به گزارش اکوایران، حماس پیشنهاد جدید آمریکا برای مبادله اسرا و توافق آتش‌بس غزه را رد کرد.

به نوشته باراک راوید، گزارش‌گر آکسیوس، حماس روز یک‌شنبه پیشنهاد به روز شده ایالات متحده برای آتش‌بس و توافق مبادله اسرا در غزه را رد کرد و بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل را به عنوان و تغییر شرایط از سوی آمریکا متهم کرد.

پیش از این، کاخ سفید مدعی شده بود که طی چند روز گذشته در مذاکرات دوحه پیشرفت قابل توجهی حاصل شده است. رد پیشنهاد جدیدی که روز جمعه به طرفین ارائه شد، هدف جو بایدن، رئیس‌جمهور ایالات متحده، را برای دستیابی به توافق در این هفته، تقریباً غیرممکن می‌کند.

بن‌بست در مذاکرات همچنین احتمال حمله ایران و حزب‌الله علیه اسرائیل را بسیار بیشتر می‌کند. هم تهران و هم حزب‌الله وعده انتقام ترورهای اسرائیل در بیروت و تهران را داده‌اند، اما تاکنون اقدامی در این راستا صورت نداده‌اند.

به گفته حماس: «پس از اطلاع‌رسانی از سوی میانجی‌ها در مورد آنچه در دور آخر مذاکرات در دوحه رخ داد، یک بار دیگر به این نتیجه رسیدیم که نتانیاهو همچنان در حال ایجاد موانع بر سر راه دستیابی به توافق و در حال ایجاد موارد جدید است... شرایط و خواسته‌هایی با هدف تضعیف تلاش‌های میانجی‌ها و طولانی‌تر کردن جنگ». حماس متذکر شد پیشنهاد جدید ایالات متحده با خواسته‌های نتانیاهو «هم‌سو است».

به طور خاص، حماس با این موضوع مخالف است که این پیشنهاد شامل آتش‌بس دائمی یا عقب‌نشینی همه جانبه اسرائیل از نوار غزه نمی‌شود. هم‌چنین این طرح، اجازه جابجایی آزادانه غیرنظامیان از جنوب غزه به شمال را نمی‌دهد و درخواست نتانیاهو برای کنترل کریدور نتزاریم را تایید می‌کند.

طبق بیانیه حماس، این پیشنهاد هم‌چنین کنترل گذرگاه رفح و کریدور فیلادلفی در امتداد مرز مصر و غزه را، طبق خواسته نتانیاهو، به اسرائیل می‌دهد. حماس گفت نتانیاهو همچنین امتیازات قبلی را پس گرفته و شرایط جدیدی را در روند مبادله زندانیان تعیین کرد.

حماس گفت: «همه اینها مانع از نهایی شدن توافق مبادله می شود».