح و ثبات سیاسی بلندمدت در بنگلادش ایفا خواهد کرد». او همچنین تأکیدُداشت که تصمیمات دولت باید «به اصول دموکراتیک، حاکمیت قانون و خواست مردم بنگلادش احترام بگذارد».

چین گفت آماده است برای ارتقای همکاری دوجانبه و پیشبرد مشارکت استراتژیک خود با بنگلادش همکاری کند. وزارت امور خارجه این کشور در بیانیه‌ای گفت: «ما به استقلال، حاکمیت و تمامیت ارضی بنگلادش و مسیر توسعه‌ای که به طور مستقل توسط مردم بنگلادش انتخاب شده، احترام می‌گذاریم».