به گزارش اکوایران، در حالی که خاورمیانه منتظر پاسخ ایران و محور مقاومت به ترور فرماندهان این ائتلاف است، یکی از گروه‌های مقاومت اسلامی عراق هشدارهایی به اسرائیل و آمریکا صادر کرد.

به نوشته نیوزویک، دو هفته از ترور غافلگیرانه اسماعیل هنیه (رهبر سیاسی حماس) و فواد شکر (فرمانده ارشد نظامی حزب‌الله) می‌گذرد. در حالی که درگیری‌ها همچنان در غزه جریان دارد، ایران و ائتلاف محور مقاومت سوگند یاد کرده‌اند که انتقام ترورها را خواهند گرفت. مقامات اسرائیلی و آمریکایی اکنون معتقدند ممکن است این حمله قریب‌الوقوع باشد.

رجزخوانی مقامت

ایالات متحده با فشار برای آتش‌بس بین اسرائیل و حماس و همچنین تأکید بر تعهد خود به دفاع از این رژیم تلاش کرده تا از تشدید تنش‌ها جلوگیری کند. پنتاگون همچنین در پاسخ به حملات علیه اسرائیل و سربازان آمریکایی، حملاتی را علیه نیروهای مقاومت در عراق، سوریه و یمن انجام داده که خشم بیشتری را در میان این ائتلاف برانگیخته است.

در بیانیه «هماهنگی مقاومت عراق» که توسط سخنگوی جنبش نجبا با نیوزویک به اشتراک گذاشته شد، آمده که گروه‌های عراقی «ادامه حملات وحشیانه نیروهای تکبر علیه مردم این کشور و مردان مقاومت» را محکوم می‌کند.

در این بیانیه گفته می‌شود: «آن‌ها همچنان به حمایت و تأمین امنیت موجودیت صهیونیست به قیمت امنیت منطقه و بدون توجه به حاکمیت عراق یا کشورهایی که سیاست‌های جنایت‌کارانه آن را رد می‌کنند، ادامه می‌دهند».

در ادامه آمده است: «هماهنگی مقاومت عراق به هیچ محدودیتی پایبند نیست. اگر نیروهای اشغالگر آمریکایی دوباره در هدف قرار دادن فرزندان ما در عراق یا استفاده از حریم هواییمان برای انجام حملات علیه جمهوری اسلامی ایران دخالت کنند؛ آنگاه پاسخ ما بدون محدودیتی خواهد بود».

مقاومت اسلامی عراق

نماینده جنبش نجبا همچنین ویدئویی را به نیوزویک نشان داد که گفته می‌شود «آمادگی نظامی رهبران مقاومت اسلامی برای پاسخ متحد به تحریکات اسرائیل» را نشان می‌دهد.

این کلیپ یک‌دقیقه‌ای که به دفتر این گروه در ایران نسبت داده می‌شود، سخنان اخیر حسن نصرالله (دبیرکل حزب‌الله)، شیخ اکرم کعبی (دبیرکل جنبش نجبا)، عبدالمالک الحوثی (رهبر انصارالله)، یحیی سنوار (رئیس جدید دفتر سیاسی حماس) و رهبر انقلاب ایران که تمایل خود برای انتقام از اسرائیل را اعلام کردند، در بر می‌گیرد.

در انتظار حمله

این هشدارها یک روز پس از آن صادر شد که لوید آستین، وزیر دفاع آمریکا در تماس با یوآو گالانت، همتای اسرائیلیش اعلام کرد که به دلیل تشدید تنش‌های منطقه‌ای، یک گروه حمله هواپیمابر سوم را به خاورمیانه اعزام می‌کند.

در حالی که جبنش حوثی به کارزار خود علیه اسرائیل و کشتی‌های تجاری مرتبط با آن در دریای سرخ ادامه می‌دهد، فرماندهی مرکزی ایالات متحده (CENTCOM) از هدف قرار دادن بیش از ۲۰ موشک، شناورهای سطحی بدون سرنشین، پرتاب‌کننده و سایر سیستم‌های متعلق به جنبش حوثی طی دو هفته گذشته خبر داد.

انصارالله همچنین در پاسخ به حمله پهپادی قبلی این گروه به تل‌آویو، وعده انتقام از اسرائیل به دلیل حمله هوایی بی‌سابقه به بندر الحدیده یمن در ماه گذشته را داده است. هفته گذشته، یک مقام ارشد انصارالله به نیوزویک گفت که در میان تنش‌های فزاینده منطقه‌ای، اقدامات زیادی انجام خواهد گرفت.

در زمان ترور هنیه در ۳۱ جولای، آمریکا حملاتی را علیه مواضع نیروهای مقامت عراقی انجام داد. یک مقام دفاعی آمریکایی در آن زمان به نیوزویک گفت که این عملیات به صورت پیشگیرانه برای خنثی‌ساختن یک حمله پهپادی پیش‌بینی‌شده انجام گرفت و اولین عملیات این‌چنینی از ماه فوریه به شمار می‌رود. چند روز بعد، هفت پرسنل آمریکایی طی حمله پهپادی به پایگاه هوایی عین‌الاسد عراق زخمی شدند.

به نظر می‌رسد خشونت‌ها در اول این هفته نیز ادامه داشته و گزارش‌هایی از افزایش مجروحیت آمریکایی‌ها در حمله پهپادی علیه مواضع آمریکایی‌ها در استان شمال شرقی الحسکه سوریه و حملاتی علیه مواضع نیروهای نظامی غیردولتی در دیرالزور منتشر شده است.

یک مقام دفاعی آمریکایی حمله پهپادی به منطقه فرود رومالین در الحسکه را برای نیوزویک تأیید کرد و گفت که «هیچ سربازی شدیداً آسیب ندید، اما به برخی تأسیسات خسارت وارد شد».

او افزود: «مقامات نظامی هنوز در حال ارزیابی خسارات هستند، اگرچه آن‌ها اقدامات پیشگیرانه سریع و مؤثر را برای محدود‌ساختن تأثیر پهپاد مورد توجه قرار داده بودند. چندین نفر از پرسنل آمریکایی و ائتلاف به دلیل جراحات جزئی، از جمله استنشاق دود، تحت درمان قرار گرفتند. دیگران نیز جهت تشخیص آسیب مغزی ناشی در حال معاینه هستند».

مقاومت اسلامی عراق

این مقام در ادامه گفت: «از روی احتیاط، چندین سرباز برای ارزیابی و معاینه بیشتر به مکان دیگری منتقل شدند. هیچ جراحتی خطرناکی رخ نداد. هیچ گروهی مسئولیت این حمله را بر عهده نگرفته است. ما اطلاعات به روز را در صورت در دسترس بودن ارائه خواهیم کرد».

او همچنین خاطرنشان کرد که پنتاگون از «گزارش‌های مربوط به حمله به مواضع نیروهای نظامی غیردولتی در دیرالزور» مطلع بوده، اما از اظهار نظر بیشتر خودداری کرد.

در مورد تهدیدات تشدید تنش‌ها در منطقه، مقام دفاعی اعلام کرد: «آمریکا وضعیت خاورمیانه را زیر نظر دارد و از همه طرف‌ها می‌خواهد تنش‌های منطقه‌ای را کاهش دهند».

دوشنبه بعد از ظهر، آنتونی بلینکن (وزیر امور خارجه آمریکا) با محمد شیاع السودانی (نخست‌وزیر عراق) برای بحث در مورد «تلاش‌های دیپلماتیک جاری جهت پیشبرد ثبات در منطقه و اهمیت جلوگیری از تشدید تنش‌ها» گفتگو کرد. گفته شد که بلینکن بر «اهمیت مسئولیت عراق در محافظت از مستشاران نظامی ائتلاف در برابر حملات نیروهای مقاومت» تأکید کرد.

کمی پس از آخرین حملات آمریکا به عراق که انصارالله یمن اعلام کرد یکی از اعضایش بر اثر آن کشته شد، شیخ علی اسدی (رئیس شورای سیاسی جنبش نجبا) در مصاحبه‌ای اختصاصی با نیوزویک، تعهد این گروه برای اخراج نیروهای آمریکایی از عراق، از طریق دیپلماسی یا زور را تجدید کرد. سخنگوی این گروه در پاسخ به سؤالی در مورد برنامه‌های حزب‌الله برای انتقام از ترور هنیه و شکر، نیوزویک را به آخرین سخنان نصرالله ارجاع داد. رهبر جنبش لبنانی در آخرین سخنرانی خود تأکید کرد که «پاسخ ما قطعاً خواهد آمد و قوی، تأثیرگذار و مؤثر خواهد بود» و ممکن است با کل محور مقاومت هماهنگ شود.

یکی از مقامات ارتش اسرائیل نیز در همان زمان به نیوزویک گفت که پاسخ حزب‌الله به ترور شکر «قطعی» بوده و هشدار داد که هرگونه تلفات غیرنظامی منجر به «تشدید گسترده‌تر» خواهد شد.

هنیه یمن حوثی فواد شکر

آتش‌بس غزه، آب روی آتش

ناظران در ایران و خارج از کشور خاطرنشان کرده‌اند که تهران و متحدانش احتمالاً یک حمله چندجانبه علیه اسرائیل را هماهنگ خواهند کرد. کارشناسان و مقامات سابق همچنین احتمال داده‌اند که دستیابی به پیشرفت در مذاکرات آتش‌بس غزه ممکن است سطح پاسخ را کاهش دهد، اگرچه شواهد کمی از پیشرفت در آستانه دور بعدی مذاکرات که برای روز پنجشنبه برنامه‌ریزی شده، وجود دارد.

نمایندگی ایران در سازمان ملل متحد در بیانیه‌ای که روز جمعه با نیوزویک به اشتراک گذاشت، گفت که اولویت این کشور «برقراری آتش‌بس پایدار در غزه است؛ هر توافقی که توسط حماس پذیرفته شود توسط ما نیز به رسمیت شناخته خواهد شد».

نمایندگی ایران گفت: «رژیم اسرائیل با اقدام تروریستی اخیر خود امنیت ملی و حاکمیت ما را نقض کرده است. ما حق مشروع دفاع از خود را داریم؛ موضوعی که کاملاً بی‌ارتباط با آتش‌بس غزه است. با این حال، ما امیدواریم که پاسخمان به گونه‌ای زمان‌بندی و اجرا شود که به ضرر آتش‌بس احتمالی نباشد».

از آن زمان، مقامات اسرائیلی اعلام کرده‌اند که حمله‌ای از سوی ایران و متحدانش احتمالاً قریب‌الوقوع است. جان کربی (مشاور ارتباطات شورای امنیت ملی کاخ سفید) در روز دوشنبه به خبرنگاران گفت که مقامات آمریکایی از این نگرانند که احتمال انجام حمله توسط ایران و نیروهای مقاومت، شاید در روزهای آینده، افزایش یافته است.