به گزارش اکوایران، تیم والز، نامزد معاون ریاست جمهوری، همتایان دموکرات را در سومین شب کنوانسیون ملی حزب در چهارشنبه‌شب رهبری کرد و قول داد که او و کامالا هریس، نامزد ریاست جمهوری، بر دونالد ترامپ جمهوری‌خواه در انتخابات نوامبر آمریکا پیروز شوند.

تیم والز1

فرماندار مینه‌سوتا که 15 روز پیش در آمریکا چندان شناخته شده نبود، اذعان کرد که هرگز چنین سخنرانی بزرگی ایراد نکرده است، اما گفت که به عنوان مربی سابق فوتبال دبیرستان، «من صحبت‌های جدی زیادی انجام داده‌ام.»

به گزارش رویترز، جمعیت با شعارهای «مربی، مربی، مربی» پاسخ دادند. والز سبک ساده زبانی و ارزش‌های شهر کوچک خود را به صحنه ملی آورد و در سومین شب از کنوانسیون ملی دموکرات‌ها در شیکاگو، گروهی از مشاهیر سیاسی و ستاره‌ها به او پیوستند.

والز 60 ساله نامزدی حزبش را برای شغل معاونت ریاست جمهوری پذیرفت.

او با اشاره به تجاوزات جمهوری‌خواهان به حقوق سقط جنین خودخواسته، گفت آمریکا باید جایی باشد که کودکان در آن گرسنه نمانند، مراقبت‌های بهداشتی و مسکن بخشی از حقوق بشر باشد، «و دولت از اتاق خواب شما دور بماند.»

او از حفظ آزادی‌هایی صحبت کرد که دموکرات‌ها می‌گویند مورد حمله ترامپ ۷۸ ساله است. والز گفت ترامپ در دومین دوره در کاخ سفید به هیچ کس به جز ثروتمندترین و افراطی‌ترین افراد خدمت نمی‌کند.

در میان حضار در کنار مادر و خواهرش، پسر والز، گاس، 17 ساله، در حین اظهارات پدرش از جای خود بلند شد و به صحنه اشاره کرد و در حالی که فریاد می‌زد «این پدر من است» اشک می‌ریخت.

هریس، 59 ساله، در شب پایانی در روز پنجشنبه سخنرانی خواهد کرد.

سخنرانی چهره‌های مطرح حزب

کلینتون

اوپرا وینفری و بیل کلینتون نیز در این مراسم سخنرانی کردند.

اپرا وینفری، شخصیت رسانه‌ای، به بیل کلینتون، رئیس‌جمهور سابق دموکرات و دیگران پیوست تا این موضوع را مطرح کنند که در حالی‌که ترامپ تنها به منافع خود فکر می‌کند، هریس برای کشور خدمت می‌کند.

کلینتون 78 ساله به جمعیت تشویق کننده در کنوانسیون ملی گفت: «دروغ‌ها را نشمارید. من‌ها را بشمارید.» (اشاره به میزان دفعاتی که ترامپ به خودش اشاره می‌کند.»

وینفری که خود را یک رأی‌دهنده مستقل توصیف می‌کند، گفت: «من از همه شما مستقل‌ها و همه بلاتکلیف‌ها دعوت می‌کنم. نجابت و احترام را در برگه‌های رای‌گیری سال ۲۰۲۴ پیدا می‌کنیم.»

هنگام ورود او به صحنه، نمایندگان از جای خود بلند شدند و با صدای بلند تشویق کردند. حضور او غافلگیرکننده بود.

اوپرا وینفری

معاون رئیس جمهور هریس ماه گذشته پس از خروج جو بایدن از رقابت انتخاباتی 5 نوامبر به عنوان نامزد دموکرات‌ها در سال 2024 انتخاب شد و والز کمتر شناخته شده را 15 روز پیش به صحنه ملی آورد.

جمهوری‌خواهان مخالف ترامپ در حمایت از بلیت هریس-والز به نیروهای مستحکم دموکرات پیوستند. در این مراسم ویدئویی منتشر شد که ترامپ در آن در 6 ژانویه 2021 و قبل از حمله به ساختمان کنگره ایالات متحده برای جلوگیری از پیروزی بایدن در سال 2020، از حامیان خود می‌خواهد قوی باشند و بجنگند.

در حین پخش ویدیو، تماشاگران در سکوت نشستند، تضاد شدیدی با تشویق آنها در طول شب.

اولیویا تروی که پس از 6 ژانویه از شغل امنیت ملی خود در کاخ سفید در دوران ترامپ استعفا داد، گفت که نامزد جمهوری‌خواه در حال ایجاد زمینه برای تضعیف انتخابات 2024 است.

جف دانکن، معاون فرماندار سابق جورجیا، مستقیماً با دوربین صحبت کرد و به جمهوری‌خواهانی که از خانه تماشا می‌کردند گفت که باید «ترامپ» را کنار بگذارند.

او گفت: «اگر در سال 2024 به کامالا هریس رای دهید، یک دموکرات نیستید، بلکه یک میهن‌پرست هستید.»

نانسی پلوسی، دموکرات، که در آن روز رئیس مجلس نمایندگان بود، گفت: «فراموش نکنیم که چه کسی به دموکراسی در 6 ژانویه حمله کرد: او حمله کرد. اما فراموش نکنیم چه کسی آن روز دموکراسی را نجات داد: ما این کار را کردیم.»

جاش شپیرو، فرماندار ایالت پنسیلوانیا، هم در سخنان خود خطاب به حاضران و مردم آمریکا گفت: «نام کامالا هریس و تیم والز در برگه رای خواهد بود و این‌جا مساله حق شما، حق ما و پای آینده و آزادی ما در میان است.»

پیت بودجج، وزیر ترابری آمریکا، که این روزها چهره محبوب حزب است در گردهمایی ملی حزب دموکرات به انتقاد از سخنان جی‌دی ونس درباره فرزند نداشتن برخی از لیبرال‌ها و آن‌چه او «عدم تعهد فیزیکی آنان» به آینده کشور خوانده بود، پرداخت.

پیت بودجج

او که پدرخوانده یک دوقلو است، گفت: «وقتی به افغانستان اعزام شدم، بچه نداشت، اما اجازه دهید به شما بگویم، تعهد ما به آینده این کشور کاملا «فیزیکی» بود.»

اختلافات بر سر غزه

حمایت بایدن از حمله اسرائیل به غزه تحت حاکمیت حماس، یکی از تفرقه‌انگیزترین موضوعات در این حزب، در این کنوانسیون برجسته نشده است.

والدین اسیر اسرائیلی هرش گلدبرگ-پولین، جان پولین و راشل گلدبرگ، هنگامی که روی صحنه رفتند، مورد تشویق ایستاده و شعارهای «آنها را به خانه بیاورید» قرار گرفتند. گلدبرگ پولین، 23 ساله، در میان بیش از 200 اسیری است که حماس در حمله 7 اکتبر آن‌ها را به اسارت گرفت.

پولین گفت: «بازگرداندن اسرا به خانه یک موضوع سیاسی نیست، بلکه یک موضوع بشردوستانه است.»