به گزارش اکوایران، ایرا اعلام کرد که دستیابی به آتش‌بس و تضمین خروج اسرائیل از غزه از اولویت‌های اصلی تهران است، حتی در حالی که این کشور به دنبال انتقام‌جویی از ترور اسماعیل هنیه، رهبر سیاسی حماس است.

به نوشته المانیتور، نماینده دائم ایران در سازمان ملل گفت: «ما دو اولویت را به طور همزمان دنبال کرده‌ایم: اول، برقراری آتش‌بس پایدار در غزه و خروج اشغالگران [اسرائیل] از این سرزمین. ثانیاً، مجازات متجاوز به خاطر ترور شهید هنیه.»

این مواضع در حالی بیان می‌شود که واشنگتن تلاش‌های خود را برای دستیابی به آتش‌بسی تشدید کرده است که می‌تواند از انتقام‌جویی ایران علیه اسرائیل و یک جنگ احتمالی منطقه‌ای جلوگیری کند.

جان کربی، سخنگوی شورای امنیت ملی روز چهارشنبه در مورد توافقی که منجر به آزادی اسرای تحت کنترل حماس و آتش‌بس در غزه می‌شود، گفت: «ما بیش از همیشه نزدیک هستیم. پیشنهاد خوبی در برابر هر دو طرف وجود دارد و آن‌ها هر دو باید آن پیشنهاد را بپذیرند تا بتوانیم آن را محقق کنیم.»

روز سه شنبه، آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه ایالات متحده گفت که مذاکرات در «مرحله نهایی» خود است.او گفت: «مذاکرات به مرحله نهایی خود رسیده است و ما قویاً معتقدیم که آن‌ها باید خیلی خیلی زود به خط پایان برسند».

نگرانی‌ها از بابت حمله احتمالب ایران اواخر روز چهارشنبه افزایش یافت. بنا بر گزارش‌ها، مصر به خطوط هوایی خود گفت که در اوایل صبح پنجشنبه به وقت محلی، از حریم هوایی ایران دوری کنند، در حالی که فرناز فصیحی، روزنامه‌نگار نیویورک تایمز گزارش داد که ایران یک هشدار نوتام - هشدار ایمنی که به خلبانان داده می‌شود - صادر کرده است، مبنی بر اینکه برای چند ساعت از عصر چهارشنبه تا پنج‌شنبه بر فراز چندین نقطه از کشور تیراندازی رخ خواهد داد. فصیحی در پستی در اکس خاطرنشان کرد که ایران گفته است که تیراندازی بخشی از یک رزمایش نظامی خواهد بود.

بر اساس آمار موسسه پروژه تهدیدات بحرانی مستقر در واشنگتن، ایران از 31 ژوئیه (روز ترور اسماعیل هنیه در تهران) هشت نوتام برای «پرتاب موشک، تفنگ یا راکت» صادر کرده است. این پروژه در گزارشی اشاره کرد که دو مورد از این اطلاعیه‌ها که از سه‌شنبه تا پنج‌شنبه اجرا می‌شوند، مربوط به مناطق نزدیک به مسیرهای پرواز غیرنظامی در غرب ایران است که «احتمالاً باید قبل از انجام یک حمله تلافی‌جویانه به اسرائیل پاکسازی شوند».