به گزارش اکوایران، بر اساس کتاب جدید اچ‌ر مک مستر، مشاور امنیت ملی سابق دونالد ترامپ، ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه به رهبران اسرائیل و عرب قول داده بود که می‌تواند نفوذ جمهوری اسلامی ایران در سوریه جنگ‌زده را محدود کند.

مک مستر توضیح می‌دهد که چگونه به بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل هشدار داد که روسیه در حال انجام بازی با اسرائیل است و قول داده است که نمایندگان ایران در سوریه را مهار کند.

به گزارش میدل‌ایست‌آی، مک مستر نوشت پوتین درگیر جنگ شد و از رژیم بشار اسد حمایت کرد و در عین حال به رهبران اسرائیلی و عرب قول داد به مرور زمان به کاهش نفوذ ایران در سوریه پس از جنگ داخلی کمک کند. اما، به باور او: «پوتین هرگز جمهوری اسلامی ایران را از سوریه خارج نمی‌کرد و اسد هرگز ایرانی‌ها را رها نمی‌کرد.»

در یک مورد، مک مستر به یاد می‌آورد که به نتانیاهو در مورد رابطه نزدیکش با پوتین در کنفرانس امنیتی مونیخ در سال 2018 هشدار داد.

مک مستر به نتانیاهو گفت: «نخست وزیر، شما می‌دانید که پوتین با وعده کاهش حضور و نفوذ ایران در سوریه و در عین حال فعال کردن نیروهای نیابتی در مرزهای شما، شما را طعمه می‌کند». مک مستر نوشت: «نتانیاهو لبخندی زد و گفت بهتر است به صندلی خود بازگردد.»

روسیه در سال 2015 در جنگ داخلی سوریه مداخله کرد. رئیس جمهور اسد به لطف ترکیبی از نیروی هوایی روسیه و نیروهای زمینی تحت حمایت جمهوری اسلامی ایران، جریان جنگ را به نفع خود تغییر داد.

روسیه سوریه

علیرغم مشارکت پوتین با ایران در سوریه، نتانیاهو از روابط نزدیک با رهبر روسیه برخوردار بود.

پس از حمله روسیه به اوکراین در سال 2022، جانشین نتانیاهو، نخست وزیر سابق نفتالی بنت، برای پیوستن به تحریم‌های آمریکا علیه روسیه تردید داشت.

به گفته مایکل هرتزوگ، سفیر اسرائیل در ایالات متحده، اسرائیل با وجود فشارهای آمریکا، برای عقب‌ راندن قوی‌تر روسیه با «محدودیت‌هایی» مواجه است. او گفت که اسرائیل نگران است که مسکو بتواند از ارتش خود در سوریه همسایه برای منحرف کردن عملیات هوایی طولانی مدتی که اسرائیل علیه نیروهای مقاومت در این کشور به راه انداخته است، استفاده کند. در ماه آوریل، اسرائیل کنسولگری ایران در دمشق سوریه را بمباران کرد.

هرتزوگ گفت: «از آنجایی که ما اغلب علیه اهداف نظامی متحدان جمهوری اسلامی ایران در سوریه و در منطقه اقدام می‌کنیم، حفظ این آزادی عمل برای ما حیاتی است.» او اضافه کرد که مسکو می‌تواند با سیستم‌های دفاع هوایی خود در سوریه این کمپین را مختل کند.

مک مستر می‌نویسد که حملات 7 اکتبر به رهبری حماس به جنوب اسرائیل و جنگ اسرائیل علیه غزه، تفکر نتانیاهو را در مورد ایران تغییر داده است.

روسیه میزبان رهبران حماس در مسکو بوده و با آغاز جنگ غزه به ایران نزدیک‌تر شده است.

میدل‌ایست‌آی در ماه ژوئن فاش کرد که پوتین در حال بررسی این بود که آیا موشک‌های کروز ضد کشتی در اختیار حوثی‌های یمن قرار دهد یا نه، اما محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی با او صحبت کرد که حوثی‌ها را مسلح نکند.

بر اساس گزارش اطلاعاتی ایالات متحده، پوتین افسران اطلاعات نظامی روسیه را برای مشاوره به حوثی‌ها اعزام کرد.

روسیه سوریه

مک مستر که به عنوان اولین مشاور امنیت ملی ترامپ خدمت می‌کرد، در مورد روسیه، افغانستان و کره شمالی با ترامپ درگیر شد. او مدعی شد که پوتین توانست ترامپ را اغوا کند.

مک مستر همچنین بر سر تصمیم رئیس جمهور سابق آمریکا مبنی بر انتقال سفارت آمریکا در اسرائیل از تل آویو به بیت‌المقدس، با ترامپ مخالف بود.

مک مستر می‌گوید که ترامپ تحت تأثیر شلدون ادلسون، تاجر طرفدار اسرائیل که بزرگ‌ترین حامی مالی ترامپ بود، قرار داشت. به گفته مک مستر، ادلسون که در سال 2021 درگذشت، به ترامپ گفت که هشدارهای مبنی بر این‌که تغییر محل سفارت باعث بی‌ثباتی خاورمیانه می‌شود، «بیش از حد» است.

ترامپ می‌خواست تصمیم خود را در سال 2017 در اولین سفر سیاست خارجی خود به خارج از کشور اعلام کند. مک مستر گفت که از برنامه‌های ترامپ برای اعلام تصمیم خود در سخنرانی در بنای یادبود هولوکاست اسرائیل مطلع شده است.

مک مستر استدلال کرد که ایالات متحده می‌تواند امتیازات بیشتری از اسرائیل بگیرد و ترامپ با تاخیر شش ماهه موافقت کرد.

مک مستر به یاد می‌آورد که ترامپ به او گفته بود: «خوب، ژنرال، می‌توانید آن را از سخنرانی حذف کنید.»