به گزارش اکوایران، اف‌بی‌آی و دیگر آژانس‌های اطلاعاتی آمریکا روز دوشنبه ادعا کردند، دولت آمریکا به این نتیجه رسیده که دولت جمهوری اسلامی ایران پشت عملیات هک و افشای اطلاعاتی است که ستاد انتخاباتی دونالد ترامپ را هدف قرار داده و همچنین تلاش کرده  تا کمپین بایدن هریس را هدف قرار دهد.

پس از اینکه سازمان‌های خبری گزارش دادند اسنادی دریافت کرده‌اند که گمان می‌رود از حساب کاربری یکی از مقامات ارشد ستاد انتخاباتی ترامپ آمده باشد، اف‌بی‌آی در روزهای اخیر، رئیس جمهور سابق را در جریان یافته‌های اولیه خود قرار داد. کمپین معاون رئیس جمهور کامالا هریس گفته که هکرها در تلاش‌های خود علیه کمپین بایدن هریس ناموفق بوده‌اند.

به نوشته سی‌ان‌ان، مقامات آمریکایی ادعا می‌کنند بر این باورند که این تحقیقات واضح‌ترین نشانه تلاش جمهوری اسلامی ایران و سایر کشورها برای تأثیرگذاری بر انتخابات 2024 است.

اف‌بی‌آی، دفتر مدیر اطلاعات ملی (ODNI) و آژانس امنیت سایبری و امنیت زیرساخت (CISA) در بیانیه‌ای در روز دوشنبه اعلام کردند که چنین فعالیت‌هایی، از جمله دزدی‌ها و افشاگری‌ها، برای تأثیرگذاری بر روند انتخابات ایالات متحده است: «آی‌سی مطمئن است که ایران از طریق مهندسی اجتماعی و تلاش‌های دیگر به دنبال دسترسی به افرادی هستند که مستقیماً به مبارزات انتخاباتی ریاست جمهوری هر دو حزب سیاسی دسترسی دارند.»

این بیانیه مدعی شده: «توجه به این نکته ضروری است که این رویکرد جدید نیست. جمهوری اسلامی ایران و روسیه این تاکتیک‌ها را نه تنها در ایالات متحده در این دوره و دوره‌های قبلی انتخابات فدرال، بلکه در سایر کشورهای جهان نیز به کار گرفته‌اند.»

انتخابات آمریکا

با این وجود، هیات نمایندگی ایران در سازمان ملل متحد روز دوشنبه ادعاهای «غیرمستند» مبنی بر این‌که دولت ایران در پشت عملیات هک و افشای اطلاعات بوده است را رد کرد: «جمهوری اسلامی ایران نه قصد و نه انگیزه‌ای برای دخالت در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا ندارد. اگر دولت ایالات متحده واقعاً به صحت ادعاهای خود اعتقاد داشته باشد، باید شواهد مربوط را - در صورت وجود - ارائه دهد که ما به آن پاسخ خواهیم داد.»

سی‌ان‌ان قبلا در گزارشی مدعی شده بود در عملیات هک اخیر، بازرسان بر این باورند که هکرهای ایرانی مظنون در ماه ژوئن به حساب ایمیل شخصی راجر استون، متحد قدیمی ترامپ و عامل سیاسی، نفوذ کرده و سپس از آن حساب ایمیل برای نفوذ به حساب یکی از مقامات ارشد ستاد انتخاباتی ترامپ، به عنوان بخشی از تلاش مداوم برای دسترسی به شبکه‌های کمپین استفاده کردند.

در ابتدا پولیتیکو گزارش داده بود که علاوه بر هک، یک حساب کاربری ای او ال با نام مستعار «رابرت» اسناد داخلی کمپین ترامپ را در اختیار رسانه‌ها قرار داده است. پولیتیکو گزارش داد که یکی از این اسناد یک پرونده تحقیقاتی در مورد معاون ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری جی‌دی ونس بود.

به گفته این منابع، اف‌بی‌آی، سوابق ایمیل ارائه شده توسط مایکروسافت، گوگل و AOL را مطالعه کرده و با پرسنل ستاد انتخاباتی ترامپ صحبت کرده است تا مشخص کند چه کسی مسئول هک و چه کسی مسئول درز اطلاعات است.

انتساب هک نسبتاً ساده بود: تکنیک‌های هکرها با تکنیک‌های یک گروه هکری مسبوق به سابقه مطابقت داشت.به گفته دو منبع آگاه، برخی از مقامات آمریکایی مطمئن نبودند که همان گروه هک را انجام داده، اسناد را فاش کرده باشد، زیرا این گروه به درز اطلاعات معروف نیست. با این حال،  یکی از منابع سی‌ا‌ن‌ان ادعا کرده، محققانی که روی حساب AOL مطالعه می‌کنند، توانسته‌اند زیرساخت دیجیتال آن را به همان گروه هکر ایرانی مرتبط کنند.

یک فرد آشنا با تبادل ایمیل بین «رابرت» و خبرنگاران گفت که هر کسی که پشت این حساب بود به سختی به زبان انگلیسی صحبت می‌کرد و یک خبرنگار را تحت فشار قرار می‌داد تا اسناد بیشتری را منتشر کند.

هفته گذشته محققان گوگل مدعی شدند هکرهای ایرانی همچنین حساب‌های ایمیل مقامات فعلی ایالات متحده و افراد مرتبط با کامالا هریس و رئیس جمهور جو بایدن را هدف قرار داده‌اند.

منابع آگاه گفتند، اف‌بی‌آی به ترامپ اطلاع داده که همه نشانه‌ها حاکی از مسئولیت ایران در قبال تلاش هکری است و هکرها توانسته‌اند به حساب‌های ایمیل استون نفوذ کنند. ترامپ هفته گذشته علناً گفت که اف‌بی‌آی در حال بررسی این هک است و مدعی شد «به نظر می‌رسد این کار جمهوری اسلامی ایران است.»