به گزارش اکوایران، یک ژنرال ارشد آمریکایی روز دوشنبه گفت: «خطر کوتاه مدت یک جنگ گسترده‌تر در خاورمیانه پس از تبادل آتش بین اسرائیل و حزب الله لبنان بدون تشدید تنش بیشتر، تا حدودی کاهش یافته است، اما جمهوری اسلامی ایران [برای اسرائیل] همچنان خطر قابل توجهی دارد».

ژنرال نیروی هوایی، سی‌کیو براون، رئیس ستاد مشترک ارتش، پس از پایان یک سفر سه روزه به خاورمیانه که چند ساعت پس از پرتاب صدها موشک و پهپاد حزب‌الله به اسرائیل و حمله ارتش اسرائیل به لبنان انجام شد، با رویترز صحبت کرده است. این یکی از بزرگترین درگیری‌ها در بیش از 10 ماه جنگ مرزی بود، اما همچنین با خسارات محدود در اسرائیل و بدون تهدید فوری به تلافی بیشتر از سوی هر دو طرف پایان یافت.

براون خاطرنشان کرد که حمله حزب‌الله تنها یکی از دو حمله تهدید شده بزرگ علیه اسرائیل بود که در هفته‌های اخیر وجود داشت. ایران همچنین به دلیل ترور رهبر سیاسی حماس در تهران در ماه گذشته تهدید به حمله کرده است.

کاهش خطر جنگ منطقه‌ای گسترده

براون در پاسخ به این سوال که آیا خطر فوری یک جنگ منطقه‌ای کاهش یافته است، گفت: «تا حدودی، بله.»

ارتش آمریکا

براون هنگام پرواز از اسرائیل گفت: «دو مسئله بود که می‌دانستیم قرار است اتفاق بیفتد. یکی اتفاق افتاده است. حالا بستگی به نحوه بازی دوم دارد. نحوه پاسخ ایران، نحوه پاسخ اسرائیل را دیکته خواهد کرد، که تعیین خواهد کرد که آیا درگیری گسترده‌تری وجود خواهد داشت یا خیر.»

براون همچنین هشدار داد که خطری از جانب گروه‌های متحد جمهوری اسلامی ایران در مناطقی مانند عراق، سوریه و اردن علیه نیروهای آمریکایی وجود دارد، همچنین حوثی‌های یمن که کشتی‌های دریای سرخ را هدف قرار داده‌اند و حتی هواپیماهای بدون سرنشین را به سوی اسرائیل شلیک کرده‌اند.

براون که گروه شیعی یمنی را «کارت خطرناک» نامید، گفت: «و آیا این که آیا دیگران واقعاً چون از شرایط راضی نیستند به تنهایی کاری انجام خواهند داد؟ به ویژه حوثی‌ها.»

ایران متعهد شده است که به ترور اسماعیل هنیه، رهبر سیاسی حماس که اواخر ماه گذشته در جریان سفرش به تهران رخ داد، واکنش جدی نشان دهد. 

براون ادعا کرد که ارتش ایالات متحده برای کمک به دفاع از اسرائیل و نیروهای خود در خاورمیانه از 13 آوریل، زمانی که جمهوری اسلامی ایران حمله بی‌سابقه‌ای را به اسرائیل انجام داد و صدها پهپاد، موشک کروز و موشک بالستیک را پرتاب کرد، در شرایط بهتری قرار دارد. 

براون گفت: «ما وضعیت بهتری داریم.» او به تصمیم روز یکشنبه برای حفظ دو گروه حمله ناو هواپیمابر در خاورمیانه و همچنین اسکادران اضافی از جت‌های جنگنده F-22 اشاره کرد: «ما سعی می‌کنیم نسبت به کاری که در آوریل انجام دادیم، پیشرفت کنیم.»

براون گفت تصمیم‌گیری درباره هر برنامه‌ای که نیروهای مسلح ایران ممکن است داشته باشد به عهده مقامات سیاسی جمهوری اسلامی ایران است: «آنها می‌خواهند کاری انجام دهند که پیامی را ارسال کند، اما من فکر می‌کنم نمی‌خواهند کاری انجام دهند که درگیری گسترده‌تری ایجاد کند.»

مبارزه با عواقب جنگ غزه

دولت جو بایدن، رئیس جمهور ایالات متحده، به دنبال محدود کردن پیامدهای جنگ غزه بین حماس و اسرائیل است که اکنون در یازدهمین ماه خود است. این درگیری بخش‌های وسیعی از غزه را با خاک یکسان کرده، باعث درگیری‌های مرزی بین اسرائیل و جنبش حزب‌الله لبنان تحت حمایت ایران شده و حوثی‌های یمن را به خود جذب کرده است.

براون روز دوشنبه به فرماندهی شمالی ارتش اسرائیل سفر کرد و در آنجا از تهدیدات در امتداد مرزهای اسرائیل با لبنان و سوریه مطلع شد. او در تل‌آویو با یوآو گالانت، وزیر دفاع اسرائیل و ژنرال هرزی هالوی، رئیس ستاد کل ارتش اسرائیل دیدار کرد.

براون در پاسخ به سوالی درباره قدرت نظامی حزب‌الله لبنان، به ویژه پس از حملات اسرائیل، هشدار داد که «آنها هنوز توانایی دارند.»