به گزارش اکوایران، در حالی که ارتش آمریکا مجدداً در حال جمع کردن متحدان خود برای کمک به دفاع از اسرائیل در برابر حمله مورد انتظار ایران است، مقامات ارشد آمریکایی به طور همزمان شرکای خود را تحت فشار قرار می‌دهند تا برای اجتناب از حمله، به ایران فشار بیاورند و از اسرائیل می‌خواهند که خودداری نشان دهد.

به نوشته سی‌ان‌ان، در همین چند روز گذشته، رئیس جمهور، جو بایدن و دیپلمات ارشد وی، آنتونی بلینکن، تماس‌های زیادی با همتایان خود در سراسر خاورمیانه داشته‌اند. آن‌ها هر کدام با رهبران و وزرای خارجه اردن، قطر و مصر گفتگوهای متعددی داشته‌اند و پیام کاهش تنش ارسال کرده‌اند.

بلینکن روز سه شنبه گفت: «ما به شدت درگیر دیپلماسی با متحدان و شرکای خود بوده‌ایم که این پیام را مستقیماً به ایران منتقل می‌کنند. ما این پیام را مستقیماً به اسرائیل رساندیم. همه در منطقه باید درک کنند که حملات بیشتر فقط باعث تداوم درگیری، بی‌ثباتی و ناامنی برای همه می‌شود».

حمله قریب‌الوقوع ایران در پاسخ به تحریکات اسرائیل مطرح می‌شود که هفته گذشته فرمانده ارشد نظامی قدرتمندترین متحد منطقه‌ای ایران، حزب الله لبنان را ترور کرد. روز بعد، اسرائیل رهبر سیاسی حماس را در تهران ترور کرد.

به ادعای دو مقام آشنا به اطلاعات آمریکا، مشاهده شده که ایران و متحدان آن شروع به آماده سازی برای انتقام‌گیری احتمالی علیه اسرائیل کرده‌اند. منابع در مورد اینکه چه نوع آماده‌سازی در حال انجام است توضیح بیشتری ندادند.

چندین مقام آمریکایی به سی‌ان‌ان گفته اند که ایالات متحده انتظار دارد در روزهای آینده به اسرائیل حمله شود. هنوز مشخص نیست که آیا این پاسخی هماهنگ بین تهران و حزب الله خواهد بود یا خیر.

فواد شکر حزب الله لبنان

مقامات همچنین به سی‌ان‌ان گفته‌اند که گمان می‌رود ایران همچنان در حال بررسی دامنه واکنش خود باشد. 

یک مقام آمریکایی و یک مقام اطلاعاتی غربی به سی‌ان‌ان گفته‌اند که اکنون ترس از اقدام حزب‌الله در مقایسه با ایران بیشتر است و این احتمال وجود دارد که حزب الله بدون آن‌ها وارد عمل شود.

در شرایطی که مقامات آمریکایی و اسرائیلی معتقدند حمله از سوی ایران و محور آن ممکن است فقط مسئله زمان باشد، این که پس از آن چه اتفاقی رخ می‌دهد، به اسرائیل بستگی دارد. و خیلی چیزها هم به آنچه هدف قرار می‌گیرد – سایت‌های نظامی یا غیرنظامی – و هم به مرگباری آن حملات بستگی دارد.

در حالی که آمریکا - اغلب در عمان - مذاکرات محرمانه و غیرمستقیم با ایران دارد، کشورهای دیگری مانند قطر و اردن به طور مستقیم با تهران ارتباط دارند. وزیر امور خارجه اردن در آخر هفته سفری نادر به تهران داشت و قطر اغلب به عنوان میانجی برای ایالات متحده عمل می‌کند.

مسعود پزشکیان، رئیس جمهور جدید ایران روز یکشنبه به ایمن صفدی، وزیر امور خارجه اردن گفت که ترور هنیه اشتباه بزرگ رژیم صهیونیستی بوده که بی پاسخ نخواهد ماند.

سازمان همکاری اسلامی روز چهارشنبه به درخواست ایران در شهر بندری جده عربستان تشکیل جلسه می‌دهد تا درباره قتل هنیه گفتگو کند. 

انتظار می‌رود وزرای خارجه عرب همچنان به فشار بر ایران برای خویشتن داری ادامه دهند و در عین حال از اسرائیل به خاطر ترور هنیه انتقاد کنند.

حسن نصرالله، رهبر حزب‌الله روز سه‌شنبه گفت که آن‌ها «بدون توجه به عواقب» پاسخ ترور اسرائیل را خواهند داد، اما منتظر ماندن اسرائیلی‌ها «بخشی از مجازات آن‌ها است».

ترس فزاینده از آنچه ممکن است رخ دهد، درست کمتر از چهار ماه پس از حمله عظیم ایران به اسرائیل است که بیش از 300 موشک و پهپاد را به صورت موجی علیه اسرائیل شلیک کرد، که ایالات متحده به همراه متحدانش به دفع آن کمک کرد.

ژنرال اریک کوریلا، فرمانده نظامی آمریکا در خاورمیانه، روز دوشنبه در حالی به اسرائیل بازگشت که ایالات متحده تلاش می‌کند یک تلاش چند ملیتی مشابه را برای محافظت از اسرائیل در برابر این حمله احیا کند. اما مشخص نیست که متحدان منتقد عرب، با توجه به خشم آن‌ها از ترور هنیه که مقامات آمریکایی را نیز ناامید کرد، تا چه اندازه در آن مشارکت خواهند کرد.