به گزارش اکوایران، جنبش حزب‌الله لبنان از مرحله اول عملیات انتقام ترور فرمانده ارشد خود خبر داد.

به نوشته خبرگزاری رویترز، همزمان با تشکیل کابینه اسرائیل برای آماده‌سازی پاسخ، جنبش حزب الله روز یکشنبه به تلافی ترور فرمانده ارشد خود در بیروت  صدها موشک و پهپاد را علیه اسرائیل پرتاب کرد. 

به ادعای ارتش اسرائیل، جت‌های این رژیم اهدافی را در لبنان کمی قبل از این حملات مورد حمله قرار دادند، چرا که ارزیابی می‌شد که حزب‌الله در حال آماده‌سازی برای آغاز بمباران است.

حزب الله اعلام کرده که بیش از 320 موشک کاتیوشا به سمت اسرائیل شلیک کرده و 11 هدف نظامی را هدف قرار داده است. این جنبش گفت که «مرحله اول» پاسخ خود به ترور فؤاد شکر، در بیروت را تکمیل کرده، اما پاسخ کامل «مدتی زمان می برد».

دفتر بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، اعلام کرد که کابینه این رژیم قرار بود ساعت 7 صبح تشکیل جلسه دهد. اسرائیل کاتز، وزیر امور خارجه اسرائیل، گفت که این رژیم به تحولات میدانی پاسخ خواهد داد اما به دنبال جنگی تمام عیار نیست.

 یوآو گالانت، وزیر دفاع اسرائیل، گفت این رژیم هر کاری که لازم باشد برای دفاع از خود انجام خواهد داد. گالانت در بیانیه‌ای گفت: «ما حملات دقیقی را در لبنان انجام داده‌ایم تا تهدیدی قریب‌الوقوع علیه شهروندان اسرائیل را خنثی کنیم. ما تحولات بیروت را از نزدیک دنبال کرده و مصمم هستیم که از تمام ابزارهای موجود برای دفاع از شهروندان خود استفاده کنیم».

سخنگوی ارتش اسرائیل ادعا کرد که اکثر حملات اسرائیل به اهدافی در جنوب لبنان اصابت کرده، اما ارتش آماده حمله به هر نقطه‌ای بود که تهدیدی از آن احساس می‌شد.

در این شرایط، گالانت وضعیت اضطراری اعلام کرد و پروازها از فرودگاه بن گوریون در تل‌آویو حدود 90 دقیقه متوقف شد، اما مقامات فرودگاه‌ها اعلام کردند انتظار می‌رود تا ساعت 7 صبح عملیات عادی از سر گرفته شود.

در شمال سرزمین‌های اشغالی، هنگامی که سامانه دفاع هوایی گنبد آهنین اسرائیل راکت‌هایی را که از جنوب لبنان شلیک می‌شدند سرنگون کرد، آژیرهای هشدار به صدا درآمد و صدای انفجار در چندین منطقه شنیده شد. 

لبنان

ارتش اسرائیل دستورالعمل‌های دفاع غیرنظامی را در شمال صادر کرده و تجمعات را محدود کرد اما به افراد اجازه داد تا زمانی که بتوانند سریع به پناهگاه‌های حمله هوایی بروند، سر کار بروند. به گفته سرویس اورژانس اسرائیل، در حال حاضر تلفات جانی گزارش نشده است.

یک منبع امنیتی در لبنان گفت طی یکی از فشرده‌ترین بمباران‌ها از زمان آغاز جنگ در ماه اکتبر، دست‌کم 40 حمله از جانب اسرائیل به شهرهای مختلف در جنوب این کشور انجام شده است.

یکی از ساکنان شهرک زیبقین در جنوب لبنان، در 7 کیلومتری مرز، به رویترز گفت که این اولین باری است که «با صدای هواپیماها و انفجارهای شدید موشک‌ها، آن هم قبل از نماز صبح، از خواب بیدار می‌شود». او این صدا را «شبیه آخرالزمان» توصیف کرد.

رادیو ارتش اسرائیل به نقل از مقامات دفاعی گفت که ارتش ارزیابی کرده که حزب‌الله در حمله‌ای که برای ساعت 5 صبح برنامه‌ریزی شده بود، آماده شلیک صدها موشک به مرکز اسرائیل بوده است.

در این گزارش ادعا شده که حدود 100 جت اسرائیلی حملات موشکی حزب‌الله را خنثی کرده و حمله خود را نیم ساعت قبل از آغاز رگبار از سمت لبنان شروع کردند و افزودند که ارتش ارزیابی کرده که رگبار شلیک‌های بعدی حزب‌الله «بداهه» بوده است.

دانیال هاگری، سخنگوی ارتش اسرائیل، گفت: «در حال حاضر ده‌ها جت (نیروی هوایی اسرائیل) به اهدافی در نقاط مختلف در جنوب لبنان حمله می‌کنند. ما به رفع تهدیدها و حملات شدید علیه حزب‌الله ادامه می‌دهیم».

تشدید تنش میان اسرائیل و حزب‌الله نگرانی‌ها از بابت بروز یک درگیری منطقه‌ای گسترده‌تر را به وجود آورده که احتمالاً هم ایالات متحده و هم ایران را درگیر می‌کند. کاخ سفید گفت، جو بایدن، رئیس جمهور این کشور این رویدادها را از نزدیک دنبال می‌کرد.

این حملات در حالی صورت گرفت که مذاکره‌کنندگان در قاهره درگیر آخرین تلاش‌ها برای پایان دادن به توقف درگیری‌ها در غزه هستند.

به نظر می رسد که موازنه شکننده میان حزب‌الله و اسرائیل پس از انفجارها در بلندی‌های جولان و متعاقب آن ترور فواد شکر، یکی از ارشدترین فرماندهان نظامی حزب الله در بیروت، تغییر کرده است.