به گزارش اکوایران، در حالی که اسرائیل با سوخت‌رسانی به جت‌های جنگنده، استقرار پرتابگرهای دفاع هوایی و هماهنگی با واشنگتن برای استقرار دارایی‌های نظامی ایالات متحده، خود را برای حمله ایران آماده می‌کند، نگرانی در مورد یکی از حیاتی‌ترین خطوط دفاعی تل‌آویو در حال افزایش است: ائتلاف کشورهای عربی به رهبری آمریکا که به مواجهه با آخرین حمله ایران کمک کرد.

انزوای فزاینده تل‌آویو و تردید در ایجاد ائتلاف جدید

به نوشته شیرا روبین برای وبگاه واشنگتن پست، ائتلاف کشورهای عربی که در جریان عملیات موشکی و پهپادی ۱۳ آوریل ایران علیه اسرائیل، به دفاع از این رژیم شتافت، شامل اردن، عربستان سعودی و امارات متحده عربی می‌شود. در آن زمان، رئیس ستاد ارتش اسرائیل با تمجید از کار این کشورها، آن را زمینه‌ساز «فرصت‌های جدید برای همکاری در خاورمیانه» دانست. جان کربی، مشاور امنیت ملی کاخ سفید نیز مدعی شد که نقش دولت‌های عرب در مقابله با حمله تهران، پیامی قوی در منطقه ارسال می‌کند.

چهار ماه بعد و پس از ترور اسماعیل هنیه توسط اسرائیل در تهران، ایران وعده داد که از این رژیم انتقام می‌گیرد؛ اما تحلیلگران نظامی باور دارند که انزوای فزاینده تل‌آویو می‌تواند آن را در برابر ایران آسیب‌پذیرتر کند. همچنین نگرانی‌هایی وجود دارد که حتی با حمایت آمریکا، سیستم‌های دفاع هوایی اسرائیل نتوانند حمله هماهنگ بزرگی را به طور کامل خنثی کنند.

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل نیز علی‌رغم فشار واشنگتن و درخواست‌های فرماندهان نظامی خود، از پذیرش آتش‌بس و آزادی اسرای اسرائیلی در غزه خودداری کرده است. ترور اسماعیل هنیه، مذاکره‌کننده اصلی حماس مقامات آمریکایی و رهبران عرب را که معتقد بودند مذاکرات در مرحله‌ای بحرانی قرار دارد، عصبانی و آشفته ساخت. اگرچه اسرائیل نقش خود در این ترور را تأیید یا تکذیب نکرده، اما بلافاصله پس از آن به مقامات آمریکایی گفت که مسئول آن بوده است.

عقب‌نشینی متحدان و تنهایی اسرائیل

حتی در جریان حمله ۱۳ آوریل نیز کشورهای عربی از ترس تلافی تهران و اینکه نمی‌خواستند در زمانی که خشم عمومی نسبت به تلفات انسانی جنگ غزه فراگیر بوده، به عنوان حامی اسرائیل شناخته شوند، نقش خود در دفع پرتابه‌های ایران را کم را جلوه دادند. این نگرانی‌ها اکنون بیش از پیش برجسته شده و کشورهای عربی تلاش می‌کنند تا خود را از هرگونه دخالت در دور بعدی درگیری‌ها دور نگه دارند.

حمله به اسراییل موشک ایرانی بالستیک

اردن و عربستان سعودی اعلام کرده‌اند که نمی‌خواهند حریم هوایی آن‌ها به منطقه جنگی تبدیل شود. مصر نیز گفته که در یک محور نظامی برای دفع حمله ایران شرکت نخواهد کرد.

به گفته یک سیاستمدار ارشد اسرائیلی که در ساخت ائتلاف منطقه‌ای کمک کرده، چنین اظهارات عمومی برای این رژیم بسیار نگران‌کننده است. او گفت در حالی که کشورهای عربی در محدوده برد موشک‌های ایران می‌خواهند این کشور را مهار کنند، اما پیوندهایی که آن‌ها را به اسرائیل متصل کرده، ظریف بوده و تنها یک‌بار در مقیاس بزرگ آزمایش شده است. او اذعان کرد که در مواجهه با احتمال جنگی تمام‌عیار، «اسرائیل کاملاً تنهاست».

روز چهارشنبه، کربی به خبرنگاران گفت: «ما واقعاً، واقعاً سخت تلاش می‌کنیم تا با دیپلماسی فشرده، از تشدید اوضاع جلوگیری کنیم». او همچنین افزود که جو بایدن «منابع نظامی اضافی برای اطمینان از اینکه اگر اسرائیل مورد حمله قرار گرفت، ایالات متحده می‌تواند به خوبی از او دفاع کند را به منطقه اعزام کرده است».

در انتظار عملیاتی متفاوت 

حمله ۱۳ آوریل ایران که در تلافی حمله اسرائیل به کنسولگری این کشور در دمشق انجام گرفت، به خوبی توسط تهران برنامه‌ریزی شده بود و به اسرائیل و متحدانش زمان کافی برای آماده‌سازی داد. مقامات معتقدند حمله این‌بار ممکن است ناگهانی‌تر، در مقیاس بزرگ‌تر و طولانی‌تر باشد و احتمالاً چندین روز به جای چند ساعت طول بکشد. همچنین ممکن است یک حمله هماهنگ از جهات مختلف بوده که شامل نیروهای مقاومت عراق، یمن، سوریه و لبنان باشد.

گنبد آهنین اسراییل راکت حزب الله لبنان

در طول ده ماه گذشته، گروه حزب‌الله در لبنان از پهپادهای انفجاری کم‌ارتفاع و پرسرعت برای هدف قرار دادن سایت‌های نظامی و سایر اماکن در سرزمین‌های اشغالی استفاده کرده و توانسته سیستم‌های دفاع هوایی مشهور این رژیم که برای شناسایی و رهگیری موشک‌های سنتی‌تر طراحی شده‌اند را دور بزند. کارشناسان تسلیحاتی می‌گویند که چنین پهپادهایی در تعداد زیاد می‌توانند خطر قابل توجهی بیافرینند. روز چهارشنبه، سید حسن نصرالله در سخنانی گفت: «پاسخ ما در راه است و قوی، تاثیرگذار و موثر خواهد بود».

این گروه همچنین می‌تواند از مهمات دوربرد استفاده کند. دفع چنین بارش موشکی احتمالاً هزینه بالایی برای اسرائیل خواهد داشت: هر رهگیر گنبد آهنین حدود ۳۰ هزار دلار هزینه دارد. هر پرتابه سیستم Arrow 3 که برای سرنگونی موشک‌های بالستیک طراحی شده، ۳ میلیون دلار هزینه برمی‌دارد.

یوئل گوزانسکی، مقام سابق شورای امنیت داخلی اسرائیل که اکنون پژوهشگر ارشد مؤسسه مطالعات امنیت داخلی تل‌آویو است، می‌گوید این رژیم ارزیابی کرده که احتمالا حزب‌الله آغازگر حمله بوده و از موشک‌های هدایت‌شونده به سمت تل‌آویو استفاده می‌کند. او افزود بدترین سناریو حمله چندجانبه از سوی سایر نیروهای مقاومت است.

ریسک اشتباه محاسباتی بی‌بی

طبق گزارش رسانه‌های اسرائیلی، پس از دیدار نتانیاهو با فرماندهان دفاعی خود، اسرائیل ممکن است در صورت نتیجه‌گیری از حمله قریب‌الوقوع، به یک حمله پیشگیرانه علیه ایران نیز فکر کند. این سیاستمدار ارشد اسرائیلی گفت: «این چیزی است که هنوز به آن نرسیده‌ایم، اما آینده هنوز مشخص نیست.»

ارتش آمریکا ناو روزولت

ژنرال مایکل کورریلا، رئیس فرماندهی مرکزی ایالات متحده جهت بحث در مورد هماهنگی نظامی، برای بار دوم طی این هفته به سرزمین‌های اشغالی سفر کرد. دارایی‌های جدید ایالات متحده شامل یک اسکادران جنگنده‌های اف-۲۲ رپتور، ناوچه‌ها و ناوشکن‌ها و ناو هواپیمابر یواس‌اس آبراهام لینکلن و کشتی‌های همراه آن است که به سمت خاورمیانه در حرکت هستند تا جایگزین گروه ضربتی دیگری شوند که منطقه را ترک خواهد کرد.

اسرائیل زیو، سرلشکر بازنشسته و رئیس سابق بخش عملیات ارتش رژیم گفت: «آمریکا نسبت به آوریل تحرک بیشتری داشته، اما متوجه بوده که یک جنگ منطقه‌ای بر اقتصاد تأثیر خواهد گذاشت و جلوگیری از تشدید تنش‌ها به نفعش است». اما او از رهبران اسرائیل خواست که به حمایت آمریکا اعتماد نکنند: «من فکر می‌کنم اسرائیل با رفتن به جنگی منطقه‌ای، با این فرض که دارایی‌های آمریکا همیشه در دسترس خواهد بود، دچار اشتباه می‌شود». او همچنین پیش‌بینی کرد که اسرائیل در حفظ اتحاد منطقه‌ای خود با مشکل مواجه خواهد شد: «زیرا همه آن‌ها آماده همکاری با نتانیاهو نیستند».

عبدالله الجناید، تحلیلگر سیاسی بحرینی گفت که کشورهای خلیج فارس همچنان در همکاری با اسرائیل برای مواجهه با ایران سرمایه‌گذاری کرده‌اند، اما هرگونه اتحاد طولانی‌مدت نیازمند پیشرفت در مسیر حل اختلاف بین اسرائیل و فلسطینیان بوده که نتانیاهو و متحدان راست افراطیش از آن خودداری کرده‌اند. لجاجت آن‌ها تلاش‌های حمایت‌شده از سوی آمریکا جهت گسترش توافق‌های عادی‌سازی بین اسرائیل و همسایگان عرب آن از جمله عربستان سعودی را متوقف کرده است.