به گزارش اکوایران، کاخ سفید اعلام کرد، جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا روز چهارشنبه در تماس تلفنی با بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، بر نیاز فوری به انعقاد قرارداد آتش‌بس در غزه برای آزادی اسرا  تاکید کرد و مذاکرات آتی قاهره را حیاتی دانست.

تماس آنها پس از سفر طوفانی آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه ایالات متحده به خاورمیانه انجام شد که روز سه‌شنبه بدون توافق بین اسرائیل و حماس در مورد آتش‌بس در منطقه تحت محاصره فلسطین پایان یافت.

به گزارش رویترز، مذاکره‌کنندگانی که ماه‌ها برای دستیابی به توافق آتش‌بس تلاش کرده‌اند، قصد دارند در روزهای آینده در قاهره دیدار کنند.

در بیانیه کاخ سفید درباره این تماس آمده است: «رئیس‌جمهور بر فوریت بستن آتش‌بس و توافق آزادی اسرا تاکید کرد و درباره مذاکرات آتی در قاهره برای رفع موانع باقی‌مانده بحث کرد.»

جنگ غزه

در این بیانیه آمده است که بایدن و نتانیاهو همچنین درباره تلاش‌های ایالات متحده برای حمایت از اسرائیل «در برابر همه تهدیدهای جمهوری اسلامی ایران، از جمله گروه‌های تحت حمایت آن حماس، حزب‌الله و حوثی‌ها، شامل استقرار مستمر دفاعی ارتش آمریکا» گفتگو کردند.

ایران متعهد شده است که قتل اسماعیل هنیه رهبر حماس در 31 ژوئیه در تهران را تلافی کند و اسرائیل را مقصر آن می‌داند. اسرائیل نه تایید و نه رد کرده است که در پشت این قتل بوده است.

ایالات متحده دستور استقرار یک زیردریایی اتمی در خاورمیانه را صادر کرده و به گروه حمله ناو آبراهام لینکلن دستور داده است تا استقرار خود را در منطقه تسریع بخشد تا برای تقویت دفاع اسرائیل آماده باشد.

بلینکن و میانجی‌های مصری و قطری امیدهای خود را به «پیشنهاد» آمریکا با هدف کاهش شکاف بین دو طرف در جنگ 10 ماهه غزه بسته‌اند.

در بیانیه کاخ سفید آمده است: «پرزیدنت بایدن با بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، درباره آتش‌بس و قرارداد آزادی اسرا و تلاش‌های دیپلماتیک برای کاهش تنش‌های منطقه‌ای گفتگو کرد.»

کامالا هریس، معاون رئیس جمهور که روز پنجشنبه در شیکاگو رسما نامزدی ریاست جمهوری دموکرات‌ها برای انتخابات 5 نوامبر خواهد پذیرفت، نیز به این تماس پیوست.

اختلاف بر سر کریدور فیلادلفی

به گفته یک مقام آمریکایی، انتظار می‌رفت بایدن که در یک مزرعه 8000 هکتاری در دره سانتا ینز کالیفرنیا در حال گذراندن تعطیلات است، نتانیاهو را تحت فشار قرار دهد تا از درخواست جدید اسرائیل مبنی بر اجازه نگه داشتن نیروها در امتداد کریدور زمینی بین مصر و غزه عقب‌نشینی کند.

دفتر نتانیاهو روز چهارشنبه گزارش تلویزیون اسرائیل مبنی بر موافقت این کشور با خروج نیروهایش از کریدور فیلادلفی مصر را تکذیب کرد.

جنگ غزه اسراییل مصر کریدور فیلادلفیا

دستیابی به توافق آتش‌بس غزه اولویت اصلی بایدن است. یک مقام ارشد آمریکایی روز جمعه گفت‌وگوها را نزدیک به یک توافق توصیف کرد، اما توافق نهایی به‌طور دردناکی دست‌نیافتنی است.

حماس در مذاکرات برای توقف در جنگ 10 ماهه، به دنبال خروج کامل اسرائیل از غزه، از جمله کریدور فیلادلفی است.

اسرائیل می‌خواهد کنترل کریدوری را که در اواخر ماه مه تصرف کرد، پس از تخریب ده‌ها تونل در زیر آن که به گفته خودش برای قاچاق اسلحه به گروه‌های فلسطینی در غزه بوده، حفظ کند.