به گزارش اکوایران، دو محقق آمریکایی مدعی شدند که محل احتمالی استقرار موشک کروز جدید هسته‌ای ۹M730 Burevestnik با سوخت هسته‌ای روسیه که ولادیمیر پوتین آن را «شکست‌ناپذیر» توصیف کرده، در روسیه شناسایی کرده‌اند.

به نوشته رویترز، پوتین گفته این سلاح که توسط ناتو به نام SSC-X-9 Skyfall نامگذاری شده، دارای برد تقریباً نامحدود بوده و می‌تواند از دفاع موشکی ایالات متحده عبور کند. اما برخی از کارشناسان غربی ادعاهای او و ارزش استراتژیک بوروستنیک را مورد مناقشه دانسته و می‌گویند این موشک فاقد قابلیت‌های جدید بوده و حتی خطر یک حادثه نشت پرتوزایی را به همراه دارد.

دو محقق با استفاده از تصاویر ۲۶ جولای شرکت ماهواره‌ای Planet Labs، یک پروژه ساختمانی مجاور یک مرکز ذخیره کلاهک هسته‌ای با نام‌های Vologda-20 و Chebsara را به عنوان محل استقرار احتمالی موشک جدید شناسایی کردند. این مرکز در ۴۷۵ کیلومتری شمال مسکو واقع شده است.

دِکِر اِوِلِث، تحلیلگر سازمان تحقیق و تحلیل CNA بر اساس تصاویر ماهواره‌ای، ۹ سکوی پرتاب افقی در حال ساخت را شناسایی کرد. آن‌ها در سه گروه داخل برم‌های بلند قرار دارند تا از حمله محافظت شده یا از انفجار تصادفی یکی از آن‌ها بر اثر پرتاب موشک‌های دیگر جلوگیری کنند.

برم‌ها توسط جاده‌ها به ساختمان‌هایی که احتمالاً موشک‌ها و اجزای آن‌ها تعمیر و نگهداری می‌شوند و همچنین به مجتمع موجود از پنج انبار ذخیره‌سازی کلاهک هسته‌ای متصل هستند.

اولوث گفت: «این سایت برای یک سیستم موشکی بزرگ و ثابت بوده و تنها سیستم موشکی بزرگ و ثابت که روسیه در حال حاضر تحت توسعه دارد Skyfall است».

اولث و جفری لوئیس، محقق دیگر از مؤسسه مطالعات بین‌المللی میدلبری تخمین زدند شناسایی محل پرتاب احتمالی موشک نشان می‌دهد که روسیه پس از یک سری آزمایش‌ها طی سال‌های اخیر که با مشکلاتی همراه بوده، در حال پیشبرد برنامه موشک‌های اتمی خود است.

لوئیس پس از بررسی تصاویر، با ارزیابی اولث موافق بود. او توضیح داد: «تصاویر چیزی بسیار منحصر به فرد و بسیار متفاوت را نشان می‌دهد. بدیهی است که روسیه در حال توسعه این موشک هسته‌ای با سوخت هسته‌ای است».

هانس کریستنسن، عضو فدراسیون دانشمندان آمریکایی که به درخواست اولث تصاویر وولوگدا را مطالعه کرد، گفت ظاهراً این تصاویر سکوی پرتاب و سایر ویژگی‌ها را نشان می‌دهد که «احتمالاً» مربوط به بوروستنیک است. اما خاطرنشان کرد که نمی‌تواند ارزیابی قطعی ارائه داده، زیرا مسکو معمولاً پرتابگرهای موشک را در کنار ذخیره کلاهک هسته‌ای قرار نمی‌دهد.

اولث، لوئیس، کریستنسن و سه کارشناس دیگر گفتند که به جز مورد موشک‌های مستقر در نیروی موشک بالستیک قاره‌پیما (ICBM) روسیه، روش معمول مسکو انباشت محموله‌های هسته‌ای موشک‌های زمینی به دور از محل‌های پرتاب است.

لوئیس و اولث گفتند اما استقرار بوروستنیک در وولوگدا به ارتش روسیه اجازه می‌دهد تا موشک‌های هسته‌ای را در انبارهای خود ذخیره کند و آن‌ها را برای پرتاب سریع در دسترس قرار دهد.

سرگئی ریابکوف، معاون وزیر خارجه روسیه در روز یکشنبه به خبرگزاری دولتی تاس گفت که این کشور تغییراتی در دستورالعمل‌های استفاده از تسلیحات هسته‌ای در پاسخ به آنچه آن را تشدید غرب در جنگ اوکراین می‌داند، اعمال خواهد کرد.

پوتین که در مارس 2018 از این موشک رونمایی کرده بود، آن را «شکست ناپذیر» برای دفاع فعلی و آینده کشورش خوانده بود. با این حال، بسیاری از کارشناسان نسبت به ادعاهای پوتین تردید دارند. آنها معتقدند که این موشک می‌تواند بردی در حدود 23000 کیلومتر داشته باشد - در مقایسه با برد 17700 کیلومتری موشک سارمات. کریستنسن گفت: «این موشک به اندازه دیگر موشک‌های کروز آسیب‌ پذیر خواهد بود. هرچه مسافت بیشتری پرواز کند، آسیب‌پذیرتر می شود زیرا زمان بیشتری برای ردیابی آن وجود دارد. من انگیزه پوتین را در اینجا درک نمی‌کنم».

استقرار این موشک توافق نیواستارت -آخرین توافق ایالات متحده و روسیه که استقرار سلاح های هسته ای استراتژیک را محدود می کند و در فوریه 2026 منقضی می‌شود- را نقض نمی‌کند. 

روسیه با استناد به جنگ اوکراین، درخواست های ایالات متحده برای گفتگوهای بی قید و شرط برای جایگزینی نیو استارت را رد کرده است، و نگرانی ها را نسبت به یک مسابقه تسلیحات هستهای همه جانبه در زمان پایان یافتن آن را دامن می زند.

پودویگ گفت که اگر مذاکرات از سر گرفته شود، ممکن است مسکو از این موشک به عنوان ابزاری برای چانه زنی استفاده کند. او بوروستنیک را «سلاحی سیاسی» خواند که پوتین برای تقویت چهره خود  و ارسال سیگنال به واشنگتن -مبنی بر این‌که نمی‌تواند نگرانی‌هایش در مورد دفاع موشکی ایالات متحده و سایر مسائل را نادیده بگیرد- استفاده می‌کند.