به گزارش اکوایران، رئیس‌جمهور آمریکا، نخست وزیر اسرائیل را برای انعطاف بیش‌تر در مورد مرز غزه و مصر تحت فشار قرار می‌دهد.

یک منبع آگاه به باراک راوید، گزارش‌گر آکسیوس گفته انتظار می‌رود جو بایدن، رئیس‌جمهور ایالات متحده، روز چهارشنبه با بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل صحبت کرده و از او بخواهد که انعطاف بیش‌تری از خود نشان دهد تا توافقی بر سر مبادله اسرا و آتش‌بس در غزه حاصل شود.

 انتظار می‌رود گفتگوی آنها بر درخواست جدید نتانیاهو متمرکز شود که بر اساس آن، به ارتش اسرائیل اجازه استقرار در امتداد کریدور فیلادلفی در مرز مصر و غزه را می‌دهد تا به زعم تل‌آویو، از قاچاق سلاح از مصر به حماس جلوگیری کنند.

مذاکره کنندگان اسرائیلی و مقامات آمریکایی می‌گویند خواسته جدید نتانیاهو در مورد کریدور به مانعی قابل توجه برای توافق احتمالی تبدیل شده است. بایدن از نتانیاهو می‌خواهد که موضع خود را در این مورد تعدیل کند.

مقامات اسرائیلی، مصری و آمریکایی در روزهای یکشنبه و دوشنبه در قاهره دیدار کردند تا درباره کریدور فیلادلفی گفتگو کنند. به گفته مقامات اسرائیلی، به دستور نتانیاهو، طرف اسرائیلی نقشه‌ای ارائه کرده که نشان می‌داد اسرائیل برخی از نیروهای مستقر خود را کاهش می‌دهد، اما هم‌چنان آنها را در سراسر کریدور حفظ می‌کند. نقشه محل ماندن ارتش اسرائیل در غزه بخشی از مذاکرات برای توافق است. مقامات اسرائیلی و آمریکایی گفتند که مصری‌ها آن طرح را رد کرده و ایالات متحده به اسرائیل گفت که این نقشه یک نقشه سازنده [برای مذاکرات] نیست.

نتانیاهو گفت که روز دوشنبه به آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا، گفته که از ارتش اسرائیل می‌خواهد کنترل کل کریدور فیلادلفی را در دست داشته باشد. اما، مقامات وزارت امور خارجه آمریکا گفتند که بلینکن با این موضوع موافق نیست. یک مقام آمریکایی روز سه‌شنبه به خبرنگاران گفت که «اظهارات حداکثری» نتانیاهو برای دستیابی به توافق آتش‌بس سازنده نیست و امکان حرکت به سوی توافق را به خطر می‌اندازد.

بلینکن روز سه‌شنبه در دوحه، و اندکی پیش از ترک منطقه، گفت که آمریکا با هرگونه اشغال بلندمدت هر بخشی از نوار غزه از سوی اسرائیل مخالف است.

گفته می‌شود یوآو گالانت، وزیر دفاع اسرائیل و سران سرویس‌های امنیتی اسرائیل به این نتیجه رسیده‌اند که می‌توانند خطر رفت‌وآمدها از کریدور فیلادلفی را کاهش دهند. اما به گفته مقامات اسرائیلی، گالانت و مذاکره‌کنندگان اسرائیلی روز یکشنبه به نتانیاهو یادآور شده‌اند که به تعویق انداختن هرگونه توافق تا زمانی که خواسته جدید وی در مورد کریدور فیلادلفی برآورده شود، می‌تواند جان ربوده‌شدگانی که هنوز در غزه هستند را به خطر بیاندازد و خطر جنگ منطقه‌ای را افزایش دهد. گالانت روز چهارشنبه از نیروهای ارتش اسرائیل در کریدور فیلادلفی بازدید و ادعا کرد که تیپ رفح حماس که در این منطقه مستقر شده بود، شکست خورده است.