به گزارش اکو ایران، یک رسانه آممریکایی مدعی شده، علیرغم اعلام اخیر مبنی بر آغاز روند خروج نیروهای آمریکایی از عراق، نخست‌وزیر این کشور به طور خصوصی به مقامات آمریکایی گفته که برای ادامه حضور نیروهای آمریکایی در این کشور آماده مذاکره است.

مشاوران ارشد محمد شیاع السودانی، نخست وزیر عراق، به مقامات آمریکایی گفته‌اند که اظهارات او «تلاشی برای جلب رضایت مخاطبان سیاسی داخلی» است و بر اساس گزارشی در 6 ژانویه، سودانی خود «متعهد» به مذاکره درباره حضور آتی ائتلاف در عراق باقی مانده است. 

به نوشته پولتیکو، در عراق به دلیل حمله هواپیمای بدون سرنشین آمریکا که منجر به کشته شدن یکی از اعضای ارشد نیروهای مقاومت در بغداد شد، سروصدای عمومی به پا شد و دفتر سودانی روز جمعه اعلام کرد که دولت او در حال تشکیل کمیته‌ای دوجانبه برای پایان دادن به حضور نیروهای بین‌المللی به رهبری ایالات متحده است. تمرکز ظاهری ماموریت ائتلاف نظامی بر جلوگیری از ظهور مجدد داعش است.

تمایل عراق برای حفظ نیروهای آمریکایی در این کشور برای دولت بایدن حیاتی است. ایالات متحده حضور خود در عراق را نه تنها برای جلوگیری از ظهور مجدد داعش بلکه برای حفظ با نفوذ در منطقه مهم می‌داند. هرگونه تصمیم السودانی برای بیرون راندن نیروهای آمریکایی از کشور نیز می‌تواند تلاش دولت آمریکا برای جلوگیری از گسترش جنگ در غزه را تضعیف کند.

در حالی که به مقامات آمریکایی گفته شده است که عراق مایل به بحث در مورد حفظ نیروهای آمریکایی در این کشور است، این امکان وجود دارد که تحرکات سیاسی در داخل پارلمان عراق او را مجبور به انجام اقداماتی برای حذف نیروهای آمریکایی کند.

پنتاگون اعلام کرده است که هیچ برنامه‌ای برای خروج نیروها از عراق ندارد و از هیچ اطلاعیه‌ای از سوی دولت عراق برای درخواست این کار اطلاعی نداشته است.

سرلشکر پت رایدر، سخنگوی پنتاگون روز دوشنبه به خبرنگاران گفت: «ما به دعوت دولت عراق آنجا هستیم. من از هیچ اطلاعیه‌ای از سوی دولت عراق به وزارت دفاع اطلاعی ندارم.»

این اولین بار نیست که دولت عراق ادعا می‌کند که نیروهای آمریکایی را بیرون خواهد انداخت. 

پنتاگون مدت‌هاست که ادعا می‌کند که نیروهای آمریکایی تنها با هدف اطمینان از عدم بازگشت داعش در عراق حضور دارند و آنها رابطه نزدیکی با نیروهای امنیتی عراق دارند. در پایان سال 2021، دو دولت برنامه خود را برای تغییر نقش صرفاً مشاوره‌ای اعلام کردند و این نشان دهنده پایان رسمی مأموریت رزمی ارتش ایالات متحده در این کشور است.

با این حال، این بیشتر یک ژست نمادین بود. ایالات متحده هنوز تقریباً 2500 سرباز در عراق و 900 سرباز در سوریه دارد که بر داعش متمرکز هستند.