به گزارش اکوایران، به رغم اعلام هفته گذشته بغداد مبنی بر آغاز روند خروج ائتلاف نظامی به رهبری آمریکا از عراق، پنتاگون روز دوشنبه اعلام کرد که در حال حاضر قصد ندارد حدود 2500 سرباز خود را از عراق خارج کند.

ژنرال پاتریک رایدر، ژنرال نیروی هوایی در یک نشست خبری گفت: «در حال حاضر، من از هیچ برنامه‌ای (برای برنامه ریزی برای عقب نشینی) آگاه نیستم. ما همچنان بر شکست ماموریت داعش متمرکز هستیم.» او افزود: «نیروهای آمریکایی به دعوت دولت عراق در این کشور حضور دارند.»

به گزارش رویترز، رایدر گفت همچنین از اطلاعیه بغداد به وزارت دفاع درباره تصمیم برای خروج نیروهای آمریکایی بی‌اطلاع است و خبرنگاران را برای هرگونه گفتگوی دیپلماتیک در این زمینه به وزارت خارجه ایالات متحده معرفی کرد.

دفتر محمد شیاع السودانی، نخست‌وزیر عراق، روز جمعه از اقدامات برای بیرون راندن نیروهای آمریکایی در پی حمله هواپیمای بدون سرنشین آمریکا در بغداد خبر داد که توسط دولت محکوم شد. پنتاگون گفت در این حمله یک فرمانده حشدالشعبی که به ادعای واشنگتن مسئول حملات اخیر به پرسنل آمریکایی بود، کشته شد.

دفتر سودانی با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد کمیته‌ای تشکیل خواهد شد تا «تدابیری برای پایان دادن به حضور نیروهای ائتلاف بین‌المللی در عراق برای همیشه فراهم کند.»

سودانی در این بیانیه گفت: «ما بر موضع قاطع خود در پایان دادن به موجودیت ائتلاف بین‌المللی پس از پایان توجیهات موجود برای آن تاکید می‌کنیم.»

حمله ایالات متحده در روز پنجشنبه، خشم گروه‌های همسو با نیروهای مقاومت را برانگیخت که از دولت خواستند به حضور ائتلاف در عراق پایان دهد.

جو بایدن، رئیس جمهور ایالات متحده و لوید آستین، وزیر دفاع ایالات متحده، قبل از اینکه آستین در روز سال نو در بیمارستان بستری شود، از قبل مجوز حمله را صادر کردند.

ایالات متحده علاوه بر سربازان خود در عراق، 900 سرباز در سوریه دارد و ادعا می‌کند که به نیروهای محلی در تلاش برای جلوگیری از ظهور مجدد داعش کمک می‌کند، گروهی که در سال 2014 بخش‌های زیادی از هر دو کشور را قبل از شکست خوردن تصرف کرد.

از زمان آغاز جنگ اسرائیل و حماس در ماه اکتبر، ارتش ایالات متحده حداقل 100 بار در عراق و سوریه مورد حمله قرار گرفته است که معمولاً با ترکیبی از راکت‌ها و پهپادهای یک طرفه انجام می‌شود.

سودانی کنترل محدودی بر برخی از جناح‌های مقاومت عراق دارد که یک سال پیش برای کسب قدرت به حمایت آنها نیاز داشت و اکنون یک بلوک قدرتمند در ائتلاف حکومتی او تشکیل داده‌اند.