به گزارش اکوایران، یک فرد آگاه از مذاکرات آتش بس غزه گفت، بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر، به دلیل اصرارش مبنی بر اینکه اسرائیل از کریدور موسوم به فیلادلفی در جنوب نوار غزه خارج نخواهد شد، با مذاکره کنندگان اسرائیلی به اختلاف خورده است.

کریدور فیلادلفی، در امتداد مرز با مصر، و کریدور نتزاریم که از وسط نوار غزه می‌گذرد، دو نقطه اختلاف اصلی در مذاکرات با حمایت مصر، قطر و ایالات متحده بوده‌اند.

به نوشته رویترز، نتانیاهو بارها تاکید کرده است که اسرائیل از کنترل کریدور فیلادلفی دست نخواهد کشید زیرا می‌خواهد از عبور سلاح و مبارزان حماس از مرز با مصر جلوگیری کند. وی همچنین گفت که اسرائیل باید پست‌های بازرسی خود را در کریدور نتزاریم حفظ کند تا از حرکت جنگجویان مسلح حماس از بخش جنوبی نوار غزه به سمت شمال جلوگیری کند.

این شخص گفت نتانیاهو موافقت کرده است که یکی از مواضع در کریدور فیلادلفی را چند صد متر تغییر دهد، اما با وجود فشار اعضای تیم مذاکره کننده خود برای دادن امتیازات بیشتر، می‌گوید که کنترل کلی بر کریدور را حفظ خواهد کرد.

این فرد که از نزدیک از مذاکرات مطلع است، گفت: «نخست وزیر اصرار دارد که برخلاف فشار برخی از عناصر در تیم مذاکره کننده که مایل به عقب نشینی از آنجا هستند، این وضعیت ادامه یابد.»

کانال 12 تلویزیون اسرائیل این هفته گزارش داد که نتانیاهو به شدت از تیم مذاکره کننده به رهبری دیوید بارنیا، رئیس موساد به دلیل تمایل به دادن امتیازات زیاد انتقاد کرده است.

همه منابع گفتند که حماس به ویژه نگران آخرین درخواست اسرائیل است که می‌خواهد نیروهایش را در امتداد کریدور نتزاریم - که نوار باریک غزه را به دو نیم می‌کند – حفظ کند، که مانع حرکت فلسطینیان بین شمال و جنوب می‌شود.

نتانیاهو برای دستیابی به توافق از سوی خانواده‌های برخی از اسرا اسرائیلی که در غزه باقی مانده‌اند تحت فشار شدید قرار گرفته است و بسیاری او را متهم به ممانعت از توافق، برای اهداف سیاسی خود کرده اند.

اما با فشار تندروها در کابینه علیه دادن هرگونه امتیاز، و نظرسنجی‌هایی که بهبود جایگاه او نسبت به وضعیت فاجعه‌بارش در آغاز جنگ را نشان می‌دهد، نتانیاهو بارها گفته است که هدفش پیروزی کامل بر حماس است.