به گزارش اکوایران، مقامات آمریکایی به رویترز گفتند که ایالات متحده روز سه‌شنبه یک حمله را با ادعای دفاع از خود در عراق انجام داده است. این در حالی است که تنش‌های منطقه‌ای پس از حمله هوایی اسرائیل به بیروت که به گفته اسرائیل ارشدترین فرمانده حزب‌الله را ترور کرده، افزایش یافته است.

پلیس عراق و منابع پزشکی اعلام کردند که در حمله به پایگاهی در جنوب بغداد که توسط نیروهای حشد الشعبی استفاده می‌شود، چهار تن از اعضای این گروه کشته و چهار نفر دیگر زخمی شدند.

نیروهای حشد الشعبی در بیانیه‌ای پس از این انفجارها هیچ اتهامی در مورد اینکه چه کسی مسئول این انفجارها بوده است، ادعا نکرد.

مقامات آمریکایی که نخواستند نامشان فاش شود، گفتند که ایالات متحده یک حمله هوایی در مصیب واقع در استان بابل انجام داد، اما جزئیات بیشتری در مورد مکان ارائه نکردند.

این مقامات افزودند که این حمله نیروهایی را هدف قرار داد که به نظر ایالات متحده به دنبال پرتاب هواپیماهای بدون سرنشین بودند و تهدیدی برای نیروهای ایالات متحده و ائتلاف بود. مقامات در مورد تلفات این حادثه اظهار نظری نکردند.

یکی از این مقامات ادعا کرد: «این اقدام بر تعهد ایالات متحده به ایمنی و امنیت پرسنل ما تأکید می‌کند.»

منابع آمریکایی و عراقی گفتند هفته گذشته چندین موشک به سمت پایگاه هوایی عین الاسد عراق که نیروهای تحت رهبری آمریکا در آن مستقر هستند پرتاب شد، بدون اینکه خسارت یا تلفاتی گزارش شود. به گفته مقامات آمریکایی هیچ یک از موشک‌ها به پایگاه اصابت نکرده است.

اقدام روز سه‌شنبه اولین حمله علنی ایالات متحده در عراق از ماه فوریه و زمانی بود که ارتش ایالات متحده حملات هوایی را در عراق و سوریه علیه بیش از 85 هدف مرتبط با سپاه پاسداران ایران و نیروهای همسو با جمهوری اسلامی ایران انجام داد.

عراق، متحد ایالات متحده و ایران که میزبان 2500 نیروی آمریکایی است و ، از زمان آغاز جنگ اسرائیل و حماس در ماه اکتبر شاهد تشدید حملات تلافی جویانه بوده است.

منابع عراقی گفته‌اند که عراق می‌خواهد نیروهای ائتلاف نظامی به رهبری ایالات متحده از سپتامبر عقب‌نشینی کنند و تا سپتامبر 2025 به طور رسمی به کار ائتلاف پایان دهند و برخی از نیروهای آمریکایی احتمالاً در ظرفیت مشورتی جدید باقی بمانند.

این موضوع به شدت سیاسی شده است، به طوری که جناح‌های سیاسی عراقی عمدتاً نزدیک به جمهوری اسلامی ایران به دنبال نشان دادن این هستند که دوباره در حال بیرون راندن اشغالگر سابق کشور هستند، در حالی که مقامات آمریکایی می‌خواهند از پیروزی جمهوری اسلامی ایران و متحدانش اجتناب کنند.

نیروهای تحت رهبری ایالات متحده در سال 2003 به عراق حمله کردند، صدام حسین، رهبر سابق این کشور را سرنگون کردند و سپس در سال 2011 عقب نشینی کردند، اما در سال 2014 برای مبارزه با داعش در راس یک ائتلاف، بازگشتند.