به گزارش اکوایران، تخمین زده می‌شود که حمله گسترده شبانه روسیه به اوکراین بالغ بر 1.3 میلیارد دلار برای مسکو هزینه داشته است.

به نوشته نیوزویک، برآورد می‌شود رگبار موشک‌ها و پهپادهای در مقیاس وسیع روسیه به اوکراین در روز دوشنبه که منجر به کشته شدن دست‌کم پنج نفر و تخریب زیرساخت‌های انرژی این کشور شد، بالغ بر 1.3 میلیارد دلار برای مسکو هزینه داشته باشد.

این حمله سراسری که شامل بیش از 100 موشک و 100 هواپیمای بدون سرنشین بود، توسط مقامات اوکراینی به عنوان یکی از بزرگ‌ترین حملاتی که روسیه از زمان آغاز تهاجم گسترده این کشور به اوکراین در فوریه 2022 آغاز کرد، توصیف کرد.

ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین درباره این حمله گفت: «مانند بیشتر حملات قبلی روسیه، این حمله نیز به همان اندازه شرورانه بود و زیرساخت‌های غیرنظامی حیاتی را هدف قرار داد. بخش انرژی آسیب‌های قابل توجهی را متحمل شده است، اما در هر منطقه‌ای که تحت تأثیر قطع برق قرار گرفته است، کار بازسازی هم اکنون در حال انجام است».

ژنرال مایکولا اولشوک، فرمانده نیروی هوایی اوکراین روز دوشنبه گفت: «روسیه با استفاده از انواع موشک‌های هوایی، زمینی و دریایی، یک حمله ترکیبی گسترده را به اوکراین انجام داد». اولشوک گفت روسیه از 109 پهپاد تهاجمی، 77 موشک کروز Kh-101، سه موشک کروز  Kh-22، 28 موشک کروز زیردریایی کالیبر، شش موشک بالستیک اسکندر-ام، سه موشک هوابرد Kh-47M2 Kinzhal  و 10 موشک هدایت شونده Kh-59/Kh-69 استفاده کرد. فوربس اوکراین و اکونمیچنا پراودا تخمین زدند که این حمله بین 1.2 تا 1.3 میلیارد دلار برای روسیه هزینه داشته باشد. 

موسسه مطالعات جنگ، یک اندیشکده مستقر در ایالات متحده، در آخرین تحلیل خود از درگیری در اوکراین در روز دوشنبه گفت که روسیه «احتمالاً فاقد ظرفیت دفاعی-صنعتی برای پشتیبانی از چنین حملات عظیم در مقیاس مشابه و منظم است».

جنگ اوکراین

گزارش‌ها حاکی از آن است که یک موشک روسی روز دوشنبه به سدی متعلق به نیروگاه برق آبی کیف اصابت کرده که نگرانی از احتمال وقوع سیل را به همراه داشت. یاروسلاو تروفیموف، خبرنگار ارشد امور خارجی در وال استریت ژورنال، در شبکه اجتماعی ایکس نوشت روسیه سد را با یک موشک هدف قرار داد. تروفیموف با اشتراک گذاری فیلمی که به نظر می رسد خسارات پس از انفجار را نشان می دهد، نوشت: «اگر سد بشکند، میلیون ها نفر در پایین دست ممکن است بمیرند».

نیروگاه برق آبی کی‌یف، که توسط شرکت دولتی انرژی آبی اوکراین اداره می شود، در رودخانه دنیپر در استان کیف اوکراین، در شمال پایتخت اوکراین واقع شده و تاسیساتی کلیدی برای تثبیت سطح آب در کی‌یف محسوب می‌شود.

موسسه مطالعات جنگ گفت که تصاویر جغرافیایی منتشر شده در روز دوشنبه عواقب حمله موشکی احتمالی روسیه به سد را نشان می‌دهد «اگرچه روسلان کراوچنکو، رئیس استان کیف خاطرنشان کرد که حمله به سد آسیب قابل‌توجهی به زیرساخت‌های نیروگاه برق کیف وارد نکرده است».