به گزارش اکوایران، ولادیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین روز دوشنبه گفت که حمله کشورش به منطقه کورسک روسیه نشان داد که تهدیدهای کرملین برای مقابله به مثل یک «بلوف» است و از متحدان کیف خواست تا محدودیت‌های استفاده از سلاح‌های خارجی را کاهش دهند.

زلنسکی گفت که نیروهای اوکراینی اکنون بیش از 1250 کیلومتر مربع (483 مایل مربع) و 92 شهرک در منطقه کورسک را تحت کنترل دارند. در همین حال روسیه گفت که اوکراین به پل سومی در این منطقه حمله کرده است که تلاش‌های روسیه برای دفع حمله اوکراین را پیچیده کرده است.

جنگ اوکراین

به گزارش رویترز، اوکراین حمله غافلگیرانه خود را به منطقه کورسک روسیه در 6 اوت آغاز کرد که بزرگترین تهاجم به روسیه از زمان جنگ جهانی دوم، در عملیاتی است که کیف می‌گوید با هدف ایجاد یک منطقه حائل و از بین بردن ماشین جنگی روسیه است.

زلنسکی در سخنرانی در جمعی از دیپلمات‌های اوکراینی، به متحدانی که سلاح‌های دوربرد تهیه کرده‌اند، اما به کی‌یف گفته‌اند که از ترس عبور از «خط‌های قرمز» تعیین‌شده توسط ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه، نمی‌توانند از آنها در عمق روسیه استفاده کنند، اشاره کرد.

زلنسکی گفت: «ما شاهد یک تغییر ایدئولوژیک قابل توجه هستیم. مفهوم ساده لوحانه و توهم‌آمیز به اصطلاح خطوط قرمز در مورد روسیه که بر ارزیابی جنگ توسط برخی شرکا غالب بود، این روزها از بین رفته است.»

او گفت که اوکراین به دلیل محدودیت‌های اعمال شده از سوی متحدان، نمی‌تواند از سلاح‌هایی که در اختیار دارد برای ضربه زدن به برخی از اهداف نظامی روسیه استفاده کند. او از متحدان خواست تا در تصمیم‌گیری‌‌های خود در مورد چگونگی کمک به کیف در جنگ جسورانه‌تر عمل کنند.

زلنسکی گفت: «جهان می‌بیند که همه چیز در این جنگ تنها به شجاعت بستگی دارد. شجاعت ما، شجاعت شرکای ما. به تصمیمات شجاعانه برای اوکراین، به شجاعت در حمایت از اوکراین.»

نیروهای اوکراین علیرغم نفوذ به روسیه، در جاهای دیگر در حالت تدافعی هستند. آنها با نبردی برای محافظت از شهر استراتژیک پوکروفسک در شرق روبرو هستند، جایی که روسیه در هفته‌های اخیر در درگیری‌های سنگین به طور پیوسته پیشروی کرده است.

ارتش اوکراین اواخر روز دوشنبه اعلام کرد که نیروهای این کشور در طول روز 63 درگیری با نیروهای روسی در جبهه پوکروفسک انجام داده‌اند و انتظار می‌رود این منطقه همچنان کانون حملات روسیه باشد.

در همین حال روسیه گفت که به پل سوم بر روی رودخانه سیم که از منطقه کورسک هم مرز با شمال شرق اوکراین می‌گذرد، حمله شده و آسیب دیده است.

جنگ اوکراین2

اوکراین هنوز در مورد این حمله اظهار نظری نکرده است، اما فرمانده نیروی هوایی کیف گفته است که نیروهای او دو پل را برای تضعیف لجستیک دشمن تخریب کرده‌اند.

تحلیلگران نظامی می گویند این پل‌ها بخشی از خطوط تدارکاتی حیاتی برای نیروهای روسی است که از منطقه دفاع می‌کنند. رویترز نمی‌تواند به طور مستقل آسیب به پل‌ها یا وضعیت میدان جنگ در کورسک را تایید کند.

زلنسکی روز یکشنبه گفت که سربازانش آنچه را که او به عنوان «حداکثر اقدامات ضد تهاجمی» با هدف ایجاد یک منطقه حائل و آسیب رساندن به پتانسیل نظامی مسکو توصیف می‌کند، انجام می‌دهند.

یوری اوشاکوف، دستیار رئیس جمهور روسیه گفت که مسکو فعلاً با توجه به حمله به کورسک کیف، آماده مذاکرات صلح با اوکراین نیست. اوکراین خواستار خروج کامل نیروهای روسیه از خاک خود قبل از نشستن برای مذاکره شده است.

فشار به سمت پوکروفسک

نیروهای اوکراینی با نبرد سختی در نزدیکی پوکروفسک، مرکز حمل و نقل نیروهای اوکراینی روبرو هستند. سرهی دوبریاک، رئیس اداره نظامی محلی گفت که نیروهای روسی اکنون در حدود 10 کیلومتری حومه شهر هستند.

او گفت که روزانه حدود 600 نفر منطقه را ترک می‌کنند و با نزدیک شدن نیروهای روسی به داخل، خدمات شهری ممکن است ظرف یک هفته قطع شود.

وادیم فیلاشکین، فرماندار منطقه گفت که مقررات منع آمد و شد در شهرک‌های نزدیک پوکروفسک تشدید شده و وضعیت «بسیار دشوار» است.

ژنرال ارشد اوکراین گفت کیف همچنین «هر کاری لازم است را» برای دفاع از شهر شرقی تورتسک در حالی که مسکو تلاش می‌کند خطوط تدارکات اوکراین را تهدید کند، انجام می‌دهد. روسیه گفت که نیروهایش شهر زالیزن را تصرف کرده‌اند.

جنگی که ده‌ها هزار نفر را کشته و شهرهای سراسر اوکراین را ویران کرده است، نشانی از پایان ندارد. ایوان هاوریلیوک معاون وزیر دفاع اوکراین به رسانه‌های اوکراینی گفت که کیف انتظار دارد مسکو نیروهای خود را در اوکراین تا پایان سال به 800000 نفر افزایش دهد. این نیروها در حال حاضر حدود 600000 نفر است.

اوکراین توسط تسلیحات متحدانش حمایت می‌شود، اما نگران است که با ادامه جنگ، حمایت‌ها کاهش یابد.

سهام دفاعی آلمان روز دوشنبه پس از آنکه یک روزنامه اعلام کرد که وزارت دارایی درخواست‌های اضافی برای کمک نظامی اوکراین را به دلیل محدودیت‌های بودجه تایید نمی‌کند، سقوط کرد.

سخنگوی وزارت دارایی آلمان بعداً گفت که برلین به طور فشرده با شرکای خود در گروه هفت بر روی طرحی برای ارائه وام‌هایی برای حمایت نظامی از اوکراین که از محل درآمدهای دارایی‌های مسدود شده روسیه تأمین می‌شود، کار می‌کند.

افزایش نیروهای بلاروس در مرز اوکراین

در همین حال، به نوشته رویترز، یک روز پس از آن که الکساندر لوکاشنکو گفت که نزدیک به یک سوم نیروهای مسلح کشورش را در منطقه مستقر کرده است، بلاروس روز دوشنبه اعلام کرد که هواپیما، نیروهای دفاع هوایی و تسلیحات را به مرز خود با اوکراین فرستاده است.

سرلشکر آندری لوکیانوویچ، فرمانده نیروی هوایی و پدافند هوایی بلاروس، به شبکه تلویزیونی دولتی سی‌تی‌وی، گفت: «این گروه به طور قابل توجهی افزایش یافته است و در حال حاضر آنها در مرزهای جنوبی کشورمان مشغول خدمت هستند.»

بر اساس متن ارائه شده در وب سایت سی‌تی‌وی، لوکیانوویچ گفت که هوانوردی، نیروهای موشکی ضدهوایی و نیروهای تکونولوژی رادیویی در مرز مستقر شدند.

ولادمیر پوتین الکساندر لوکاشنکو روسیه بلاروس

چند روز پس از تهاجم غیرمنتظره اوکراین به خاک روسیه، لوکاشنکو، متحد وفادار ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه، کیف را به سیاست‌های تهاجمی و اعزام بیش از 120000 سرباز خود به مرز با بلاروس متهم کرد.

اوکراین گفت که شاهد افزایش نیروهای بلاروس در مرز نبوده است و اظهارات لوکاشنکو را «لفاظی» خواند که هدفش خشنود کردن پوتین است که از بلاروس به عنوان سکوی پرتاب برای شروع تهاجم خود به اوکراین در فوریه 2022 استفاده کرد.

لوکیانوویچ گفت که بلاروس همچنین انتظار تحویل هواپیماهای نظامی بیشتری را در سال جاری از مسکو دارد و مینسک تلاش‌های خود را برای تقویت سیستم‌های ضد پهپاد خود انجام می‌‌دهد.

لوکیانوویچ گفت: «این واقعیت که هواپیماهای بدون سرنشین طاعون قرن بیست و یکم هستند، آشکار است. این یک دردسر است که فکر می‌کنم ما ابزاری برای مقابله با آن پیدا خواهیم کرد.»