به گزارش اکوایران، اسرائیلی‌های خشمگین و سوگوار یکشنبه شب پس از پیدا شدن جسد شش اسیر دیگر در غزه به خیابان‌ها آمدند و شعار «اکنون!» سر دادند و از بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر، خواستار آتش‌بس با حماس برای بازگرداندن اسرا به خانه شدند.

به نوشته ان‌پی‌آر، بزرگترین اتحادیه کارگری اسرائیل، هیستادروت، نیز با فراخوان اعتصاب عمومی برای دوشنبه - اولین اعتصاب پس از حمله حماس در 7 اکتبر که جنگ را آغاز کرد – قصد دارد کابینه را تحت فشار قرار دهد. هدف از این اعتصاب تعطیلی یا مختل کردن بخش‌های عمده اقتصاد از جمله بانکداری، مراقبت‌های بهداشتی و فرودگاه اصلی کشور است.

به گفته رسانه‌های اسرائیلی، بیش از 100 هزار نفر در تل‌آویو و هزاران نفر در شهرهای دیگر به تظاهرات پیوسته‌اند. بسیاری نتانیاهو را به خاطر شکست در رسیدن به آتش بس در طول نزدیک به 11 ماه جنگ مقصر می‌دانند. ارتش اسرائیل دشواری نجات ده‌ها اسیر باقی مانده را پذیرفته و گفته است که توافق تنها راه برای بازگشت آن‌ها است.

حماس پیشنهاد آزادی اسرا در ازای پایان جنگ، عقب نشینی نیروهای اسرائیلی از غزه و آزادی تعداد زیادی از اسرای فلسطینی را داده است.

عزت الرشق، یکی از مقامات ارشد حماس، گفت: «اگر اسرائیل پیشنهاد آتش بس مورد حمایت آمریکا را که حماس در ماه ژوئیه با آن موافقت کرده بود، می‌پذیرفت، گروگان‌ها هنوز زنده بودند.»

درخواست خانواده‌های اسرا برای «توقف کامل کشور»

نتانیاهو قول داده است که جنگ را تا نابودی حماس ادامه خواهد داد.

منتقدان می‌گویند که او منافع شخصی خود را بر منافع اسرا ترجیح می‌دهد. پایان جنگ احتمالاً منجر به تحقیق در مورد شکست‌های کابینه وی در حملات 7 اکتبر، فروپاشی کابینه و انتخابات زودهنگام خواهد شد.

نومی بار-یاکوف، همکار برنامه امنیت بین المللی در چتم هاوس، اندکی قبل از شروع اعتراضات روز یکشنبه، گفت: «من فکر می‌کنم این یک زلزله است. این فقط یک گام دیگر در داستان جنگ نیست.»

کانال 12 اسرائیل گزارش داد که نتانیاهو در جلسه کابینه امنیتی روز پنجشنبه با یوآو گالانت، وزیر دفاع، وارد درگیری لفظی شد. گالانت نخست وزیر را به مانع تراشی برای توافق متهم کرد.

یک مقام اسرائیلی این گزارش را تایید کرد و گفت که سه نفر از اسرا که اجساد آن‌ها امروز پیدا شد - گلدبرگ پولین، یروشالمی و گات - قرار بود در مرحله اول طرح آتش‌بس که در ماه جولای مورد بحث قرار گرفت، آزاد شوند.

مجمعی از خانواده‌های اسرا خواستار «توقف کامل کشور» شده است تا برای آتش‌بس و آزادی اسرا فشار بیاورند. در بیانیه‌ای آمده است: «اگر تاخیرها، خرابکاری‌ها و بهانه‌ها نبود، کسانی که امروز صبح از مرگشان مطلع شدیم احتمالا هنوز زنده بودند.»

حتی یک طغیان گسترده خشم بلافاصله نتانیاهو یا کابینه راست افراطی او را تهدید نخواهد کرد. او همچنان اکثریت پارلمان را در اختیار دارد. اما او قبلاً در برابر فشارهای عمومی تسلیم شده است. اعتراضات گسترده باعث شد که او سال گذشته دستور برکناری وزیر دفاع خود را لغو کند و اعتصاب عمومی سال گذشته به تاخیر در تغییرات قضایی بحث برانگیز او کمک کرد.