به گزارش اکوایران، نیکی هیلی، رقیب سابق دونالد ترامپ برای نامزدی ریاست‌جمهوری حزب جمهوری‌خواه، روز شنبه گفت که انزواطلبی چیز خوبی نیست و این حزب باید در کنار متحدانش، خصوصاً در مواجهه با چین بایستد.

به نوشته رویترز،، هِیلی، سفیر دولت ترامپ در سازمان ملل متحد که سپس در رقابت با او نامزد انتخابات شد، در در جریان سفری به تایوان گفت که حمایت از تایوان، اوکراین و اسرائیل مهم است.

او گفت: «فکر نمی‌کنم رویکرد انزواطلبی مفید باشد. فکر می‌کنم آمریکا هرگز نمی‌تواند در یک حباب نشسته و فکر کند تحت تأثیر (اتفاقات و درگیری‌ها) قرار نخواهد گرفت».

نامزدی ترامپ برای بازگشت به کاخ سفید، نگرانی متحدان ایالات متحده از بابت رویکرد انزواطلبی نامزد جمهوری‌خواهان را برانگیخته است.

هیلی در طول مبارزات انتخاباتی خود، ترامپ را فاقد محبوبیت و صلاحیت برای این سمت خواند؛ اما ماه گذشته، از هواداران خود خواست به رئیس‌جمهور سابق رأی دهند.

در ماه جولای، ترامپ گفت که تایپه بایستی هزینه دفاع از خود را به واشنگتن بپردازد. او همچنین به تایوان اتهام زد که تجارت نیمه‌رساناهای آمریکایی را تصاحب کرده است. اظهارات ترامپ این جزیره خودمختار را آشفته ساخت و سهام شرکت TSMC، یکی از بزرگترین تولیدکنندگان تراشه در تایوان را شدیداً تحت تاثیر قرار داد.

ایالات متحده مهم‌ترین پشتیبان بین‌المللی و تأمین‌کننده تسلیحات برای تایوان به شمار می‌رود. واشنگتن علی‌رغم نداشتن روابط دیپلماتیک رسمی، بر اساس قانون موظف است امکانات دفاع از جزیره را تامین کند.

هیلی در تایپه، پایتخت تایوان گفت: «آنچه می‌خواهم حزب جمهوری‌خواه درباره آن صحبت کند آزادی، ایستادن در کنار متحدانمان و اطمینان از نمایش قدرت در سراسر جهان است. ما نمی‌خواهیم شاهد برنده‌شدن چین کمونیست، روسیه، ایران یا کره شمالی باشیم».

پس از دیدار با لای چینگ‌ته، رئیس‌جمهور تایوان و سایر رهبران ارشد این کشور، هیلی گفت که حمایت از تایوان موضوعی است که هم جمهوری‌خواهان و هم دموکرات‌ها بر آن توافق دارند. او گفت که دولت تایوان از او نخواسته که چیزی را به ترامپ یا تیمش منتقل کند.

وقتی از او پرسیده شد که آیا در مورد سفر خود به تایوان به ستاد انتخاباتی ترامپ گزارش خواهد داد، هیلی گفت که «لزوماً به طور مستقیم با تیم او دیدار نخواهد کرد»؛ اما مصاحبه‌های تلویزیونی انجام خواهد داد و ستون دیدگاهی خواهد نوشت و پیام‌هایی را به کنگره و دولت بایدن ارسال خواهد کرد.

در دوران دولت ترامپ، تایوان از حمایت قوی آمریکا برخوردار شد و نمایندگان کنگره ایالات متحده بازدیدهایی به این جزیره داشتند و تسلیحات آمریکایی نیز در اختیار تایپه قرار گرفت.