به گزارش اکوایران، هزاران فلسطینی در غزه پس از صدور دستورات جدید تخلیه توسط ارتش اسرائیل دوباره مجبور به فرار هستند.

مردم در حال راه رفتن یا سوار بر گاری‌ها مناطقی در نزدیکی شهر دیرالبلاح مرکز غزه را ترک می‌کردند. برخی در خودروهای شخصی بودند و آن را با وسایلشان از جمله تشک و پتو، بطری آب و گاز پر کرده بودند. به نظر می‌رسد خیابان‌ها مملو از اعلامیه‌هایی است که ارتش اسرائیل دستور تخلیه را تکرار می‌کند.

به گزارش سی‌ان‌ان، نیروهای دفاعی اسرائیل  همچنین دستور تخلیه بخش‌هایی از شهر جنوبی خان یونس و همچنین اردوگاه آوارگان المغازی در مرکز غزه را صادر کرده است. بسیاری از ساکنان که اکنون در حال حرکت هستند بارها و بارها مجبور به تخلیه شده‌اند. وضعیت دائمی جابجایی، عدم اطمینان و ترس از اینکه جایی برای فرار باقی نمانده است، را برای آن‌ها به وجود آورده است. تخلیه‌شدگان دیرالبلاح روز چهارشنبه احساس ترس، غم و اندوه و عدم اطمینان را توصیف کردند.

محمد اواد به سی‌ان‌ان گفت: «از صبح امروز در شرق دیرالبلاح بمباران، تیراندازی و کوادکوپتر وجود دارد، بنابراین ما مجبور به فرار هستیم. مردم به سوی ناشناخته‌‌ها می‌روند. آنها هیچ ایده‌ای ندارند.»

یک مرد مسن به سی‌ان‌ان گفت: «دیگر جایی برای رفتن وجود ندارد. فقط دیرالبلاح وجود داشت و اکنون از ما می‌خواهند که دیرالبلاح را تخلیه کنیم. می‌ترسم فردا همه ما را در ساحل دیرالبلاح محبوس کنند و سپس همه ما را نابود کنند.»

او افزود: «پس از این همه جابه‌جایی، دیگر قدرت تخلیه برای بار دیگر را نداریم.»

یک زن سوار بر گاری، به اسم ام علا، گفت که این چهارمین بار است که از اکتبر سال گذشته مجبور به تخلیه شده است. «ما نمی‌دانیم کجا برویم. ما به دنبال نقطه‌ای دور از این مکان خطرناک هستیم. کل غزه خطرناک شده است.»

ام اسماعیل، زنی با فرزندان کوچک، گفت که مردم بی‌دفاع هستند. «چرا با ما می جنگند؟ ما حماس نیستیم، ما در خانه‌هایمان نشسته بودیم. نه یک بار، بلکه 10 بار ما را آواره کردند. چرا؟ ما چه کرده‌ایم؟»

جنگ غزه

ابومحمد حجاج، یکی از ساکنان شهر غزه که قبلا آواره شده بود، از کمبود منابع ابراز تاسف کرد. او به سی‌ان‌ان گفت که بدون پول ماشین یا حتی چادر برای زندگی، «نمی‌دانیم کجا برویم.»

او گفت: «مردم گریه می‌کنند و از همه چیز شکایت می‌کنند: بیماری، گرسنگی، فقر، کمبود بهداشت، کمبود دارو. اگر در تمام غزه برای سردرد داروی پاراستامول را جستجو کنید نمی‌توانید آن را پیدا کنید.»

به طور پیوسته در حال کوچک شدن

به گفته آژانس اصلی سازمان ملل متحد برای کمک‌های بشردوستانه فلسطینی، آنروا، نزدیک به 84 درصد از این منطقه از آغاز جنگ تحت فرمان تخلیه قرار گرفته است.

در تمام این مدت، «منطقه بشردوستانه» تعیین‌شده توسط اسرائیل به طور پیوسته در حال کوچک شدن است. تنها در ماه گذشته، ارتش اسرائیل این منطقه را 38 درصد کوچک‌تر کرده است. با توجه به تحلیل سی‌ان‌ان فضای باقیمانده کمی بیش از یک دهم مساحت کل غزه را تشکیل می‌دهد.

لوئیز واتریج، سخنگوی آنروا گفت: «مناطقی که در منطقه بشردوستانه بودند اکنون خط مقدم هستند. اهل غزه اکنون هرگز بیش از چند بلوک با خط مقدم فاصله ندارند.»

دستور تخلیه، تلاش‌های کمک‌رسانی را نیز پیچیده کرده است. آژانس کمک‌های بشردوستانه سازمان ملل متحد (OCHA) گزارش داد که بخش‌هایی از یک جاده اصلی که برای مأموریت‌های بشردوستانه از جنوب به شمال حیاتی است، در تخلیه دیرالبلاح گرفتار شده است.

سازمان ملل گزارش داد که اکنون برای امدادگران «تقریباً غیرممکن» است که در طول مسیر حرکت کنند و این شرایط از تحویل تجهیزات ضروری جلوگیری می‌کنند.

در میان کسانی که فرار می‌کنند کارکنان سازمان بین‌المللی غیرانتفاعی پزشکان بدون مرز (MSF) نیز هستند.

جاکوب گرنجر، هماهنگ کننده پروژه پزشکان بدون مرز، روز چهارشنبه در بیانیه‌ای گفت: «آوارگی اجباری مداوم مردم غیرانسانی است. مردم هیچ وسیله‌ای ندارند، جایی برای رفتن ندارند. جایی برای چادر زدن نیست. ازدحام بیش از حد، کمبود شدید آب و حداقل خدمات بهداشتی به گسترش بیماری‌ها دامن می‌زند.»

سازمان ملل در ماه ژوئیه تخمین زد که 1.9 میلیون نفر در نوار غزه آواره شده‌اند که تقریباً کل جمعیت 2.1 میلیون غزه است.

هفته گذشته، وزارت بهداشت این منطقه تخمین زد که از زمان آغاز جنگ اسرائیل علیه حماس، بیش از 40000 فلسطینی در غزه کشته شده‌اند. اسرائیل ماه گذشته اعلام کرد که از زمان آغاز جنگ بیش از 17000 عضو حماس را در غزه کشته است.

مذاکرات آتش‌بس

در همین حال کاخ سفید اعلام کرد در طول این تخلیه، رهبران ایالات متحده و اسرائیل به بحث در مورد آتش‌بس احتمالی و توافقنامه آزادی اسرا ادامه داده‌اند. رئیس جمهور جو بایدن روز چهارشنبه با نخست وزیر بنیامین نتانیاهو همتای اسرائیلی خود صحبت کرد.

این تماس در شرایطی حساس و پس از آن اتفاق افتاد که آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه ایالات متحده، در اوایل این هفته گفت که ممکن است این آخرین فرصت برای توافق باشد.

آنتونی بلینکن آمریکا اسراییل

انتظار می‌رود بیل برنز، رئیس سیا و دیگر مذاکره‌کنندگان ارشد این هفته برای گفتگوهای سطح بالا به قاهره بازگردند.

یک نقطه اختلاف، آینده کریدور فیلادلفی در جنوب غزه است. یک نوار زمینی 14 کیلومتری (8.7 مایلی) در امتداد مرز مصر و غزه که در حال حاضر ارتش اسرائیل آن را کنترل می‌کند.

بلینکن روز سه‌شنبه گفت که اسرائیل با عقب‌نشینی نظامی از غزه که در پیشنهاد اخیر آمده، موافقت کرده است.