به گزارش اکوایران، مقامات روز شنبه گفتند که ارتش آمریکا و عراق یک حمله مشترک را برای هدف قرار دادن شبه نظامیان مظنون گروه داعش در صحرای غربی عراق انجام دادند که در آن دست کم 15 نفر کشته شدند و هفت سرباز آمریکایی زخمی شدند.

فرماندهی مرکزی ارتش آمریکا گفت که شبه‌نظامیان در جریان نبرد روز پنج‌شنبه که به گفته نیروهای عراقی در صحرای الانبار رخ داد، به سلاح، نارنجک و کمربند انفجاری مسلح بودند.

به گزارش گاردین، فرماندهی مرکزی گفت: «این عملیات رهبران داعش را هدف قرار داد تا توانایی داعش برای برنامه‌ریزی، سازماندهی و انجام حملات علیه غیرنظامیان عراقی و همچنین شهروندان، متحدان و شرکای ایالات متحده در سراسر منطقه و فراتر از آن را مختل و کاهش دهد. نیروهای امنیتی عراق به بررسی بیشتر از مکان‌های مورد حمله ادامه می‌دهند.»

او افزود: «هیچ نشانه‌ای از تلفات غیرنظامیان وجود ندارد.»

در بیانیه ارتش عراق آمده است که « به دنبال عملیات هوایی، حملات هوایی مخفیگاه‌ها را هدف قرار دادند.»

ارتش آمریکا1

ارتش عراق بدون اینکه هویت آنها را مشخص کند، گفت: «در میان کشته شدگان، رهبران کلیدی داعش بودند. تمام مخفیگاه‌ها، سلاح‌ها و پشتیبانی لجستیکی منهدم شد، کمربندهای انفجاری به طور ایمن منفجر شدند و اسناد مهم، مدارک شناسایی و وسایل ارتباطی کشف و ضبط شد.»

یک مقام دفاعی آمریکا که نخواست نامش فاش شود، گفت که برخی از نیروهای آمریکایی در اثر سقوط زخمی شدند و دو تن دیگر نیز زخمی شدند. این مقام گفت: «وضعیت همه پرسنل پایدار است.»

هنوز مشخص نیست که چرا دو روز طول کشید تا ایالات متحده نقش خود را در این حمله اعتراف کند. عراق در ابتدا اعلام نکرد که ایالات متحده در آن شرکت داشته است. سیاستمداران عراقی درباره آینده حضور نیروهای آمریکایی در این کشور بحث می‌کنند.

برای سال‌ها پس از بیرون راندن شبه‌نظامیان از خلافت خودخوانده‌شان در سراسر عراق و سوریه، نیروهای آمریکایی به نبرد با گروه دولت اسلامی ادامه دادند، اگرچه تعداد تلفات حمله روز جمعه بیشتر از سایرین بود.

در اوج خود، گروه دولت اسلامی بر منطقه‌ای به وسعت نیمی از بریتانیا حکومت می‌‌کرد.

ائتلافی متشکل از بیش از 80 کشور به رهبری ایالات متحده برای مبارزه با داعش تشکیل شد که قدرت خود را در عراق و 2017 و در سال 2019 در سوریه از دست داد.