به گزارش اکوایران، به گفته مقامات، ارتش آمریکا روز دوشنبه پس از حمله یک هواپیمای بدون سرنشین در اوایل روز توسط نیروهای مقاومت، که باعث زخمی شدن شدید یک سرباز آمریکایی و زخمی شدن دو پرسنل دیگر آمریکایی شد، حملات هوایی تلافی‌جویانه‌ای را در عراق انجام داد.

به نوشته رویترز، این درگیری‌های پیاپی آخرین نشانه از این بود که چگونه موج جنگ اسرائیل و حماس خاورمیانه را در بر گرفته، آشفتگی ایجاد کرده و نیروهای آمریکایی در پایگاه‌های عراق و سوریه را به اهدافی برای گروه‌های مقاومت منطقه تبدیل کرده است.

ارتش ایالات متحده گفته، به دستور رئیس جمهور جو بایدن، حملاتی را در ساعت 1:45 به وقت گرینویچ در عراق انجام داد که احتمالاً «تعدادی از شبه نظامیان کتائب حزب‌الله» را کشته و چندین تأسیسات مورد استفاده این گروه را نابود کرده است.

ژنرال مایکل اریک کوریلا، رئیس فرماندهی مرکزی ایالات متحده، در بیانیه‌ای در این باره ادعا کرد: «این حملات با هدف پاسخگویی به عناصر مسئول مستقیم حملات به نیروهای ائتلاف در عراق و سوریه و کاهش توانایی آنها برای ادامه حملات انجام می‌شود. ما همیشه از نیروهای خود محافظت خواهیم کرد.»

یک پایگاه آمریکایی در اربیل عراق که محل استقرار نیروهای آمریکایی است، اوایل روز دوشنبه مورد حمله یک هواپیمای بدون سرنشین قرار گرفت. در اثر این حمله، فرودگاه اربیل موقتا تعطیل شد.

این پایگاه بارها هدف قرار گرفته است. رویترز از حمله پهپادی مهم دیگری در ماه اکتبر به پادگان در پایگاه اربیل در 26 اکتبر گزارش داد که به پدافند هوایی ایالات متحده نفوذ کرد اما منفجر نشد.

پنتاگون جزئیات بیشتری در مورد هویت فرد نظامی که به شدت مجروح شده و جراحات وارده در این حمله ارائه نکرده است. همچنین جزئیاتی در مورد چگونگی نفوذ این پهپاد به پدافند هوایی پایگاه ارائه نشد.

شورای امنیت ملی کاخ سفید اعلام کرد که بایدن روز دوشنبه در جریان این حمله قرار گرفت و به پنتاگون دستور داد تا گزینه‌های واکنش متقابل را علیه افراد مسئول آماده کند.

آدرین واتسون، سخنگوی شورای امنیت ملی، گفت: «رئیس‌جمهور اولویتی بالاتر از حفاظت از پرسنل آمریکایی که در معرض آسیب هستند، قائل نیست. اگر این حملات ادامه یابد، ایالات متحده در زمان و به شیوه‌ای که ما انتخاب کرده‌ایم، عمل خواهد کرد.»

با این حال، مشخص نیست که آیا آخرین اقدام تلافی جویانه ایالات متحده می‌تواند از اقدامات آینده علیه نیروهای آمریکایی که در عراق و سوریه جلوگیری کند.

ارتش آمریکا از زمان آغاز جنگ اسرائیل و حماس در ماه اکتبر حداقل 100 بار در عراق و سوریه مورد حمله قرار گرفته است که حملات معمولاً با ترکیبی از راکت‌ها و پهپادهای تهاجمی انجام شده است.

آخرین ناآرامی‌ها کمتر از یک هفته پس از بازگشت آستین از سفر به خاورمیانه با تمرکز بر ادعای مهار تلاش‌های برای گسترش جنگ اسرائیل و حماس، رخ داد. این تلاش‌ها شامل ایجاد یک ائتلاف دریایی در دریای سرخ پس از یک سری حملات پهپادی و موشکی توسط شبه حوثی‌های یمن است.

پنتاگون روز پنجشنبه اعلام کرد که بیش از 20 کشور برای مشارکت در ائتلاف جدید به رهبری ایالات متحده موسوم به «عملیات نگهبان سعادت» موافقت کرده‌اند.