به گزارش اکوایران، به  نظر می‌رسد در تهران درها به روی مذاکرات مجدد با ایالات متحده بر سر برنامه هسته‌ای در حال گشوده شدن است. با این حال، رهبر انقلاب با ترسیم  خطوط قرمز روشنی برای هرگونه مذاکرات در دولت مسعود پزشکیان، رئیس‌جمهور اصلاح‌طلب، بار دیگر نسبت به عدم اعتماد به واشنگتن هشدار داد.

به نوشته ای‌بی‌سی‌نیوز، هنوز مشخص نیست که پزشکیان چقدر فضا برای مانور دارد، به‌ویژه با توجه به اینکه تنش‌ها در خاورمیانه بر سر جنگ اسرائیل و حماس همچنان بالاست و ایالات متحده برای انتخابات ریاست‌جمهوری در نوامبر آماده می‌شود.و

در این شرایط، وزارت امور خارجه آمریکا در پاسخ به سوالی درباره این موضوع به گفت: ما در مورد ایران بر اساس اقدامات آنها قضاوت خواهیم کرد، نه گفتارشان.

در این بیانیه آمده است: «ما مدت‌ها گفته‌ایم که در نهایت دیپلماسی را بهترین راه برای دستیابی به یک راه‌حل مؤثر و پایدار در رابطه با برنامه هسته‌ای ایران می‌دانیم. با این حال، با توجه به تشدید تنش‌های [ادعایی] ایران در سراسر جهان، از جمله تشدید تنش‌های هسته‌ای و ناکامی‌اش در همکاری با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، ناظر هسته‌ای سازمان ملل، در حال حاضر از چنین چیزی فاصله داریم.»

در این بیانیه آمده است: «اگر جمهوری اسلامی ایران می‌خواهد جدیت یا رویکرد جدیدی نشان دهد، باید تشدید تنش‌های هسته‌ای را متوقف کند و همکاری معنادار با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را آغاز کند.»

از زمان فروپاشی توافق هسته‌ای، ایران تمام محدودیت‌هایی را که این توافق برای برنامه‌های اتمی در نظر گرفته بود کنار گذاشته و اورانیوم را تا ۶۰ درصد غنی‌سازی می‌کند.

در همین حال، تنش بین ایران و اسرائیل در جریان جنگ اسرائیل و حماس در نوار غزه به اوج خود رسیده است. در پی حمله آشکار اسرائیل به ساختمان کنسولگری ایران در سوریه که منجر به ترور دو فرمانده ارشد  ایرانی و سایرین شد، تهران پس از سال‌ها جنگ در سایه بین دو کشور، حمله بی‌سابقه‌ای با پهپاد و موشک را به اسرائیل در آوریل آغاز کرد. همچنین ترور اسماعیل هنیه، رهبر سیاسی حماس در تهران، ایران را به تهدید به انتقام از اسرائیل برانگیخت.

پزشکیان، یکی از نمایندگان سابق مجلس پس از سقوط هلیکوپتر ابراهیم رئیسی، به ریاست جمهوری دست یافت. عباس عراقچی، وزیر امور خارجه جدید پزشکیان، عمیقاً درگیر مذاکرات بر سر قرارداد 2015 بود.

با این حال، این فقط ایران نیست که با ریاست جمهوری جدید روبرو است. انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در 5 نوامبر برگزار می‌شود که کامالا هریس معاون رئیس جمهور و ترامپ نامزدهای اصلی خواهند بود. جمهوری اسلامی ایران نگران بازگشت ترامپ به قدرت بوده است.

در حالی که ایالات متحده در دوران ریاست جمهوری جو بایدن درگیر مذاکرات غیرمستقیم با ایران بود، هنوز مشخص نیست که چگونه این امر به دولت احتمالی هریس منتقل می‌شود. هریس هفته گذشته در سخنرانی خود در کنوانسیون ملی دموکرات‌ها گفت: «من هرگز از انجام هر اقدامی که برای دفاع از نیروهایمان و منافعمان در برابر ایران و نیروهای مورد حمایت ایران لازم است تردید نخواهم کرد.»