به گزارش اکوایران، عملیات گسترده نظامی کنونی اسرائیل در کرانه باختری با نام «اردوگاه‌های تابستانی» اولین مورد از این نوع در سرزمین‌های اشغالی نیست، اما بزرگترین آن طی دو دهه گذشته به شمار می‌رود.

به نوشته المانیتور، ارتش اسرائیل عملیات «اردوگاه‌های تابستانی» را در ۲۷ آگوست با یورش‌های همزمان به چهار منطقه در شمال کرانه باختری آغاز کرد و آن را یک عملیات ضدتروریستی علیه رزمندگان مسلح خواند.

یورش‌ها در اردوگاه آوارگان فارعه در استان توباس، اردوگاه طولکرم و اردوگاه نور شمس در استان طولکرم و اردوگاه جنین آغاز شد. تا روز چهارشنبه، نیروهای اسرائیلی از فارعه و نور شمس عقب‌نشینی کرده بودند، اما یورش‌ها در جنین ادامه داشت.

طبق گفته وزارت بهداشت مستقر در رام‌الله، تاکنون حداقل ۱۶ فلسطینی کشته شده‌اند.

به نظر می‌رسد اقدامات ارتش اسرائیل نسخه پیشرفته‌ای از یورش‌های روزانه‌ای بوده که از زمان آغاز جنگ غزه، در کرانه باختری انجام داده است. یورش‌های شدت‌گرفته با هدف از بین بردن سلول‌های مقاومت در شمال کرانه باختری و مختل کردن توانایی‌های آن‌ها برای جلوگیری از ایجاد جبهه دیگری در جنگ غزه انجام می‌گیرد.

با این حال، اسرائیل نمی‌تواند با عملیاتی بزرگ‌مقیاس به هدفش دست بیابد. این مسئله نگرانی‌هایی برانگیخته مبنی بر اینکه عملیات‌های نظامی این رژیم در کرانه باختری به اتفاقی روزانه تبدیل خواهد شد و نشان می‌دهد که در کوتاه‌مدت چه چیزی برای کرانه باختری پیش خواهد آمد.

گسترش شهرک‌های اسرائیلی؟

اسرائیل با این عملیات اخیر امیدوار است وضعیت امنیتی کرانه باختری را به دلخواهش تغییر دهد؛ جایی که مدتی است گروه‌های مسلح در حال تکثیر بوده و در عین حال، اسرائیل به مرحله پیشرفته‌ای در پروژه شهرک‌سازی خود رسیده است. به گفته عماد ابوعوض، روزنامه‌نگار و مدیر مرکز مطالعات فلسطینی و اسرائیلی القدس مستقر در رام‌الله، اکنون بیش از ۸۰۰ هزار شهرک‌نشین در کرانه باختری ساکن هستند.

شهرک سازی شهرک نشینان اسراییل

ابوعوض به المانیتور گفت: «اسرائیل در تلاش بوده تا کنترل اکثریت زمین‌های (بدون شهرک) کرانه باختری را به دست گرفته و شهرها و روستاهای این سرزمین را محاصره کند». او معتقد است عملیات اردوگاه‌های تابستانی در بیرون‌راندن رزمندگان، مرحله اول طرح بوده و راه را برای عملیات‌های بزرگ‌تر در آینده نزدیک هموار می‌سازد. ابوعوض همچنین خاطرنشان کرد که اسرائیل در حال تخریب گسترده زیرساخت‌ها در شهرها و شهرهاست و در مورد آوارگی ساکنان برخی مناطق صحبت می‌کند. او پیش‌بینی کرده که این جابه‌جایی جمعیت احتمالاً در مرحله بعدی افزایش فشار نظامی صورت خواهد گرفت.

ابوعوض توضیح داد: «این تنها سناریوی قابل پیش‌بینی در کرانه باختری است». او می‌گوید آنچه این سناریو را محتمل می‌سازد، کابینه کنونی اسرائیل به رهبری بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر این رژیم و نفوذ بزالل اسموتریچ، وزیر دارایی و ایتامار بن گویر، وزیر امنیت داخلی است که از گسترش شهرک‌ها در کرانه باختری حمایت می‌کنند.

همانطور که ابوعوض قائل است، اسرائیل در نبود فشار و مسئولیت بین‌المللی یا منطقه‌ای قابل‌توجه، به گسترش شهرک‌ها ادامه خواهد داد.

افزایش عملیات نظامی؟

ساری عُرابی، تحلیلگر سیاسی فلسطینی و نویسنده معتقد است عملیات اردوگاه‌های تابستانی رویدادی طولانی نخواهد بود، زیرا اسرائیل در حال حاضر قصد ندارد اشغال نظامی مستقیم یا کنترل اردوگاه‌ها و شهرها را در کرانه باختری اعمال کند. او به المانیتور گفت: «به همین دلیل ممکن است این عملیات با عملیات‌های بزرگ‌تر و گسترده‌تر در آینده دنبال شود».

کرانه باختری

عُرابی گفت عملیات اردوگاه‌های تابستانی نقطه اوج فشار نظامی و تشدید نبوده، بلکه برای بیرون‌راندن سلول‌های مسلح و ساختارهای نظامی آن‌ها و تخریب زیرساخت‌ها طراحی شده است. او همچنین فکر می‌کند اسرائیل امیدوار است با حمله به جنین و طولکرم به دلیل حضور رزمندگان مقاومت در آنجا، درس عبرتی به غیرنظامیان داده و آن‌ها را علیه گروه‌های مسلح بشوراند تا از گسترش آن‌ها جلوگیری کند.

عرابی معتقد است از نظر سیاسی، هدف نهایی عملیات تشدید کنترل اسرائیل بر کرانه باختری و احتمالاً آوارگی فلسطینی‌ها از برخی مناطق برای هموارساختن راه برای شهرک‌های بیشتر است. او گفت: «اما فکر نمی‌کنم اسرائیل این طرح را در آینده نزدیک اجرا کند».

استراتژی غزه در کرانه باختری؟

تخریب گسترده زیرساخت‌های کرانه باختری به برخی از اقدامات نظامی اسرائیل در غزه شباهت دارد؛ جایی که نیروهای این رژیم بیمارستان‌ها را محاصره کرده، جاده‌های منتهی به شهرها و اردوگاه‌ها را بسته‌اند، خیابان‌ها را با خاک یکسان کرده‌اند و زیرساخت‌های برق و شبکه آب را نابود کرده‌اند. اسرائیل کاتز، وزیر خارجه اسرائیل در ۲۸ آگوست گفت که اسرائیل باید با تهدید کرانه باختری همان‌طور در غزه برخورد کرده، برخورد کند. او خواستار تخلیه موقت جمعیت کرانه باختری شد.

کرانه باختری

مقامات تشکیلات خودگردان فلسطین نسبت به پیامدهای عملیات جاری اسرائیل که آن را «تشدید خطرناک» توصیف کردند، هشدار دادند. نبیل ابو ردینه، سخنگوی رسمی تشکیلات خودگردان فلسطین در بیانیه ۲۸ آگوست گفت: «این تجاوز که اسرائیل آغاز کرد، ادامه جنگ همه‌جانبه علیه مردم، سرزمین و اماکن مقدس ماست. این تشدیدی خطرناک است. اشغالگران و آمریکا که از آن‌ها حمایت و پشتیبانی می‌کند، مسئول خواهند بود». او افزود: «این سیاست برای هیچ‌کس امنیت و ثبات به همراه نخواهد داشت و همه بهای این حماقت اسرائیل را خواهند پرداخت».

در همین حال، حماس در بیانیه‌ای در ۲۸ آگوست گفت: «عملیات نظامی تلاشی برای اجرای طرح‌های اسرائیل برای الحاق سرزمین‌های فلسطینی و گسترش جنگ نسل‌کشی وحشیانه در نوار غزه به شهرها و اردوگاه‌های کرانه باختری است. این نتیجه طبیعی سکوت جامعه بین‌المللی و حمایت آمریکاست».

بلال شوبکی، رئیس گروه علوم سیاسی دانشگاه الخلیل به المانیتور گفت که اسرائیل می‌خواست از طریق عملیات در شمال کرانه باختری و همراه با کمپین رسانه‌ای، واکنش‌های بین‌المللی و منطقه‌ای را بیازماید.

شوبکی گفت: «اگر این واکنش حداقلی باشد، اسرائیل با مقیاس بزرگ‌تر و سرعت بیشتری سیاست خود را در کرانه باختری ادامه خواهد داد. در مرحله بعد، اسرائیل تلاش خواهد کرد تا مناطق کوچک کم‌جمعیت کرانه باختری را از شهروندان فلسطینیش خالی کرده تا شهرک‌سازی‌ها را بیشتر گسترش دهد. همچنین تلاش خواهد کرد تا تشکیلات خودگردان فلسطین را به یک شورای شهرداری بزرگ تبدیل کند تا امور شهروندان را اداره کرده و هر گونه بلندپروازی یا پروژه سیاسی آن را پایان دهد».