به گزارش اکوایران، چهار منبع عراقی گفتند که عراق از نیروهای ائتلاف نظامی به رهبری ایالات متحده می‌خواهد که از ماه سپتامبر شروع به ترک خاک این کشور کرده و تا سپتامبر 2025 به طور رسمی به کار ائتلاف پایان دهند و برخی از نیروهای آمریکایی در ظرفیت توافقی تازه مذاکره شده باقی بمانند.

به گزارش رویترز، به گفته منابع عراقی و مقامات آمریکایی، موضع عراق با مقامات آمریکایی در واشنگتن در این هفته در یک نشست امنیتی مورد بحث قرار گرفته است و هنوز هیچ توافق رسمی در مورد پایان دادن به ائتلاف یا هیچ جدول زمانی مرتبطی وجود ندارد.

متیو میلر، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در یک نشست خبری گفت که هر دو طرف این هفته در واشنگتن برای تعیین چگونگی انتقال ماموریت ائتلاف به رهبری ایالات متحده بر اساس تهدید ناشی از داعش ملاقات کردند و افزود که او جزئیات بیشتری در اختیار ندارد.

نیروهای تحت رهبری ایالات متحده در سال 2003 به عراق حمله کردند، صدام حسین، رهبر سابق این کشور را سرنگون کردند و سپس در سال 2011 عقب نشینی کردند، اما در سال 2014 برای مبارزه با داعش در رهبری ائتلاف، بازگشتند.

ایالات متحده در حال حاضر حدود 2500 سرباز در عراق دارد که در راس ائتلافی متشکل از 80 عضو است که در سال 2014 برای عقب راندن داعش در عراق و سوریه تشکیل شد.

آنها در سه پایگاه اصلی، یکی در بغداد، یکی در غرب استان الانبار و دیگری در شمال کردستان مستقر هستند.

مشخص نیست که چه تعداد از نیروها بر اساس توافق نامه عراق را ترک خواهند کرد، منابع عراقی می‌‌گویند که آنها انتظار دارند که بیشتر نیروها در نهایت خارج شوند، اما مقامات آمریکایی می‌گویند که بسیاری از آنها ممکن است تحت یک مأموریت جدید مشاوره و کمک باقی بمانند.

مقامات ایالات متحده مایلند ردپای نظامی در عراق به صورت دوجانبه داشته باشند، تا حدی به دلیل کمک به حضور این کشور در آن سوی مرز در سوریه، جایی که حدود 900 سرباز دارد.

این موضوع به شدت سیاسی است و جناح‌های سیاسی عراقی عمدتاً نزدیک به جمهوری اسلامی ایران به دنبال نشان دادن این هستند که در حال بیرون راندن مجدد اشغالگر سابق کشور هستند، در حالی که مقامات ایالات متحده می‌خواهند از پیروزی ایران و متحدانش اجتناب کنند.

همچنین نگرانی هایی در مورد توانایی داعش برای سازماندهی مجدد وجود دارد.

ارتش آمریکا اعلام کرد که این گروه جهادی در سال 2017 در عراق و در سال 2019 در سوریه از نظر ارضی شکست خورده بود، اما همچنان حملات خود را در هر دو کشور انجام می دهد و در مسیر دوبرابر کردن حملات خود در سوریه در سال جاری نسبت به سال 2023 است. این گروه و گروه‌های وابسته به آن همچنین در ماه‌های اخیر برای اولین بار در ایران و روسیه و همچنین در عمان در هفته گذشته حملاتی را انجام داده‌اند.

در حالی که ماموریت ائتلاف مشاوره و کمک به نیروهای عراقی در مبارزه با داعش است، مقامات غربی می‌گویند که ایالات متحده و متحدانش نیز حضور این ائتلاف در عراق را به عنوان کنترل نفوذ ایران می‌دانند.

واشنگتن و بغداد در ماه ژانویه مذاکراتی را درباره آینده ائتلاف آغاز کردند و در بحبوحه حملات متقابل بین گروه‌های مورد حمایت ایران و نیروهای آمریکایی که جرقه آن جنگ اسرائیل و حماس بود، انجام شد.

توافق برای خروج ائتلاف می‌تواند یک پیروزی سیاسی برای نخست‌وزیر محمد شیعه السودانی باشد که تحت فشار جناح‌های همسو با ایران برای بیرون راندن نیروهای آمریکایی قرار گرفته است، اما تلاش کرده این کار را به‌گونه‌ای انجام دهد که به عنوان متحد واشنگتن و تهران، مواضع عراق را متعادل کند.