به گزارش اکوایران، وزارت دفاع هند اعلام کرد پس از حمله به یک نفتکش شیمیایی مرتبط با اسرائیل در سواحل این کشور، نیروی دریایی هند ناوشکن‌های موشک‌انداز را به دریای عرب اعزام کرده است.

این وزارتخانه اواخر روز دوشنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد که سه ناوشکن هدایت شونده رادارگریز «در مناطق مختلف دریا» برای «حفظ حضور بازدارنده» با توجه به «سیل اخیر حملات در دریای عرب» مستقر شدند. این شرکت همچنین از هواپیماهای گشت دریایی دوربرد برای «آگاهی موقعیتی» استفاده می‌کند.

به گزارش الجزیره، ایالات متحده مدعی شد که حمله 23 دسامبر به ام وی کم پلوتو در اقیانوس هند «از ایران شلیک شده است»، اتهامی که تهران آن را رد کرده است.

این حمله در حالی انجام شد که یک گروه ضربتی به رهبری ایالات‌متحده به دنبال مقابله با تهدیدات مشابه شورشیان حوثی یمن علیه کشتیرانی دریایی در دریای سرخ بود.

نیروی دریایی هند گفت که در حال بررسی ماهیت حمله به ام وی کم پلوتو است که روز دوشنبه «به سلامت» در پایتخت بمبئی لنگر انداخت.

به گفته پنتاگون، ام وی کم پلوتو، یک نفتکش ژاپنی حامل 21 هندی و یک شهروند ویتنامی را، روز شنبه در حالی که در 200 مایل دریایی (370 کیلومتر) از سواحل هند در حال حرکت بود، هدف قرار داد. این حمله باعث آتش‌سوزی شد که خاموش شد و تلفات جانی نداشت.

حوثی‌ها برای همبستگی با غزه که از سوی زمین، دریا و هوا توسط ارتش اسرائیل بمباران شده است، متعهد شده‌اند که هر کشتی مرتبط با اسرائیل را در دریای سرخ، که حدود 12 درصد کل تجارت جهانی از آن عبور می‌کند، هدف قرار دهند.

از ماه اکتبر، حوثی‌ها به ده‌ها کشتی حمله کرده‌اند و برخی از بزرگ‌ترین شرکت‌های جهان را مجبور به ترک این مسیر کرده‌اند. حمله در اقیانوس هند، دورتر از دریای سرخ، نگرانی‌هایی را در مورد خطرات حتی گسترده‌تری برای کشتی‌های دریایی در بحبوحه درگیری اسرائیل و فلسطین ایجاد کرده است.

در بحبوحه افزایش حملات دریایی، این اولین موردی بود که ایالات متحده مستقیماً ادعا کرد جمهوری اسلامی ایران مسئول چنین حملاتی است. این همچنین اولین حمله به کشتی در خارج از دریای سرخ بود.

واشنگتن تهران را به «درگیری عمیق» در عملیات حوثی‌ها متهم کرده است. اما ایران تاکید دارد که با حوثی‌ها هماهنگ نیست و هیچ نقشی در این حملات ندارد.

علی باقری، معاون وزیر امور خارجه ایران روز شنبه به خبرگزاری مهر گفت: «مقاومت [حوثی‌ها] ابزار خاص خود را دارد و بر اساس تصمیم‌ها و توانایی‌های خود عمل می‌کند.»