به گزارش اکوایران، ولادیمیر پوتین در سفر روز سه‌شنبه خود به مغولستان با فرش قرمز مورد استقبال قرار گرفت. اوکراین از ناکامی این کشور در دستگیری رئیس‌جمهور روسیه تحت حکم دادگاه کیفری بین‌المللی انتقاد کرد و آن را ضربه‌ای به عدالت خواند.

به نوشته رویترز، هنگامی که پوتین از لیموزین خود در اولان‌باتور (پایتخت مغولستان) پایین آمد، توسط اوخناگین خورلسوخ، همتای مغولی خود در مقابل صفی از نگهبانان تشریفاتی سوار بر اسب با کلاه‌های دارای نوک تیز مورد استقبال قرار گرفت. رهبر کرملین برای بوسیدن یک دختربچه که برای استقبال از او به زبان روسی جلو آمد و به او گل اهدا کرد، خم شد.

حکم بازداشت دادگاه کیفری بین‌المللی که سال گذشته علیه پوتین صادر شد، ۱۲۴ کشور عضو این دادگاه از جمله مغولستان را ملزم می‌سازد در صورت ورود رئیس‌جمهور روسیه به خاکشان، او را دستگیر و برای محاکمه به لاهه منتقل کنند.

سخنگوی وزارت امور خارجه اوکراین گفت که ناتوانی مغولستان در عمل به این حکم «ضربه سنگینی به دادگاه کیفری بین‌المللی و نظام حقوق کیفری» بود. او افزود: «مغولستان به یک مجرم متهم اجازه داده تا از عدالت فرار کرده و در نتیجه، مسئولیت جنایات جنگی را نیز به عهده گرفته است». او تهدید کرد اوکراین با متحدان خود همکاری خواهد کرد تا مغولستان عواقب تصمیم خود را احساس کند.

دستور دادگاه کیفری بین‌المللی پوتین را به اخراج غیرقانونی صدها کودک از اوکراین متهم می‌کند. کرملین این اتهام را رد کرده و آن را دارای انگیزه سیاسی دانسته است. هفته گذشته، دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین گفت که مسکو نگرانی در مورد هرگونه اقدامی در ارتباط با این حکم را ندارد، زیرا روسیه یک «گفتگوی بزرگ» با مغولستان داشت و از قبل، همه جنبه‌های این سفر مورد بحث قرار گرفته بود.

پوتین به خورلسوخ گفت: «روابط با مغولستان از اولویت‌های سیاست خارجی ما در آسیاست. این روابط به سطح بالایی از مشارکت استراتژیک جامع ارتقا یافته‌اند». رهبر مغولستان نیز گفت امیدوار است این سفر همکاری تجاری و اقتصادی بین دو کشور را تقویت کند.

مغولستان در مسیر برنامه‌ریزی‌شده یک خط لوله بزرگ قرار دارد که روسیه می‌خواهد برای حمل سالانه ۵۰ میلیارد متر مکعب گاز طبیعی از منطقه یامال خود به چین احداث کند. پروژه «قدرت سیبری ۲» بخشی از استراتژی روسیه برای جبران از دست دادن بیشتر فروش گاز خود به اروپا از زمان آغاز جنگ اوکراین است. این پروژه جانشین خط لوله موجود با همین نام است که در حال حاضر، گاز روسیه را به چین عرضه می‌کند و قرار است تا سال ۲۰۲۵ به ظرفیت ۳۸ میلیارد متر مکعب در سال برسد.

مدت‌هاست که این سرمایه‌گذاری جدید بر سر مسائل کلیدی مانند قیمت گاز گیر کرده است. با این حال، پوتین در آستانه سفر خود گفت که کارهای مقدماتی، از جمله مطالعات امکان‌سنجی و مهندسی، طبق برنامه پیش می‌رود.