به گزارش اکوایران، مقامات آمریکایی گفتند که تلاش چند ماهه جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا برای آتش بس و توافق آزادسازی اسرا روز یکشنبه با فوریت جدیدی مواجه شد، پس از اینکه نیروهای اسرائیلی اجساد شش اسیر، از جمله هرش گلدبرگ پولین آمریکایی-اسرائیلی را کشف کردند،.

به گفته یک مقام ارشد دولت بایدن، ایالات متحده با مصر و قطر در مورد جزئیات یک توافق نهایی «می‌خواهی بخواه، نمی‌خواهی نخواه» صحبت می‌کند که قصد دارد در هفته‌های آینده به طرفین ارائه کند - توافقی که اگر هیچ یک از طرفین آن را نپذیرند، می‌تواند به معنای پایان مذاکرات آتش‌بس به رهبری آمریکا باشد. مقامات بایدن گفتند که هنوز مشخص نیست که آیا کشف اجساد شش اسیر باعث می‌شود که اسرائیل و حماس در هفته‌های آینده به توافق برسند یا نه.

به نوشته واشنگتن پست، این مقام ارشد گفت که ایالات متحده، مصر و قطر قبل از پیدا شدن جسد شش اسیر در تونلی در زیر شهر رفح در جنوب غزه، روی این پیشنهاد نهایی کار می‌کردند و افزود: «شما نمی‌توانید به طور نامحدود به این مذاکرات ادامه دهید. این روند باید در یک مقطع به نتیجه برسد. آیا این اتفاق، معامله را از مسیر خارج می‌کند؟ نه. چه بسا باید به این مرحله پایانی فوریت بیشتری بدهد.»

ارتش اسرائیل ادعا کرد که این شش اسیر «کمی قبل از کشف» کشته شده‌اند. این مقام ارشد دولت گفت که ایالات متحده نیز ارزیابی مشابهی دارد.

تشدید فشار داخلی بر نتانیاهو

در داخل اسرائیل، بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر، با خشم و فشار فزاینده‌ای از سوی خانواده‌های اسرا و عموم مردم مواجه است. صدها هزار معترض در تظاهرات سراسری یکشنبه شب شرکت کردند و بزرگترین اتحادیه کارگری اسرائیل خواستار اعتصاب عمومی در روز دوشنبه شد - با تهدید به تعطیلی کشور تا زمانی که نتانیاهو برای بازگرداندن اسرای باقی مانده با حماس توافق کند.

دنیس راس، فرستاده سابق آمریکا به اسرائیل، گفت که بعید است یحیی سنوار، رهبر حماس در غزه، موضع خود را تغییر دهد، زیرا هیچ کس قادر به اعمال فشار بر او نیست، اما باید دید که آیا فشار در داخل اسرائیل می‌تواند نتانیاهو را وادار کند که به طور جدی‌تری وارد مذاکرات شود یا خیر.

راس در مصاحبه‌ای گفت: «در حال حاضر، [سنوار] منتظر خواهد ماند تا ببیند آیا اعتصاب عمومی در اسرائیل منجر به نرم شدن موضع نتانیاهو می شود یا خیر. این اعتصاب و اعتراضات گسترده، در حمایت از خانواده‌های گروگان‌ها و دیدگاه آن‌ها است، مبنی بر اینکه راهبرد نتانیاهو هم در مذاکرات و هم در افزایش فشار اسرائیل بر حماس شکست خورده است.»

حماس در بیانیه‌ای بمباران اسرائیل را عامل کشته شدن این اسرا دانست و افزود: «اگر رئیس جمهور بایدن نگران جان آنهاست، باید از حمایت از دشمن با پول و سلاح دست بردارد و به اشغالگران فشار بیاورد تا فوراً به تجاوزات خود پایان دهند».

بنیامین نتانیاهو گروگان اسراییلی

جنگ اسرائیل در غزه اختلافات عمیقی را بین دموکرات‌ها و در میان تمام آمریکایی‌ها ایجاد کرده است.

هفته گذشته، مقامات آمریکایی در حال مذاکره درباره برخی از جزئیات نهایی «پیشنهاد پل زدن» بین اسرائیل و حماس بودند تا اختلافات باقی مانده را برطرف کنند.

به گفته یکی از مقامات ارشد، مذاکرات هفته گذشته عمدتاً بر روی مبادله اسرا با زندانیان فلسطینی خاص در اسرائیل متمرکز بود که برخی از آن‌ها بدون محاکمه بازداشت شده‌اند.

اسرایی که می‌توانستند زنده باشند

مرحله اول تبادل اسرا شامل زنان، سالمندان و بیماران و مجروحان می‌شود - گروهی که شامل گلدبرگ پولین، اسرائیلی آمریکایی 23 ساله بود که والدینش ماه گذشته در کنوانسیون ملی دموکرات‌ها سخنرانی کردند. بازوی چپ گلدبرگ-پولین در حملات 7 اکتبر با یک نارنجک قطع شد. این مقام ارشد گفت که دو زن اسرائیلی که اجساد آن‌ها نیز روز شنبه کشف شد، در فهرست افرادی بودند که در مرحله اول آزاد می‌شدند.

این دو مقام ارشد دولت گفتند که اکنون که کشته شدن شش اسیر تایید شده است، این مذاکرات پیچیدگی بیشتری پیدا کرده است. برخی از کارشناسان خاورمیانه گفتند که هر چه تعداد اسرای زنده کمتر باشد، فشار کمتری برای دستیابی به توافق بر نتانیاهو وارد می‌شود. مقامات آمریکایی نگرانند تعداد اسرای زنده تنها به چند ده نفر برسد.

فرانک لوونشتاین، یکی از مقامات سابق وزارت امور خارجه آمریکا که به رهبری مذاکرات اسرائیل و فلسطین در سال 2014 کمک کرد، گفت: «از لفاظی‌ها که بگذریم، نتانیاهو هرگز آزادی گروگان‌ها را در اولویت قرار نداده است. در حال حاضر، او برای پذیرش یک توافق آتش‌بس که گروگان‌های باقی مانده را نجات می‌دهد، تحت فشار داخلی بسیار بیشتری قرار خواهد گرفت. و اگر منتظر بماند، با گذشت زمان، تعداد کمتر گروگان‌های زنده می‌تواند به معنای آزادی زندانیان فلسطینی کمتر باشد، که به نظر او موقعیت مطلوب‌تری برای مذاکره است.»

هم نتانیاهو و هم حماس - به ویژه رهبر این گروه، سنوار - در مقاطع مختلف در دستیابی به توافق سرسختی نشان داده‌اند. نتانیاهو مورد انتقاد شدید نهادهای امنیتی اسرائیل، مخالفان سیاسی داخلی و خانواده‌های اسرا قرار گرفته است، که در ماه‌های اخیر با خواسته‌های جدید، مانند حضور نامحدود نظامی اسرائیل در امتداد کریدورهای فیلادلفی و نتزاریم، نهایی شدن توافق را به تأخیر انداخته است.

در ساعات پس از کشف اجساد اسرا، بایدن و معاونش کامالا هریس تصمیم گرفتند که به طور علنی نتانیاهو را تحت فشار قرار ندهند و به جای آن تصمیم گرفتند بدون قید و شرط حماس را برای مرگ اسرا محکوم کنند، حتی در حالی که اسرائیلی‌ها به شدت از نتانیاهو انتقاد می‌کنند. در بیانیه‌هایی که اواخر روز شنبه منتشر شد، بایدن و هریس حماس را مستقیماً مقصر دانستند و به نتانیاهو اشاره نکردند.

یوآو گالانت، وزیر دفاع اسرائیل، که به عنوان یکی از سرسخت‌ترین منتقدان نتانیاهو ظاهر شده است، مزایای ادامه جنگ و چانه‌زنی برای شرایط بهتر توافق در مقابل تضمین آزادی اسرا را کم اهمیت دانسته است.

گروه‌های یهودی آمریکایی با خشم غیر علنی خود علیه نتانیاهو دست و پنجه نرم کرده‌اند، اما به گفته یکی از افراد آشنا به بحث‌های داخلی در میان چندین سازمان بزرگ یهودی، تاکنون حاضر نشده‌اند علناً او را به چالش بکشند، حتی با وجود اینکه او را مقصر خرابکاری در تلاش‌های ایالات متحده در توافق می‌دانند.

دموکرات‌ها و جمهوری‌خواهان برجسته از خبر کشته شدن شش اسیر برای تقویت استدلال‌هایی استفاده کردند که ماه‌هاست مطرح کرده‌اند. جمهوری خواهان استدلال کردند که کشف اجساد نشان می‌دهد که چرا باید به اسرائیل اجازه داده شود که به عملیات نظامی ویرانگر خود برای نابودی حماس ادامه دهد، تلاشی که غزه را نابود کرده است، و حتی برخی در ایالات متحده می‌خواهند که واشنگتن بمباران میادین نفتی ایران را در نظر بگیرد، عملی که اعلام جنگ محسوب می‌شود.

سناتور لیندسی گراهام گفت که دولت بایدن و اسرائیل «باید ایران را در قبال سرنوشت گروگان‌های باقی‌مانده مسئول بدانند و اگر گروگان‌ها آزاد نشوند، پالایشگاه‌های نفت در ایران را در فهرست اهداف قرار دهند».

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق، نامزد جمهوری‌خواهان، از این اخبار استفاده کرد و از بایدن و هریس به دلیل شکست در رسیدن به توافق انتقاد کرد. ترامپ بیانیه‌های متناقضی درباره نحوه مدیریت جنگ منتشر کرده است و استدلال می‌کند که این جنگ تحت رهبری او اتفاق نمی‌افتاد بدون اینکه مشخص کند چگونه از آن جلوگیری می‌کرد.

ترامپ در تروث سوشال نوشت: «بحران گروگان‌ها در اسرائیل فقط به این دلیل اتفاق می‌افتد که رفیق کامالا هریس ضعیف و ناکارآمد است و نمی‌داند دارد چه می‌کند. بایدن شکست خورد، و حالا او روز خود را در ساحل می‌گذراند، و نقشه می‌کشد که چگونه رقیب سیاسی سابق خود، من را از بین ببرد... اگر من رئیس جمهور بودم، بحران اسرائیل در 7 اکتبر هرگز اتفاق نمی افتاد!«

در همین حال، دموکرات‌ها گفتند که این خبر فوریت برای دستیابی به توافق، پایان دادن به جنگ و افزایش کمک‌های بشردوستانه مورد نیاز به منطقه را افزایش داد.

سناتور دیک دوربین در بیانیه‌ای گفت: «باید فوراً به آتش‌بسی دست یافت که همه گروگان‌های باقی‌مانده در آن آزاد شوند، کمک‌های بشردوستانه به غزه سرازیر شود، و چشم‌انداز بلندمدت نادیده گرفته شده برای صلح و ثبات به واقعیت تبدیل شود.»