به گزارش اکوایران، مقامات آمریکایی به باراک راوید، گزارش‌گر آکسیوس، گفته‌اند جو بایدن، رئیس‌جمهور ایالات متحده قصد دارد تا پایان این هفته آتش‌بس غزه و توافق مبادله اسرا آزادی را به انجام رساند و در عین حال تلاش می‌کند نا ایران و حزب الله را مجاب به انصراف از انجام حمله به اسرائیل بکند.

 بایدن و دستیارانش ادعا می‌کنند که تصورشان این است که بیش از هر زمان دیگری به دستیابی به توافق در غزه نزدیک شده‌اند. بایدن روز جمعه به خبرنگاران گفت: «من خوشبین هستم. هنوز کار به پایان نرسیده است. فقط چند موضوع [مورد اختلاف] دیگر باقی مانده. فکر می.کنم ما به نتیجه رسیده‌ایم».

روز جمعه در پایان نشست دو روزه سران در دوحه، ایالات متحده پیشنهاد جدیدی را به اسرائیل و حماس ارائه کرد تا به زعم خود شکاف‌های باقی‌مانده را کاهش دهد و توافق را امکان‌پذیر سازد. یک مقام آمریکایی در گفت‌وگو با راوید مدعی شده که این پیشنهاد تقریباً تمام شکاف‌های باقی مانده را که در شش هفته گذشته مورد بحث بوده، پر می‌کند.  در میان دیگر مسائل باقیمانده، پیشنهاد جدید تلاش می‌کند به اختلاف نظر در مورد لیست ربوده‌شدگانی که باید آزاد شوند، ترتیب آزادی آن‌ها و فهرست اسرای فلسطینی که به ازای هر ربوده‌شده آزاد می‌شوند، رسیدگی کند.

یک مقام اسرائیلی گفته که اسرائیل موافقت کرده که در ازای افزایش تعداد گروگان‌هایی که هر هفته آزاد می‌شوند، تعداد اسرای فلسطینی را که آزادی آن‌ها را وتو می‌کند، کاهش دهد.  یک مقام آمریکایی گفته: «ما فکر می‌کنیم که این بسته اساساً آماده اجراست».

جنگ غزه

به گفته کاخ سفید، اندکی پس از پایان اجلاس دوحه در روز جمعه، بایدن با امیر قطر و رئیس جمهور مصر تماس گرفت تا در مورد این پیشنهاد و برنامه روزهای آینده گفتگو کنند.

یک مقام ارشد آمریکایی هم به راوید گفته: «این توافق بین هر سه رهبر وجود داشت که این روند اکنون در مرحله نهایی است». این مقام آمریکایی اعتراف کرد که این توافق کامل نیست، اما ادعا کرد این بهترین معامله ممکن در حال حاضر است که ربوده‌شدگان را رها، مردم غزه را آسوده و خطر جنگ منطقه‌ای را کاهش می‌دهد. این مقام آمریکایی گفت: «اگر ماه‌ها و ماه‌ها به مذاکره ادامه دهید و سعی کنید به یک توافق کامل دست یابید، این خطر وجود دارد که گروگانی برای نجات نداشته باشید»

یک مقام ارشد آمریکایی گفت که بر خلاف دورهای گذشته مذاکرات، تیم اسرائیلی از سوی بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر اسرائیل «قدرت تصمیم‌گیری» یافته تا در زمان واقعی با استقلال بیشتر مذاکره کند.

در طول مذاکرات دو روزه، مقامات ارشد قطر و مصر هر چند ساعت یک بار با نمایندگان حماس در دوحه گفت‌وگو کردند تا به آن‌ها در مورد مواضع اسرائیل توضیح دهند.

مقامات آمریکایی و اسرائیلی در گفت‌وگو با آکسیوس ادعا کردند که در جریان مذاکرات دوحه در مورد همه موضوعات باقی مانده، پیشرفت قابل توجهی حاصل شده است. اما یک مقام ارشد اسرائیلی گفت که بیشتر این پیشرفت ها بین اسرائیل و میانجیگران آمریکایی، قطری و مصری انجام شده و مشخص نیست که آیا حماس با آن‌ها موافق است یا خیر. این مقام اسرائیلی گفت یحیی سنوار، رهبر حماس که در غزه پنهان شده، هنوز گزارش کاملی از مذاکرات دریافت نکرده و پاسخی نداده است.

جنگ غزه گروگان اسراییلی

سیگنال بی‌اساس مذاکرات و وضعیت وخیم غیرقابل‌تصور/ نقاط اختلاف کجاست؟

با این حال، قاضی حمد، یکی از  مقامات حماسو از نزدیکان سنوار، روز جمعه به تلویزیون المیادین گفت که هیچ یک از شکاف‌های باقی مانده در جریان مذاکرات دوحه برطرف نشده است. حمد گفت که نتانیاهو در تلاش است تا زمان بخرد و از آمریکا و دیگر میانجی‌ها خواست تا بر اسرائیل فشار بیاورند.

از طرف دیگز، یک مقام آمریکایی گفت مواضعی که نمایندگان حماس به میانجیگران مصر و قطر در مذاکرات دو روزه ارائه کردند، سازنده‌تر از اظهارات عمومی آن‌ها بود. این مقام آمریکایی گفت: حماس تحت فشار فوق‌العاده‌ای قرار دارد.

ایران در مذاکرات دوحه شرکت نکرد، اما سایه تهدیدش برای حمله به اسرائیل در انتقام ترور اسماعیل هنیه، رهبر سیاسی حماس در تهران، بر سر مذاکرات سنگینی می‌کرد. 

نخست‌وزیر قطر که به طور هم‌زمان وزیر خارجه کشورش است، طی دو روز، دو مرتبه با هم‌تای ایرانی خود صحبت کرد تا او را در جریان مذاکرات قرار دهد و از ایرانی‌ها بخواهد که از انجام هیچ اقدامی که تلاش‌های دیپلماتیک برای دستیابی به توافق را خراب کند، خودداری نماید. تهدید حمله ایران به اسرائیل در محور اصلی تماس‌های تلفنی بایدن با امیر قطر و رئیس جمهور مصر در روز جمعه هم بود. یک مقام آمریکایی گفت، بایدن در گفت‌وگو با هر دوی آنها ادعا کرد که در صورت وقوع یک حمله، عواقب آن برای منطقه - به ویژه برای ایران - «جدی و فاجعه‌بار» خواهد بود. بایدن گفته که با توجه به امکان آتش‌بس و توافق مبادله اسرا، «هیچکس در منطقه نباید اقدامی برای تضعیف این روند انجام دهد».

تهران در جریان مذاکرات خود با قطری‌ها گفته‌اند که می‌خواهند شاهد آتش‌بس در غزه و کاهش تنش‌ها باشند. 

روزهای آتی شامل دیپلماسی شدید برای بررسی جزئیات نهایی خواهد شد. به گفته مقامات آمریکایی و اسرائیلی، کارشناسانی از ایالات متحده، مصر، قطر و اسرائیل در قطر ماندند و به کار بر روی اجرای تبادل اسرا و سایر موضوعات ادامه خواهند داد.

آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه روز یکشنبه وارد سرزمین‌های اشغالی می‌شود. او روز دوشنبه با نتانیاهو دیدار و در مورد برخی از مسائل باقی مانده گفتگو خواهد کرد.

روز یکشنبه، کارشناسان اسرائیل، ایالات متحده و مصر در قاهره دیدار خواهند کرد تا به توافقی بر سر ترتیبات امنیتی در امتداد کریدور فیلادلفی در مرز غزه-مصر و بازگشایی گذرگاه رفح دست یابند - دو موضوعی که برای اجرای معامله حیاتی هستند. 

انتظار می‌رود که نشست بعدی مذاکرات روز چهارشنبه در قاهره با هدف پایان دادن به توافق برگزار شود.