به گزارش اکوایران، عملیات نظامی مشترک نیروهای عراقی و آمریکایی علیه داعش در پنج‌شنبه هفته گذشته، بحث‌های سیاسی داغ بین جناح‌های مختلف عراقی را برانگیخت.

به نوشته العربی جدید، عملیات مشترک عراق و آمریکا که منجر به کشته‌شدن ۱۴ جنگجوی این گروه از جمله رهبران کلیدی شد، نگرانی‌هایی در مورد نقش نیروهای آمریکایی در عراق که رسماً به مأموریت‌های مستشاری و آموزشی محدود هستند، ایجاد کرد. ارتش عراق در هماهنگی با سرویس‌های اطلاعاتی، این عملیات را یک «موفقیت استراتژیک» خواند و بر همکاری با نیروهای ائتلاف بین‌المللی به رهبری آمریکا تأکید کرد.

طبق گزارش ای‌بی‌سی نیوز، پنج پرسنل آمریکایی در این عملیات زخمی شده که یکی از آن‌ها به درمان بیشتر نیاز پیدا کرد. دو پرسنل دیگر نیز بر اثر سقوط زخمی شدند که یکی از آن‌ها نیز برای مراقبت بعدی تخلیه شد. گزارش شده که حال همه پرسنل زخمی پایدار است.

فرماندهی مرکزی ایالات متحده در خاورمیانه (سنتکام) این جراحات را تأیید نکرد و گزارش داد که ۱۵ جنگجوی داعش در این حمله کشته شده‌اند. این مرکز نوع نیروهای آمریکایی را مشخص نکرد.

غیاث سورچی، یکی از چهره‌های ارشد اتحادیه میهنی کردستان (PUK) در مصاحبه‌ای با العربی جدید اظهار داشت که آمریکا تعداد محدودی نیروی رزمی در عراق حفظ کرده که در درجه اول، برای حفاظت از سفارت و منافع خود است. او استدلال کرد که اگرچه این نیروها برای مقابله با تهدیدات گسترده مجهز نیستند، اما حمایت آن‌ها برای نیروهای امنیتی عراق که همچنان به سلاح‌های مدرن، فناوری و قابلیت‌های اطلاعاتی ارائه‌شده توسط ائتلاف نیاز دارند، ضروری است.

سورچی همچنین هشدار داد که خروج کامل آمریکا می‌تواند عراق را در برابر احیای داعش آسیب‌پذیر کند که احتمالاً از تهدید داعش در سال ۲۰۰۴ با اشغال مناطق قابل‌توجهی در عراق، بزرگتر خواهد بود. او مدعی شد برخی از سیاستمداران عراقی که خواستار خروج آمریکا هستند، انگیزه‌های سیاسی و انتخاباتی دارد.

برعکس، علی الباندوی، عضو کمیته امنیت و دفاع پارلمانی عراق از دخالت آمریکا ابراز تعجب کرد و زمان اعلام خبر تلفات آمریکایی را زیر سؤال برد. او به خبرنگاران العربی الجدید در بغداد گفت که ممکن است آمریکا از این وضعیت برای تأکید بر وابستگی مستمر عراق به حمایت ائتلاف بین‌المللی استفاده کرده و این امر می‌تواند بر مذاکرات خروج نیروهای خارجی تأثیر بگذارد.

محمد شیاع السودانی، نخست‌وزیر عراق همواره تأکید کرده که نیروهای آمریکایی در عراق نقش عملیاتی نداشته و صرفاً در مأموریت مستشاری و آموزشی حضور دارند.

در دیدار روز یکشنبه با ژنرال کوین لیهی، فرمانده مأموریت ائتلاف بین‌المللی برای مبارزه با داعش در عراق، السودانی تأکید کرد که بقایای داعش دیگر تهدید قابل توجهی برای عراق محسوب نمی‌شوند. طبق بیانیه دفتر نخست‌وزیر، بحث‌ها در طول این نشست همچنین به آینده حمایت ائتلاف، انتقال از یک مأموریت جنگی به چهارچوبی از روابط دوجانبه بین عراق و کشورهای عضو ائتلاف پرداخت.

ابهام در نقش نیروهای آمریکایی

ارتش عراق هنوز ضرورت دخالت آمریکا در این عملیات یا جزئیات نقش دقیق نیروهای آمریکایی را روشن نساخته است. این ابهام در تضاد با اظهارات مقامات عراقی از جمله السودانی است که تکرار کرده‌اند نیروهای عراقی به غیر از امور مستشاری و آموزشی، به حمایت نظامی خارجی نیازی ندارند.

یک منبع نظامی به العربی الجدید گفت که نیروهای عراقی از آمریکا برای یورش هوایی در زمین ناهموار استان الانبار، به ویژه در نزدیک مرزهای سوریه و اردن درخواست حمایت کرده‌اند. این منبع توضیح داد که جغرافیای چالش‌برانگیز و اهمیت بالای هدف قرار دادن رهبران کلیدی داعش، درخواست کمک از آمریکا را توجیه می‌کند.

الفتلاوی، یکی از رهبران چهارچوب هماهنگی حاکم عراق ضرورت دخالت نظامی آمریکا را زیر سؤال برد؛ به ویژه از آنجایی که عملیات قبلی بدون کمک خارجی انجام گرفت. او گفت ممکن است زمان‌بندی این عملیات مشترک با هدف مختل‌ساختن مذاکرات پایان حضور ائتلاف بین‌المللی در عراق باشد.

این عملیات تردیدها در مورد مذاکرات دولت عراق با واشنگتن در مورد خروج ائتلاف بین‌المللی را تشدید کرده است. اظهارات متناقض مقامات عراقی نشان‌دهنده تأخیر احتمالی در خروج نیروها پس از حملات اخیر به پایگاه عین الاسد بوده است.

بغداد هنوز جدول زمانی روشنی برای خروج یا ادامه مذاکرات ارائه نکرده و این امر به عدم اطمینان و تنش در چشم‌انداز سیاسی عراق می‌افزاید.