به گزارش اکوایران، جو بایدن، رئیس جمهور ایالات متحده، گفت که پس از آن‌ که دموکرات‌های کنگره اعلام کردند نامزدی او به شانس آنها برای رای آوردن در انتخابات ماه نوامبر آسیب می‌رساند، به تلاش خود برای انتخاب مجدد پایان داد. این کامل‌ترین توضیح او را درباره تصمیمش برای انصراف از شرکت در انتخابات بود.

بایدن در مصاحبه‌ای با شبکه سی‌بی‌اس، به نانسی پلوسی، رئیس پیشین مجلس نمایندگان و فشارهای درون حزبی برای خروج از رقابت و عدم تمایل او به این کار اشاره کرد.

به گزارش بلومبرگ، پلوسی در روزهای اخیر در حال پرده‌برداری از بخشی از روند خروج بایدن از مبارزات انتخاباتی بوده است. او یکشنبه در مصاحبه با جن ساکی گفت: «می‌خواستم این تصمیم کمپین بهتری باشد تا بتوانیم برنده شویم. فکر نمی‌کردم در مسیر پیروزی باشیم.»

گزارش‌های خبری متعدد در آن زمان حاکی از آن بود که رهبران دموکرات کنگره، از جمله پلوسی، چاک شومر، رهبر اکثریت سنا و حکیم جفریس، رهبر اقلیت مجلس، در مورد خطر دیگر رای‌گیری‌های نوامبر به بایدن هشدار دادند و او را تحت فشار قرار دادند که کناره‌گیری کند.

اظهارات بایدن اولین مصاحبه او پس از انصرافش در 21 ژوئیه در پی مناظره فاجعه بار با دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق، رقیب جمهوری خواه او، در 27 ژوئن بود.

بایدن به سی‌‌‌‌بی‌اس گفت: «نظرسنجی‌هایی که ما داشتیم نشان می‌داد که این یک رقابت نزدیک است. اما اتفاقی که افتاد این بود که تعدادی از همکاران دموکرات من در مجلس نمایندگان و سنا فکر کردند که من در رقابت‌هایشان به آنها صدمه خواهم زد. و من نگران بودم که اگر در رقابت باقی بمانم مسئله این خواهد بود.»

پلوسی از «هوشمندی سیاسی» معاون رئیس جمهور کامالا هریس که پس از کناره‌گیری بایدن نامزدی ریاست جمهوری دموکرات‌ها را به دست آورد، تمجید کرد. پلوسی در ام‌اس‌ان‌بی‌سی گفت: «او آماده است.»

بایدن و هریس قصد دارند در 15 اوت در مریلند کمپین انتخاباتی برگزار کنند که اولین حضور مشترک آنها از زمان تغییر نامزد دموکرات‌ها است.

در حالی که بایدن تصمیم خود را به عنوان تلاشی برای متحد کردن کشور تحت رهبری نسل جوان‌تر توصیف کرده، او به شدت توسط حزب خود تحت فشار قرار گرفت تا این حرکت را انجام دهد.

بایدن 81 ساله در مصاحبه ای با سی‌بی‌اس که هفته گذشته ضبط شد، گفت: «ما باید، باید، باید ترامپ را شکست دهیم.»

خروج بایدن از رقابت‌های انتخاباتی، او را به اولین رئیس‌جمهور آمریکا تبدیل کرد که از سال 1968، زمانی که لیندون بینز جانسون، گفت که نامزدی حزبش را نمی‌پذیرد، برای دور دوم ریاست‌جمهوری نامزد نشد.

بایدن در 24 ماه ژوئیه کناره‌گیری خود را از دفتر بیضی اعلام کرد و گفت که تصمیم گرفته است که «بهترین راه پیش رو این است که مشعل را به نسل جدید بسپارم». او اصرار داشت که دوره ریاست‌جمهوری خود را به پایان می‌رساند و «روی انجام وظیفه‌ام به عنوان رئیس‌جمهور متمرکز می‌مانم.»