به گزارش اکوایران، حوثی‌های یمن یکی از بزرگترین حملات موشکی و پهپادی خود را تا به امروز به خطوط کشتیرانی تجاری در دریای سرخ انجام دادند که واکنش پنج کشتی جنگی ایالات متحده و بریتانیا در منطقه حیاتی برای تجارت جهانی را در پی داشت.

فرماندهی مرکزی ایالات متحده در بیانیه ای در شبکه اجتماعی ایکس گفت: «هجده پهپاد، دو موشک کروز ضد کشتی و یک موشک بالستیک ضد کشتی توسط نیروهای ائتلاف سرنگون شدند.»

به گزارش بلومبرگ، این حمله تنها یک روز پس از آن رخ داد که آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه، در سفری به خاورمیانه، به حوثی‌ها درباره «عواقب» تداوم حملات به کشتی‌ها هشدار داد.

سنتکام گفت که در حمله «پیچیده» روز سه‌شنبه هیچ آسیبی به کشتی‌های تجاری گزارش نشده است. 

سنتکام افزود، این بیست و ششمین حمله حوثی‌ها به کشتی‌های تجاری در دریای سرخ از 19 نوامبر بود. سی‌ان‌بی‌سی به نقل از مقامات آمریکایی گزارش داد که حدود 50 کشتی تجاری در منطقه حملات بودند.

حوثی‌ها از مدت‌ها پیش، در واکنش به جنگ غزه، یک سری حملات به کشتی‌ها در دریای سرخ انجام داده‌اند که شرکت‌های بزرگ کشتیرانی را مجبور کرده‌ کشتی‌های خود را از این آبراه دور کنند و اغلب آنها را به مسیر بسیار دورتری از سمت آفریقا بفرستند. این خطر اختلالات زنجیره تامین را افزایش می‌دهد که می تواند اقتصاد شکننده جهانی را تضعیف کند.

تنش‌ها بر سر جنگ اسرائیل و حماس همچنان در حال افزایش است و این نگرانی را ایجاد کرده است که درگیری ممکن است در سراسر منطقه گسترش یابد. اسرائیل علاوه بر عملیات خود در غزه، با نیروهای حزب‌الله در جنوب لبنان نیز درگیر شده است.

ایالات متحده که گروهی از کشورها را برای کمک به تقویت امنیت در دریای سرخ گرد هم آورده است، تا کنون حملات علیه اهداف حوثی‌ها در یمن را تا حدودی به دلیل نگرانی از بدتر شدن بحران منطقه متوقف کرده است.

شیخ محمد بن عبدالرحمن آل ثانی، نخست وزیر قطر که شامگاه یکشنبه در کنار بلینکن صحبت می‌کرد، پاسخ نظامی را رد کرد و هشدار داد که این اقدام تنها تنش‌های منطقه‌ای را تشدید می‌کند.