به گزارش اکوایران، میانجی‌گران خبر از موافقت رهبر جدید جنبش حماس با توافق آتش‌بس داده‌اند، اما موضع رهبری اسرائیل در این زمینه نامشخص است.

یک منبع اسرائیلی به سی‌ان‌ان گفته که یحیی سنوار، رهبر حماس خواهان یک توافق آتش‌بس است -دست‌کم، این پیامی است که در روزهای اخیر و در آستانه نشست مهم در اواخر این هفته میانجی‌های مصری و قطری به مقامات اسرائیلی منتقل کرده‌اند.

اما این‌که آیا نخست وزیر اسرائیل توافق روی میز را می‌خواهد یا خیر، هم‌چنان در هاله‌ای از ابهام قرار دارد. دو منبع اسرائیلی گفتند که متحدان نتانیاهو به خبرنگاران و دیگر مقامات گفته‌اند که نخست‌وزیر اسرائیل آماده انجام یک توافق است، حتی بدون توجه به این‌که این موضوع چه تأثیری بر ائتلاف حکومتی‌اش خواهد داشت. اما با توجه به مخالفت شدید وزرای راست افراطی حاضر در کابینه ائتلافی او، نهاد امنیتی اسرائیل به طور قابل توجهی نسبت به تمایل نتانیاهو برای دستیابی به توافق تردید دارد. یک منبع اسرائیلی گفت: «هیچکس نمی‌داند بی‌بی چه می‌خواهد».

تنها نکته واضح این است که نتانیاهو در این هفته با کوهی از فشار از سوی ایالات متحده برای موافقت با آتش‌بس و توافق مبادله اسرا روبرو خواهد شد.

 منبع اسرائیلی مذکور به سی‌ان‌ان گفت که مقامات آمریکایی به هم‌تایان اسرائیلی خود تصریح کرده‌اند که معتقدند اکنون زمان رسیدن به توافق آتش‌بسی است که از یک جنگ منطقه‌ای گسترده‌تر جلوگیری می‌کند.

انجمن خانواده‌های گروگان‌ها و مفقودین، صدایی قدرتمند در اسرائیل، نیز از اسرائیل و حماس خواسته تا توافق مبادله اسرا و آتش‌بس را نهایی کنند.

در عین حال، اعضای افراطی ائتلاف نتانیاهو به صراحت گفته‌اند که نمی‌خواهند اسرائیل با حماس به توافق برسد. بزالل اسموتریچ، وزیر دارایی اسرائیل، روز جمعه توافق آتش‌بس پیشنهادی را «توافق تسلیم» خواند. او در صفحه اجتماعی ایکس نوشت: «از نخست وزیر می‌خواهم که در این دام نیفتد و با کوچک‌ترین عقب‌نشینی از خطوط قرمزی که اخیراً تعیین کرده موافقت نکند  که بسیار مشکل‌ساز هستند».  جان کربی، سخنگوی امنیت ملی کاخ سفید، ضمن انتقاد از اظهارات اسموتریچ گفت: «استدلال‌های او کاملاً اشتباه است».

با این حال، آینده سیاسی نتانیاهو تا حد زیادی به شرکای ائتلافی او بستگی دارد -که چندین نفر از تهدید کرده اند که در صورت موافقت با توافق، کابینه را ترک و موجب فروپاشی آن خواهند شد.