به گزارش اکوایران، یک نظرسنجی نشان می‌دهد که حمایت از ولادیمیر پوتین در روسیه کاهش یافته است. این نظرسنجی نشان‌دهنده بالاترین سطح نارضایتی از مقامات کشور از زمان اعلام بسیج جزئی توسط رئیس‌جمهور روسیه در تقریباً دو سال پیش است.

به نوشته نیوزویک، این نظرسنجی توسط مرکز تحقیقات افکار عمومی دولتی (VCIOM) انجام گرفته که نتایج آن معمولاً منعکس‌کننده منافع کرملین است؛ اما به دلیل محیط رسانه‌ای کنترل‌شده روسیه که در آن، مخالفت با مجازات روبرو می‌شود، حاکی از واقعیت افکار عمومی نیست. اما رسانه‌های مستقل روسی گفته‌اند یافته‌ها نشان می‌دهند که در بحبوحه ورود اوکراین به استان کورسک روسیه در تاریخ ۶ آگوست، تغییراتی در نگاه عمومی نسبت به پوتین و مقامات رخ داده است.

VCIOM گفت این نظرسنجی که تلفنی از ۱۶۰۰ بزرگسال و در بازه ۲۳ تا ۲۵ آگوست انجام گرفته، دارای خطای یک درصدی بود. طبق نتایج، میزان تأیید پوتین ۷۲.۴ درصد بود که نسبت به ۷۷.۱ درصد نظرسنجی بین ۵ تا ۱۱ آگوست داشت، ۴.۷ درصد کاهش یافته است.

موسسه مطالعات جنگی (ISW) این رقم را «رکورد کاهش محبوبیت پوتین، حتی در میان افکارسنج‌های کرملین، از زمان آغاز حمله تمام‌عیار در فوریه ۲۰۰۲» توصیف کرد.

این نظرسنجی همچنین نشان داد که بی‌اعتمادی به پوتین، با ۱۳ درصد، در بالاترین سطح خود از دسامبر ۲۰۲۳ قرار دارد. هنگامی که از پاسخ‌دهندگان در مورد عملکرد دولت روسیه پرسیده شد، ۲۸ درصد ناراضی بودند. رسانه آنلاین مستقل وِرستکا خاطرنشان کرد که این پایین‌ترین رقم از زمان ۳۰ درصد ثبت‌شده در ۶ نوامبر ۲۰۲۲ و یک ماه پس از اعلام بسیج جزئی پوتین برای برای جنگ اوکراین است.

وِرستکا در یک پست تلگرامی نوشت: «تعداد پاسخ‌دهندگان ناراضی در ماه جولای شروع به رشد کرده و تعداد آن‌ها در اوایل آگوست، زمانی که نیروهای اوکراین به منطقه کورسک حمله کردند، افزایش یافت».

خبرگزاری مستقل آژانسو در گزارش این ارقام گفت: «از آغاز جنگ تاکنون چنین افتی در هر دو شاخص دیده نشده بود».

مؤسسه مطالعات جنگ نیز در ارزیابی این نظرسنجی گفت که نتایج حاکی از نارضایتی آشکار در روسیه نبوده، اما نشان می‌دهد کرملین معتقد است باید در مورد افزایش نارضایتی عمومی از زمان آغاز عملیات کورسک کاری انجام دهد.

نظرسنجی جداگانه‌ای که بین ۲۲ تا ۲۸ آگوست توسط مرکز مستقل لوادا در روسیه انجام گرفت، نشان داد که اعتماد روس‌ها به پوتین ۴۵ درصد بوده که کاهش سه درصدی نسبت به ماه جولای را تجربه کرده است.

مؤسسه مطالعات جنگ گفت کرملین «یک کمپین پیام‌رسانی پیچیده» را برای توجیه تمرکز بر جبهه شرق اوکراین به جای اخراج فوری نیروهای اوکراینی از منطقه کورسک آغاز کرده و «اعترافات محدود به نارضایتی ممکن است بخشی از این کمپین باشد».